Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Grand magazín 1/2013 (23. prosince – 30. ledna)

Grand magazín 1/2013 (23. prosince – 30. ledna)

Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.

Spolu s rozšířením informování o dění v sériích vyhrazených gétéčkům se setkáváte s upraveným přehledem zpráv. Kromě zjednodušení informací souvisejících s vlastní zprávou dochází k jejich novému řazení. Stávající pořadí dle časové posloupnosti je zachováno pouze v jednotlivých rubrikách.

Po nepravidelném úvodníku jsou v části Krátce ze světa soustředěny kratší oznámení oddělené pouze členěním do odstavců. Následující oddíl je určen obsáhlejším zprávám, které budou odděleny nadpisy. V případě vývoje událostí budou související témata soustředěna v jediné zprávě s nejnovějším datem.

Zvláštní místo v rubrice GTech budou mít představení nových anebo upravených modelů závodních verzí. V probíhající sezóně bude následovat Výsledkový servis. Zde budou uvedeny tabulky s výsledky vybraných závodů mezinárodních sérií s případným stručným průběhem závodu.

Na závěr mohou následovat upoutávky v části Očekávané události upoutávky na blížící se závody (včetně vysílacích časů) nebo zajímavé události. Dodatkem článku jsou odkazy na doplňující informace, v sezóně mj. na připravované představení šampionátů.

Vydání budou nepravidelná, v sezóně lze očekávat i více vydání v měsíci. Přepracovaný přehled zpráv přebírá dočasně nepoužívaný název Grand magazínu. Ten původně začínal omezeným zpravodajstvím z MS GT1.

Mistrovství světa GT vozů, Brno

Foto: Martin Ševčík

Krátce ze světa

Vůz nepravidelného účastníka německého šampionátu ADAC GT Masters, týmu Herbert Motorsport (loni tým vystupoval pod názvem Frogreen CO2 neutral), se krátce ocitl v nezvyklé roli. Jejich Porsche 997 GT3 se objevilo na ledě v obležení hokejistů v doprovodné akci při dobročinném hokejovém utkání v Trostbergu. Během dražby suvenýrů se podařilo vybrat částku více jak šest tisíc euro určenou pro děti postižené rakovinou.

Druhou sezónu za volantem vozu Mercedes-Benz SLS v ADAC GT Masters a ME GT3 završil Dominik Baumann titulem v posledním ročníku evropského mistrovství. Talentovaný Rakušan z týmu Heico oznámil 8. ledna přesun do stáje Schubert Motorsport. Po zániku ME GT3 se může soustředit na zlepšení výsledků v německé sérii, kde nyní bude řídit BMW Z4. Zpestřením bude několik závodů v šampionátu VLN pořádaném na Nordschleife.

Americká legenda Corvette se 13. ledna dočkala představení své sedmé generace. Model s označením C7 Stingray nahradí od roku 2005 vyráběnou šestou generaci. Ta byla jako jeden z mála modelů připravena na okruhové závody ve verzích od GT1 po GT4. Na možného nástupce nejvyužívanějších modelů C6R (GTE) a Z06R GT3 si fanoušci počkají nejdříve do příštího roku.

Corvette Z06R GT3 týmu Callaway Competition

Foto: Tomáš Krejčík

Šestou generaci vozu Corvette upravila dle pravidel GT3 dceřiná společnost amerického úpravce Callaway. Jezdci týmu Callaway Competition vybojovali pro německou stáj titul v ME GT3 v roce 2007 a v ADAC GT Masters v roce 2009. Šampióny evropského mistrovství v barvách týmu z Leingartenu se pyšní James Ruffier, Arnaud Peyroles (oba 2008) anebo Christian Hohenadel a Daniel Keilwitz (oba 2010). V německém mistrovství dvakrát reprezentanti týmu skončili celkově druzí, což je i případ loňské sezóny a zobrazeného vozu posádky Keilwitz/Alessi.

FIA GT Series se probouzí k životu

Nástupce světového mistrovství GT1 se během podzimu potýkal s rozporuplnými událostmi. Řady dřívějších zájemců opustila trojice stájí působící v posledním ročníku MS GT1, což částečně vyvážil prosincový rozruch po oznámení účasti Loeba s jeho týmem.

V předvečer vánočních svátků, 23. prosince, uveřejnil portál Endurance-Info zprávu o změně termínu závodu v Belgii. Nový termín 19. – 21. dubna znamenal posun o týden dříve. Zároveň zesílily dohady o zrušení úvodního závodu v polovině února v Abu Dhabi.

Již v novém roce se objevily zvěsti o odhalení podoby nové série na Autoshow v Birminghamu. K němu došlo 10. ledna, podrobnosti o šampionátu byly zveřejněny Zde. Součástí bylo i potvrzení dříve uvedených zpráv o změnách kalendáře. Ve stejný den oznámil Sébastien Loeb jméno svého kolegy, kterým se stal Álvaro Parente.

Krátce nato následovalo oznámení jejich soupeřů až z daleké Brazílie. Posilou portugalské stáje Rodrive bude 18. ledna oznámený dvojnásobný mistr brazilských gétéček z let 2010 a 2011 Matheus Stumpf.

Při představení nového FIA GT možná účast brazilského týmu dostala jasnější obrysy 21. ledna po zprávě o zajištění služeb Cacá Buena. Brazilec úspěšně působí v domácí sérii Stock Car, má však za sebou i účast v brazilské sérii vozů GT (loni skončil celkově druhý se ztrátou jednoho bodu).

Zájem o vytrvalostní BES pokračuje

Pořadatelé letos očekávají účast více jak čtyř desítek vozidel. Když 24. ledna vydali zprávu o šampionátu, necelé tři měsíce před zahájením sezóny se pochlubili 27 zájemci o účast v celém ročníku. V současnosti jsou známa jména týmů s vozy McLaren (ART GP, Hexis, Gulf), BMW (TDS), Mercedes (Preci Spark), Ferrari (Insight, Sofrev), Porsche (Haribo) anebo Aston Martin (Beechdean).

Svůj zájem o BES již vyjádřili také týmy DKR (BMW), von Ryan (McLaren), Fortec (Mercedes), JMH (Nissan), Blancpain-Reiter, rhino’s Leipert Motorsport (oba Lamborghini), GPR (Aston Martin), GT3 Racing, mistrovský WRT (oba Audi), SMG a ProSpeed (oba Porsche).

Novinkou v letošní sezóně bude změna dodavatele obutí. Dosavadní převahu Michelinu přebírá Pirelli, který by dle dostupných informací měl být výhradním dodavatelem.

GT3 při druhém víkendu v belgickém Zolderu

Foto: Tomáš Krejčík

Německý tým Rhino’s Leipert Motorsport se vrací do vytrvalostní série po roční přestávce. Loni tým působil v ME GT3 anebo ADAC GT Masters.

Heico Motorsport mění majitele

Očekávaná změna vlastnictví německé stáje Heico Motorsport byla zveřejněna 24. ledna. Společnost Heico Group se chce po 26 letech působení v motorsportu znovu zaměřit na hlavní obory svého podnikání: působení na trhu s nemovitostmi, letectví a zdravotnictví. Stáj z Wiesbadenu bude nyní vystupovat pod názvem H.T.P. Motorsport, který odkazuje na jednoho z jejích sponzorů.

Zároveň dojde k přemístění do 120 kilometrů vzdáleného Saarbrückenu do prostor dalšího člena skupiny Heico, týmu Persson působícího v DTM. Vedením technického oddělení byl pověřen s Mercedesem spjatý Renaud Dufour, který chce posilovat partnerství týmu se spřízněnými společnostmi AMG a HWA.

V loňském roce navázal tým spolupráci se společností Antonína Charouze, jejímž výsledkem bylo úspěšné působení v evropském mistrovství GT3. I v letošním roce bude česká strana zajišťovat servis vozidel, němečtí partneři se postarají o výběr pilotů a vedení týmu. Jisté je působení ve FIA GT Series, účast ve vytrvalostní BES anebo 24 hodin na Nürburgringu je zatím ve fázi rozhodování.

Mercedes SLS týmu Heico Motorsport při závodě ADAC GT Masters na Lausitzringu

Foto: Tomáš Krejčík

První zájemci v GT Open

Oznámení prvních účastníků má za sebou také série společnosti GT Sport, International GT Open. Prozatím se jedná pouze o zájemce s vozy třídy GTS (GT3) mj. Seyffarth Motorsport (Mercedes), nově sestavený tým Bhai Tech (McLaren) anebo Balfe Motorsport (Ferrari).

Poslední zmiňovaný tým bude reprezentovat zkušený Thomas Erdos, který má na svém kontě tituly v LMS (2007 a 2010, třída LMP2) a vítězství v 24 hodin v Le Mans v letech 2005 a 2006 ve stejné třídě prototypů.

Další zájemce může odhalit setkání při testech a závodech v rámci zimní série (další informace v rubrice Očekávané události).

Bez uvedení dalších podrobností došlo také ke změně kalendáře, která může zajímat české anebo slovenské fanoušky tohoto šampionátu. Termín maďarského závodu byl posunut o dva týdny, podnik se uskuteční ve dnech 14. - 16. června na okruhu Hungaroring.

GTech – další příliv vylepšených vozů

V úvodu letošního roku uvedl Aston Martin podrobnosti o vylepšeních svého modelu Vantage dle pravidel třídy GTE. Od loňského prosince testovaný vůz se vyznačuje změnami především pod nepatrně změněnou karosérií. Přepracované zavěšení zajišťuje lepší ovladatelnost, zároveň se při snížení hmotnosti podařilo docílit větší tuhosti. Další úsporu hmotnosti a snížení těžiště přineslo přemístění startéru a spojky k zadní nápravě s převodovkou. Tím mohlo dojít k uchycení pohonné jednotky přímo k šasi, k němuž jsou nově přichyceny držáky upraveného zadního křídla.

Foto: DPPI

Vantage v úpravě pro GTE (GT2) se poprvé objevil na závodní dráze v roce 2008. Na snímku je vůz týmu Young Driver během testů na okruhu Paul Ricard v roce 2011.

Krátce na to jej následoval McLaren, který svůj typ MP4-12C GT3 vylepšil na základě poznatků z prvního roku provozu. Noví, ale i stávající zákazníci, se dočkají zadního křídla se sníženou nedotáčivostí, nové elektroinstalace doplněné změnami kontrolní jednotky motoru anebo možnosti výběru jiných tlumičů. Zvětšené průduchy v kapotě mají zajistit lepší chlazení motoru, přičemž se zároveň podařilo dosáhnout lepší účinnosti a snížení opotřebení pneumatik. Cena vozidla v nejnovější úpravě vzrostla na 388 000 euro bez daně.

McLaren MP4-12C GT3, verze 2013

Foto: Oli Tennent, McLaren

Dalším z nováčků, který představil upravený vůz je společnost Sareni United. Chevrolet Camaro vyvíjený ve spolupráci s firmou Reiter Engineering představuje první vůz třídy GT3 vybavený koly o průměru 19 palců. Důvodem pro změnu z běžného menšího rozměru (18 palců) bylo použití větších brzdových kotoučů o průměru 410 milimetrů. Vůz byl dále podroben významnému snížení hmotnosti o 75 kilogramů na hodnotu 1 280 kilogramů. Hlavní podíl připadá na nový bezpečnostní rám, který zároveň přispěl ke zvýšení tuhosti šasi. Změny patrné na obou křídlech pomáhají lepší ovladatelnosti mohutného vozidla, v zatáčkách podpořeného přepracovaným diferenciálem.

Podnik MS GT1 a ME GT3 v Zolderu

Foto: Tomáš Krejčík

Camaro se loni představilo v ME GT3 pouze v Zolderu. Zde jej měli na starosti technici týmu Reiter. I zkušenému "krotiteli býků" Hansi Reiterovi působilo americké monstrum spoustu starostí při ladění čerstvě uvedeného vozu.

Dlouholeté úsilí německého úpravce vozů Lamborghini Hanse Reitera bylo korunováno uzavřením pětileté pomoci italských vývojářů při úpravách nových modelů. Prvním z nich je nástupce modelu Gallardo LP600+ z roku 2011, který bude v následujících dvou letech brázdit světové okruhy. Podrobnosti o novém typu Gallardo GT3 FL2 byly zveřejněny 28. ledna. Vývoj se zaměřil na vytrvalostní užití vozu v podobě nižší spotřeby, lepšího chlazení anebo brzd pro den trvající závody. Kromě snížení hmotnosti o 25 kilogramů spočívají další změny v novém přední křídle a difuzoru dle zkušeností z pohárových závodů. Cena nového vozu bez daně činí 320 000 euro.

Očekávané události

15. – 16. února - Zimní série International GT Open (1/3), Paul Ricard

1. – 2. března - Zimní série International GT Open (2/3), Jerez

Zpestření zimní přestávky a testů v podobě setkání účastníků tohoto mezinárodního mistrovství se nejprve odehraje na jihu Francie, následně ve Španělsku.

V pátek jsou plánovány obvyklé testy v délce čtyř hodin. V sobotu dojde po 45 minutách testování i na kvalifikační duely (20 minut na jednoho pilota) a dva závody (50 minut).

Přenosy ze závodů nejsou zmíněny, oba víkendy poskytnou spíše částečnou představu o složení týmů a rozložení sil před nadcházející sezónou.

Doplňující odkazy

Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období 16. listopadu – 23. prosince Zde.

Zdroj: ADAC GT Masters, SRO, GT Sport, FIA, Endurance-Info, Speedweek, Autohebdo, Corvette Web, Sareni, Heico, Callaway, Reiter Engineering, Wikipedia, Formule