Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Grand magazín 11/2013 (27. června – 4. července)

Grand magazín 11/2013 (27. června – 4. července)

Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.

Výsledkový servis

Blancpain Endurance Series (3/5), Paul Ricard

V průběhu třetího podniku si účastníci Blancpain Endurance Series užívali slunce dosyta, když se jeho působením teplota vzduchu blížila ke třem desítkám stupňů. Na začátku víkendu byla profesionální třída obsazena 25 vozy, 26 aut pilotovaly smíšené posádky a 14 amatérské.


  Třetí podnik Blancpain Endurance Series na okruhu Paul Ricard

Foto: V-IMAGES/Fabre

Před zahájením závodu uctili zúčastnění minutou ticha památku Allana Simonsena, který zahynul o týden dříve během závodu 24 hodin Le Mans. Bohužel i tento víkend byl poznamenám smrtí v závodě, po kolizi na startu v seriálu vozů Lamborghini zahynul Ital Andrea Mamé.

Po tragické ranní nehodě v doprovodné sérii vozů Lamborghini se italský výrobce rozhodl odvolat dvojici svých vozů týmu Blancpain Racing. Kromě poloprofesionální sestavy Kox/Hayek se tak nesvezl ani v profesionální třídě nasazený Štefan Rosina, jehož kolegy byli Jos Menten a Albert von Thurn und Taxis.

První dvě kola se šest desítek vozidel pohybovalo za bezpečnostním vozidlem. Po zahájení závodu si Buurman (č. 3, PRO, BMW, Marc VDS) s přehledem pohlídal v kvalifikaci vybojované pole position. V souboji dvou mercedesů přišel o druhou příčku Hummel (č. 18, PAM, Black Falcon) na úkor Buhka (č. 84, PRO, HTP).

Jestliže pro Buhka amatérský pilot Klaas Hummel nepředstavoval větší zdržení, další vozy holandský jezdec dokázal především v úvodním kole potrápit více. Všemu záhy učinil přítrž v druhém kole Moser (č. 4, PRO, BMW, Marc VDS), který po údajném blokování včetně vytlačení mimo dráhu neprostupného Hummela lehkým kontaktem otočil. Sám na následné vyhnutí přes vysoké obrubníky doplatil proražením pneumatiky, následně i trestem od komisařů.


  Třetí podnik Blancpain Endurance Series na okruhu Paul Ricard

Foto: V-IMAGES/Fabre

Působivý pohled na had šesti desítek vozů GT.

Pravým kořením závodu se stala bitva o vedoucí příčku celkově i ve třídě profesionálů. Buurmana, který si na chvíli vybudoval menší náskok dojel Buhk. Tlaku německého mladíka podlehl během proplétání se hustým provozem. Situace navíc využil třetí Parente (č. 7, PRO, McLaren, Hexis), jenž vedoucí dvojici dojel.

Během prvních zastávek se podařilo mclarenu pilotovanému Dusseldorpem (č. 7, PRO, Hexis) využít již zahřátých pneumatik ke brzkému zdolání Leinderse (č. 3, PRO, BMW, Marc VDS). Boj o vedení zkomplikovala Ludwigovi (č. 84, PRO, Mercedes, HTP) pomalejší zastávka, která jej posunula až za vedoucí dvojici. Jako zásadnější se ukázaly uvolněné pravé dveře, které si vynutili další zastávku u mechaniků. Navíc v boxech strávil takřka minutu, další ztrátou byla i pomalejší jízda s vyklopenými dveřmi, takže se německý jezdec vrátil až na deváté příčce.


  Třetí podnik Blancpain Endurance Series na okruhu Paul Ricard

Foto: V-IMAGES/Fabre

Slibně rozjetý závod zmařila jedna z bolístek mercedesů v podobě samovolně vyklopených dveřích. Přesto si HTP Motorsport nemusí na svou premiéru v sérii stěžovat, protože navzdory problémům se podařilo dokončit závod na páté příčce. Tým využívající spolupráce subjektů ze tří zemí (Belgie, Německo, Česká republika) působí problémy při určení své identity. Zatímco ve FIA GT byl zprvu označován s německou národností navzdory české vlajce na kapotě, v BES tomu bylo přesně naopak....

Zálusk na vedení si dělal třetí Ramos (č. 44, PRO, Kessel), jehož ferrari se blížilo k vedoucí dvojici. Brazilec nejprve na rovince Mistral zdolal Leinderse, o chvíli později využil provozu k dobytí první příčky okupované Dusseldorpem.

Další zastávky znovu zamíchaly pořadím. Tradičně rychlí mechanici Hexisu umožnili Simsovi (č. 7, PRO, Hexis) získat vedení před Zampierim (č. 44, PRO, Ferrari, Kessel), jemuž předtím Ramos vybudoval náskok. Celkem Švýcaři své nejžhavější želízko v ohni zdrželi o osm vteřin déle než jejich francouzští rivalové.

Navíc se druhé zastávky u švýcarské stáje neobešly bez dramatických momentů. Během obsluhy vozidla č. 111 (Ceccato/Petrobelli/Castellacci), zdolávali mechanici v garáži menší požár. Během pozdní zastávky Ramose bdělé oko kamery zaznamenalo mechanika u garáže, který z pracovního prostoru sebral neznámý předmět po výměně pravého předního kola. Vyklizení pracovní části před odjezdem vozidla musí obstarat pouze dva pracovníci provádějící výměnu kol, mezi něž tento mechanik nepatřil. Výsledkem byl trest zastavení v boxech v délce deseti vteřin.

V době oznámení trestu si však již na druhé místo Zampieriho (č. 44, PRO, Ferrari, Kessel) brousil zuby rychlý Martin (č. 3, PRO, BMW, Marc VDS). Ten využil provozu na dráze nejprve ke snížení mírné ztráty a následně i k předjetí. Italský pilot si posléze odpykal trest se ztrátou jedné pozice ve prospěch vozu týmu JRM (č. 23, PRO, Dumbreck/Luhr/Kane).


  Třetí podnik Blancpain Endurance Series na okruhu Paul Ricard

Foto: V-IMAGES/Fabre

Vydařený víkend pro Marc VDS i Hexis. Obě stáje se letos potýkaly s problémy, které v předchozích dvou závodech bránily nejen vystoupit na stupně vítězů, ale také výrazněji bodovat.

Jedenáct minut před koncem došlo k poslední výměně na čele, když se v táhlé pravé zatáčce Beausset protáhl vnitřkem Martin do čela.

Časový limit tří hodin vypršel velmi krátce po průjezdu vedoucího vozu, takže Buurman mohl dokončit 81 kolo od startu. Výsledky závodu naleznete Zde.


  Třetí podnik Blancpain Endurance Series na okruhu Paul Ricard

Foto: V-IMAGES/Fabre

Maxime Martin, Bas Leinders a Yelmer Buurman se radují z prvního letošního triumfu belgické stáje.

Očekávané události

5. - 7. července - FIA GT Series (3/6), Zandvoort

Po dvouměsíční přestávce se do Holandska chystají dvě desítky účastníků. Víkend vynechá úspěšná posádka minulého podniku Rosina/Kox z týmu Blancpain Racing. Lamborghini však v poli chybět po přezbrojení týmu Rodrive z Fordu GT na italský vůz. Nově se v poli objeví Corvette domácí stáje V8 Racing

Přenos závodu můžete sledovat prostřednictvím stránek pořadatele (Zde) anebo českého kanálu Sport 5. Časy vysílání naleznete v níže uvedené tabulce.

 Událost  Den  SRO  Sport 5  Start
 Kvalifikační závod  Sobota  13,30-15,00  13,35-15,00
13,40
 Hlavní závod  Neděle  11,00-13,00  11,00-13,00
11,40

Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.

12. - 14. července - International GT Open (5/8), Silverstone

24. - 28. července - Blancpain Endurance Series (4/5), 24 hodin ve Spa

Doplňující odkazy

Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období (14. - 26. června naleznete Zde.

Profily šampionátů

FIA GT Series (Zde)

Blancpain Endurance Series (Zde)

ADAC GT Masters (Zde)

International GT Open (Zde)

V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.

Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.