Novinky

  • 28.01.2020 Neutral Eric Boullier byl jmenován novým ředitelem VC Francie F1

  • 27.01.2020 Neutral Pat Fry nastoupí do funkce technického ředitele týmu Renault 5. února

  • 27.01.2020 Neutral V březnu bude mít premiéru film o bývalém prezidentu FIA Maxi Mosleyovi

Facebook Instagram

Grand magazín 21/2013 (25. září – 3. října)

Grand magazín 21/2013 (25. září – 3. října)

Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.

Krátce ze světa

Podle zprávy z 26. září je znám termín prvního nasazení vozu Bentley kategorie GT3. Britský vůz si odbude premiéru ve 12 hodinovém závodě v Abu Dhabi, který je plánován na letošní prosinec. Vůz má v současnosti za sebou již více jak tři tisíce testovacích kilometrů, nyní se bude jednat o první přímé srovnání se soupeři. K prvním zákazníkům se však vůz dostane až v probíhající příští sezóně, v dohadech se hovoří o účasti týmu s podporou továrny v celé sezóně vytrvalostní BES.

Před necelým rokem byl zveřejněn záměr na vytvoření jednotné třídy vozidel GT. Po nedávném zasedání Světové rady motorsportu FIA v Dubrovníku byly oznámeny 27. září další podrobnosti. Pod tíhou kritiky se nyní hovoří pouze o sblížení stávajících předpisů ACO GTE a FIA GT3, kdy budou vytvořeny dvě třídy vozů s (pracovním) označením GT+ a GT. Jejich zveřejnění je plánování na zasedání Světové rady v červnu 2014, v platnost vstoupí od roku 2016. Dle dohadů by základem měla být třída soukromých GT, vyšší kategorie továrních GT+ bude vylepšena o úpravy brzd, zavěšení a aerodynamiky.

Zpráva SRO z 28. září oznámila další z mnoha změn v kalendáři FIA GT. Z šesti letošních podniků zůstaly pouze dva ušetřeny termínových anebo dokonce zeměpisných úprav. Říjnový termín posledního podniku je minulostí, finále FIA GT v Baku se odehraje až ve dnech 22. – 24. listopadu.

Krátce po skončení sedmého ročníku naznačilo 29. září vedení série ADAC GT Masters plány pro příští rok. Pravidla by měla zůstat prakticky beze změn, posílena bude role amatérů, mj. možností tréninku navíc. V plánu je opět osm víkendů s dvojicí závodů. Zahájení proběhne koncem dubna na Oscherslebenu, finále opět na Hockenheimu. U tohoto podniku uváděný termín 19. - 21. září koliduje se závěrečným podnikem vytrvalostní Blancpain Endurance Series na Nürburgringu. Potvrzeny jsou podniky na Sachsenringu, Nürburgringu, Lausitzringu a rakouském Red Bull Ringu. Zbývající místa v zahraničí a termíny podniků by měly být brzy oznámeny.


  MS GT1 Slovakia Ring 2012

Foto: Martin Ševčík

Výsledkový servis

FIA GT Series (5/6), Navarra

Kvalifikační závod

Déšť, který se začal snášet na dráhu chvíli před závodem způsobil menší zdržení z důvodu vzniklé možnosti přezouvání pneumatik. Drtivá většina pole tuto možnost využila a zvolila obutí do mokra.

Z první desítky pouze u vedoucího Bassenga (č. 24, PRO, Reiter, Lamborghini) a třetího Jarvise (č. 12, PRO, WRT, Audi) nezvládli výměnu provést, což se ihned po startu ukázalo jako mimořádně špatné rozhodnutí. Ztráta na kolo činila okolo deseti vteřin.

Start se nejlépe povedl Parentemu (č. 9, PRO, Loeb Racing, McLaren), který se jízdou po levé straně dokázal ze čtvrtého místa dostat do vedení. Naopak první Basseng již při průjezdu první zatáčkou ztratil tři pozice, byť se mu dočasně podařilo odrazit Buncomba (č. 35, PAM, GT Academy, Nissan). Ještě než stihl dokončit celé kolo, byl třetí od konce v dvacetičlenném poli.

Dusseldorpa (č. 1, PRO, HTP, Mercedes), který nahradil Buhka bojujícího v ADAC GT Masters postrčil Stumpf (č. 7, PAM, Rodrive, Lamborghini) mimo dráhu. Navzdory zdánlivě lehkému kontaktu holandský jezdce po návštěvě mechaniků odstoupil ze závodu.

Kořením závodu se stal souboj Vanthoora (č. 11, PRO, WRT, Audi) a Sandströma (č. 13, PRO) nejen o umístění v závodě, ale také ve vedení v celkové klasifikaci. Déletrvající snahu Belgičana zdolat švédského týmového kolegu sledoval jejich šéf Vincent Vosse se značnou nervozitou. Nakonec se Vanthoorovi podařilo probít se dopředu díky lepšímu výjezdu ze zatáčky před cílovou rovinkou.

Souboj se mohl znovu rozhořet po výměnách jezdců, kdy Stipplera (místo Sandströma) obsloužili rychleji než Ortelliho (místo Vanthoora). K souboji jako v první půlce však nedošlo, protože volba suchých pneumatik u Ortelliho zaměstnala monackého jezdce pouze obranou.


  Pátý podnik FIA GT Series ve španělské Navaře

Foto: V-IMAGES/Fabre

Naštěstí pro Filipa Sládečku měl slovenský pilot za sebou svůj úsek, protože jeho kolega Ebrahim (č. 6, PAM, Team India, BMW) záhy havaroval v osmé zatáčce. Jak se později ukázalo, v dalším závodě se stejně jako před domácím publikem nesvezl kvůli poškození vozu v prvním z klání.

Také po půlhodině se volba suchých pneumatik ukazovala jako méně vhodná. Panující podmínky chvíli svědčily Campanicovi (č. 14, PAM, Novadriver), který navzdory poškození přední části svého audi zdolal Cunhu (č. 7, PAM, Rodrive, Lamborghini) a dočasně i Simonsena (č. 2, PAM, HTP, Mercedes).

Teprve Ortelli na delší dobu zbrzdil postup portugalského jezdce. Kupředu se však dral Zuber (č. 9, PRO, Loeb Racing, McLaren), byť Ortelliho zdolal až na druhý pokus. Poprvé se po širším výjezdu propadl na sedmé místo za Campanica, o něco později se v páté zatáčce probil na páté místo.

Po ujetí 33 kol se již z třetího letošního triumfu v kvalifikačním závodě radovala posádka Loeb/Parente.

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
PRO
 S.Loeb/A.Parente   Loeb Racing
Mc
1:01:40.027
2.
PRO
 F.Stippler/E.Sandström   Belgian Audi
A
+ 10.387
3.
PAM
 G.Tweraser/H.Proczyk   Grasser
L
+ 25.106
4.
PAM
 A.Simonsen/S.Afanasiev   HTP
MB
+ 51.659
5.
PRO
 A.Zuber/M.Parisy   Loeb Racing
Mc
+ 1:09.947
6.
PAM
 C.Campanico/M.Ammermüller   Novadriver
A
+ 1:14.243
7.
PRO
 S.Ortelli/L.Vanthoor   Belgian Audi
A
+ 1:17.302
8.
GTR
 C.Sdanewitsch/M.Rugolo   AF Corse
F
+ 1:37.430
9.
PAM
 P.Cunha/M.Stumpf   Rodrive
L
+ 1 kolo
10.
PRO
 A.Khodair/C.Bueno   Team Brazil
B
+ 1 kolo
11.
PAM
 S.Doherty/W.Reip   GT Academy
N
+ 1 kolo
12.
PRO
 K.Chandhok/Y.Buurman   Vita4One
B
+ 1 kolo
13.
PAM
 A.Buncombe/L.Ordonez   GT Academy
N
+ 1 kolo
14.
PAM
 G.Demoustier/D.Tappy   Von Ryan
Mc
+ 1 kolo
15.
PRO
 Š.Rosina/M.Basseng   Reiter
L
+ 1 kolo
16.
PAM
 H.Haupt/M.Matzke   HTP
MB
+ 2 kola
17.
PRO
 A.Abreu/S.Jimenez   Team Brazil
B
+ 2 kola
18.
PRO
 N.Mayr-Melnhof/O.Jarvis   Belgian Audi
A
+ 2 kola
19.
PAM
 A.Ebrahim/F.Sládečka   Team India
B
+ 18 kol
20.
PRO
 A.Day/S.Dusseldorp   HTP
MB
+ 32 kol

Hlavní závod

Na start odpoledního závodu s již suchou dráhou se postavilo jen 19 vozů. Chyběl v dopolední havárii vyřazený vůz pod hlavičkou týmu Indie.

Po startu se velmi rychle vytvořila vpředu ujíždějící dvojice mclarenů Loebova týmu. Loeb (č. 9, PRO) z první pozice startoval, vzápětí se za něj připojil Zuber (č. 10, PRO), který se z páté příčky šikovně protáhl po levé straně.

Hned v prvním kole při průjezdu pátou zatáčkou doplatil Ortelli (č. 11, PRO, WRT, Audi) na horlivého Khodaira (č. 0, PRO, Team Brasil, BMW). Po prvním protnutí cílové čáry byl šťastnější Day (č. 1, PRO, HTP, Mercedes), který se dokázal dostat z 19. místa o deset příček výše.

Izraelského pilota potrápil Khodair, s nímž se utkal v technické části. Day musel zvolit nepříliš pohodlnou cestu přes obrubníky. Později v druhé zatáčce vystrčil brazilského jezdce mimo dráhu, ten poté zamířil do boxů. Day následně při rozjezdu dostal smyk a po vyšetření incidentu navíc trest průjezdu boxy.

Při brzdění před devátou zatáčkou chyboval Chandhok (č. 26, PRO, Vita4One, BMW), který se motal i v jedné z mála kačírkových zón na okruhu.

Na čele se mezitím Zuber (č. 10, PRO, Loeb Racing, McLaren) přiblížil ke svému šéfovi. Přestože měl Rakušan snahu předjet Loeba, kvůli opatrnému přístupu nebyl úspěšný.

Šance na dobrý výsledek Demoustiera (č. 19, PAM, Von Ryan, McLaren) skončily po nevydařeném útoku na šestého Twerasera (č. 25, PAM, Grasser). Ačkoliv byl nedaleko vjezdu do boxů, s poškozeným zavěšením své účinkování v závodě ukončil. Rakušanovo lamborghini po nárazu do levé zadní části pokračovalo dále.

Před zastávkami se Simonsen (č. 2, PAM, HTP, Mercedes) pokoušel zdolat Dohertyho (č. 32, PAM, GT Academy, Nissan). V důsledku pomalejší jízdy bojující dvojice se k nim přidal Dohertyho týmový kolega Buncombe (č. 35, PAM).

Lépe vypadal odpolední závod pro smolaře z kvalifikačního závodu, když Rosina (č. 24, PRO, Reiter, Lamborghini) předával vůz Bassengovi již na sedmém místě (po startu z 15. místa).


  Pátý podnik FIA GT Series ve španělské Navaře

Foto: V-IMAGES/Fabre

Štěstí v neštěstí měl druhý Zuber (č. 9, PRO, Loeb Racing, McLaren), kterého postihl defekt pneumatiky. K mechanikům mohl zamířit i s vidinou odbytí povinných výměn. Spolu s ním se v boxech objevil i jeho týmový kolega Loeb.

Simonsen (č. 2, PAM, HTP, Mercedes) dokázal konečně zdolat Dohertyho (č. 32, PAM, GT Academy, Nissan), ještě než Američan zajel do boxů. Blízko jedoucí piloti týmu GT Academy se málem střetli. Ve stejnou chvíli zamířili i oba nissany k mechanikům. Jenže zde doplatil Buncombe (č. 35, PAM) na nepřipravenost mechaniků, takže z boxového stání odjížděl střídající Ordonez o poznání později než Reip. Belgický pilot sice vyjel až za Bassengem (č. 24, PRO, Reiter, Lamborghini), ale brzy si s ním poradil.

Na dráze dlouho zůstával Simonsen (č. 2, PAM, HTP, Mercedes), který bez většího překvapení zajížděl k výměně za Afanasieva z vedoucí pozice. Střídající ruský jezdec dokázal vyjet na čtvrtém místě, brzy se ovšem dostal pod tlak Vanthoora (č. 11, PRO, WRT, Audi). V zatáčce před vjezdem do boxů Belgičan využil smýknutí Rusova mercedesu a posunul se o pozici výše.

Svůj poškozený vůz musel odstavit Buurman (č. 26, PRO, Vita4One, BMW). Přestalo se dařit také Bassengovi (č. 24, PRO, Reiter, Lamborghini), který nejprve podlehl Jarvisovi (č. 13, PRO, WRT, Audi). Německý pilot však i nadále zpomaloval a posléze zamířil do boxů. Porucha elektroniky tak ukončila působení slovensko-německé dvojice.

V boxové uličce bylo rušno i nadále, když před svoji garáží zastavil Vanthoor (č. 11, PRO, WRT, Audi). Příčinou byl menší požár u brzd. Protože se jeho opatrné hašení protahovalo, belgický pilot si již pomalu sundával rukavice. Nakonec však znovu usedl do vozu a po výměně destiček se v samotném závěru vrátil na dráhu, aby získal cenné body do celkového hodnocení.

Na dráze probíhaly souboje do samého závěru. Dusseldorp (č. 1, PRO, HTP, Mercedes) v boji sedmou pozici předjel v deváté zatáčce náhradníka za Zontu, brazilského jezdce Abreu (č. 21, PRO, Team Brasil, BMW). Matzke (č. 3, PAM, HTP, Mercedes) se ocitl nejen pod tlakem Buena (č. 0, PRO, Team Brasil, BMW), ale nakonec i Stumpfa (č. 7, PAM, Rodrive, Lamborghini), který měl kolo ztráty.

První triumf v hlavním závodě a hned dvojitý mohli slavit po 36 kolech v Loebově týmu.

p.
 Kat.  Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
PRO
 S.Loeb/A.Parente   Loeb Racing
Mc
1:01:29.083
2.
PRO
 A.Zuber/M.Parisy   Loeb Racing
Mc
+ 21.087
3.
PRO
 F.Stippler/E.Sandström   Belgian Audi
A
+ 29.855
4.
PAM
 A.Simonsen/S.Afanasiev   HTP
MB
+ 33.742
5.
PRO
 N.Mayr-Melnhof/O.Jarvis   Belgian Audi
A
+ 40.601
6.
PAM
 S.Doherty/W.Reip   GT Academy
N
+ 41.760
7.
PRO
 A.Day/S.Dusseldorp   HTP
MB
+ 50.599
8.
PRO
 A.Abreu/S.Jimenez   Team Brazil
B
+ 52.220
9.
PAM
 C.Campanico/M.Ammermüller   Novadriver
A
+ 1:03.264
10.
PAM
 G.Tweraser/H.Proczyk   Grasser Racing
L
+ 1:12.547
11.
PAM
 A.Buncombe/L.Ordonez   GT Academy
N
+ 1:13.931
12.
PRO
 A.Khodair/C.Bueno   Team Brazil
B
+ 1:35.720
13.
PAM
 H.Haupt/M.Matzke   HTP
MB
+ 1:38.379
14.
GTR
 C.Sdanewitsch/M.Rugolo   AF Corse
F
+ 1 kolo
15.
PRO
 S.Ortelli/L.Vanthoor   Belgian Audi
A
+ 7 kol
16.
PAM
 P.Cunha/M.Stumpf   Rodrive
L
+ 7 kol
17.
PRO
 Š.Rosina/M.Basseng   Reiter
L
+ 11 kol
18.
PRO
 K.Chandhok/Y.Buurman   Vita4One
B
+ 17 kol
19.
PAM
 G.Demoustier/D.Tappy   Von Ryan
Mc
+ 27 kol

 


  Pátý podnik FIA GT Series ve španělské Navaře

Foto: V-IMAGES/Fabre

ADAC GT Masters (8/8), Hockenheimring

První závod

p.
 Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
 F.Kechele/D.Schwager   Lambda Performance
FG
1:11:04.302
2.
 M.Götz/M.Buhk   Polarweiss
MB
+ 7.345
3.
 R.Renauer/M.Ragginger   Herberth MS
P
+ 19.425

Druhý závod

p.
 Posádka  Tým  Vůz
Čas/Ztráta
1.
 F.Kechele/D.Schwager   Lambda Performance
FG
1:00:36.697
2.
 R.Rast/C.Mies   Prosperia C.Abt
A
+ 1.379
3.
 C.Jöns/M.Winkelhock   Prosperia C.Abt
A
+ 6.079

V níže uvedených tabulkách je výběr trojice nejlepších a umístění českých a slovenských zástupců. Úplné pořadí naleznete Zde.

Piloti na stupních vítězů, pořadí českých a slovenských jezdců

 P.  Pilot  Tým  Body
 1.  Daniel Keilwitz  Callaway Competition  179
 1.  Diego Alessi  Heico Gravity-Charouz  179
 2.  Robert Renauer  Herberth Motorsport  174
 3.  Maximilian Götz  Polarweiss Racing  165
 3.  Maximilian Buhk  Polarweiss Racing  165
 31.  Martin Matzke  Vita4One Racing  10

Další čeští (Pivoda, Leganov) anebo slovenští (Sládečka, Rosina) letos žádné body v závodech nezískali. Eduard Leganov byl jako jediný zařazen do dodatečného bodování amatérských jezdců, kde se 47 body skončil na šestém místě.

Hodnocení týmů

 P.  Tým  Vůz  Body
 1.  Prosperia C.Abt  Audi R8 LMS  217
 2.  Callaway Competition  Corvette Z06 GT3  210
 3.  Pixum Team Schubert  BMW Z4 GT3  200

Očekávané události

4. – 6. října - International GT Open (7/8), Monza

Dle dostupných údajů se víkendu zúčastní deset vozů třídy Super GT a 23 aut kategorie GTS. V silnější třídě bude navíc dvojice vozů ferrari, jeden v barvách domácí stáje AF Corse, druhý nasadí Kessel racing. Vrátit by se mělo po požáru v Jerezu poškozené porsche týmu Drivex.

AF Corse nasadí i jeden vůz v nižší třídě, v němž se bude střídat dvojice Salaquarda/Onidi letos společně bojující v konkurenční FIA GT. Pozornost českých i slovenských fanoušků bude znovu poutat lamborghini týmu Leipert, v němž se bude střídat Leganov s Rosinou.

Přenos závodu můžete sledovat prostřednictvím stránek pořadatele (Zde případně Zde) anebo českého kanálu Sport 5. Novinkou ve vybraných oblastech (vysílače Cukrák a Praha-město) je od 1. září možnost naladění stanice na 59 kanálu. Časy vysílání naleznete v níže uvedené tabulce.

 Událost  Den  GT Sport  Sport 5  Start
 70´ závod  Sobota  15,55-17,35  16,00-17,20
16,10
 50´ závod  Neděle  11,55-13,15  11,55-13,10
12,10

Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.

7. – 9. listopadu - International GT Open (8/8), Katalánie

Doplňující odkazy

Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období (19. – 24. září) naleznete Zde.

Profily šampionátů

FIA GT Series (Zde)

Blancpain Endurance Series (Zde)

ADAC GT Masters (Zde)

International GT Open (Zde)

V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.

Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.

24 hodin ve Spa (Zde)

Odkaz na článek se souhrnem základních informací o 24 hodinovém závodu. Jeho součástí jsou základní informace o tomto významném podniku, pohled do historie, anebo přehled základních pravidel. Součástí jsou také odkazy k článkům s doplňujícími údaji uveřejněných na zdejším portálu. Na závěr jsou uvedeny odkazy na jiné zajímavé stránky věnované tomuto podniku.

Zdroj: SRO, ADAC, GT Sport, FIA, Sport 5, Speedweek, Autosport, Formule

Komentáře ke článku