Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Todt: Rozpočty nesmí překročit hranici 150 milionů eur

Todt: Rozpočty nesmí překročit hranici 150 milionů eur

Ferrari by mohlo ušetřené peníze investovat do Le Mans.

Jean Todt nehodlá během dalších čtyř let jen tak posedávat v křesle prezidenta FIA a sledovat jak se věci vyvíjejí. Opět si stanovil několik vysokých cílů a nejeden z nich se týká i přímo Formule 1. Prezidenta Mezinárodní automobilové federace tentokrát vyzpovídal Auto Motor und Sport:

Stejně jako Max Mosley, i vy jste do FIA přišli z oblasti motorsportu. Přesto se o vás nemluví tolik, jak jsme si zvykli u vašeho předchůdce. Proč?

Jsou lidé, pro které je důležité, aby všem oznámili, že udělali toto nebo tamto, ale já mezi ně nepatřím. Nemám potřebu se neustále tlačit do popředí. Takto jsem pracoval také v Peugeotu a Ferrari. Nakonec jsou důležité jen výsledky.

Management jednotlivých sportů je jistě náročnou prací. Nepřemýšleli jste nad reprezentanty, kteří by převzali část odpovědnosti? Nabízí se například jméno Ross Brawn.

Ve skutečnosti máme lidi, kteří se o naše sporty starají každý den. Je pravda, že původně jsem plánoval dosadit na čelo každé série jednoho významného člověka, ale Formule 1 to nepotřebuje. Máme organizaci, která zahrnuje 40 lidí a Charlie Whiting v ní zastává pozici ředitele. Důležitá rozhodnutí se i tak přijímají na základě rozhodnutí Strategické skupiny, Komise Formule 1 a Světové rady FIA.

Dvojité body se částečně dají vysvětlit jako nástroj, který zabrání dominanci jednoho týmu. Ale není přece žádným překvapením, že bohaté týmy dosahují nejlepších výsledků.

To je téma, která je mému srdci velmi blízká. Jde o hlavní problém Formule 1 - náklady. Potřebujeme je snížit. Je prostě šílené, aby někdo platil 800 lidí a ročně investoval 300 milionů eur, jen proto, aby měl dva vozy, které odjedou 60 000 kilometrů. Majitelé komerčních práv a týmy dostaly za úkol najít řešení. Deadline byl stanoven na 30. června. Od roku 2015 začínáme snižovat náklady.

Jak?

Prostřednictvím kontrolování nákladů a zavedení nových pravidel. Potřebujeme zmenšit rozdíly mezi bohatými a chudými týmy.

A co když to týmy odmítnou?

Pokud to nebudou chtít, tak to neuděláme. Nakonec jsme tu na to, abychom se starali o sport a dodržování pravidel. Nemáme právo, abychom šli proti většině. Ale podle toho, co mi řekli majitelé komerčních práv a týmy, si myslím, že se nám to podaří. FIA má (v Strategické skupině) 6 hlasů a majitel komerčních práv dalších 6, takže už nyní máme většinu.

Jak vysoký by měl být rozpočtový strop?

150 milionů eur. Tyto peníze by vám měly stačit, abyste byli konkurenceschopní v královské sérii motorsportu. Pokud týmy dosáhnou vyšší příjmy, mohou si jejich majitelé rozdělit zisk. Takto má vypadat životaschopný model. Týmy jako Ferrari by měly být ziskové. Jednou by mohly tyto peníze použít na účast v Le Mans. Se stejnou pohonnou jednotkou, jakou budou používat v F1. To by mě jako prezidenta FIA udělalo nesmírně šťastným.