Novinky

  • 19.05.2022 Good Choť Sergia Péreze mu povila třetí dítě, syna Emilia.

  • 13.05.2022 Good Jack Doohan o víkendu otestuje v Kataru vůz stáje Alpine z roku 2021.

  • 13.05.2022 Good Zrušený podnik ve Vancouveru byl v letošním kalendáři formule E nahrazen Marrakéšem.

Facebook Instagram

Button by uvítal návrat přísavného efektu

Button by uvítal návrat přísavného efektu

Do F1 by se mohl vrátit od roku 2017.

Už je to trochu ohraná písnička, ale Strategická skupina F1 zvažuje několik možností, jak v roce 2017 nabídnout zajímavější show. Jensona Buttona, jednoho z nejzkušenějších závodníků Formule 1, zaujaly především myšlenky snížení hmotnosti vozů, podstatného zvětšení mechanické přilnavosti a návratu přísavného efektu.

"Rád vidím, že máme tolik nových nápadů, ale bylo by lepší zavést je hned, ne až pro rok 2017," řekl nedočkavý Button. „Líbí se mi návrh s lehčími, obratnějšími vozy a dobrou myšlenkou je i posílení mechanické přilnavosti. Ta závodům vždycky pomůže, protože nemá vliv na předjíždění.

Pokud se bude zvětšovat i aerodynamický přítlak, mělo by to být raději pomocí podlahy. Ne pomocí křídel, protože s menšími křídly za sebou nenecháváte tak "špinavý“ vzduch a vozy mohou jezdit těsně za sebou."

Využití přísavného efektu je jedním z návrhů Christiana Hornera, kterému se ale nelíbí, že menší týmy trvají na jednotné, unifikované a tedy levné a snadno kontrolovatelné podlaze.

"Už teď nám pravidla velmi svazují ruce, takže nemůžeme ani pomyslet na standardizaci (podlahy, po zavedení omezení křídel)," řekl šéf Red Bullu. "Red Bull takový návrh nepodal. Nakonec, podlaha je beztak dost drahá a musí být jedinečná, protože se do ní instalují převodovky a motory."

Inspiraci by Formule 1 v tomto případě čerpala ze série GP2. Její vůz má v podvozku vytvarovaný tunel, kterým je pod celým vozem vedený rychlý proud vzduchu a díky němu dobře drží na trati i bez tak propracované aerodynamiky a složitých křídel, jakými se pyšní F1.

Horner se vyjádřil také k nedávnému vyjádření Maxe Mosleyho, bývalého prezidenta FIA, který doporučuje přijmout jeho starý návrh - vytvořit dvě souběžné sady pravidel. Jednu podobnou současným pravidlům pro týmy odmítající rozpočtový strop a jednu mnohem, mnohem štíhlejší sadu pravidel pro týmy pracující pod rozpočtovým stropem.

"Nemyslím, že je to dobrý nápad. Ano, je zde možnost nabídnout týmům rozpočtový strop a absolutní svobodu ve využíváním větrných tunelů, testování a tak podobně, ale bylo by to jako zavřít alkoholika do vinného sklípku," řekl Horner narážejíc na těžkou kontrolovatelnost dodržování rozpočtového stropu.