Novinky

  • 04.11.2025 Good Charles Leclerc se zasnoubil s Alexandrou Saintovou

  • 21.10.2025 Good Filip Salač se v neděli 2. listopadu ve 13 hodin zúčastní besedy na Racing Expo

  • 20.10.2025 Bad Sainz potrestán ztrátou 5 míst na startu v Mexiku

Facebook Instagram

Chráněné kokpity se zdají být nezbytností

Chráněné kokpity se zdají být nezbytností

Přilba prostě nestačí.

Není překvapením, že po tragické nehodě v sérii IndyCar, která se Justinovi Wilsonovi stala osudnou, se opět začala věnovat pozornost myšlence uzavření kokpitů závodních monopostů. Hlava chráněna pouze přilbou je společný problém F1, IndyCar i ostatních sérií monopostů a na místě je otázka, zda by Justin Wilson, Maria De Villota, Henry Surtees, Dan Wheldon a Jules Bianchi ještě byli na tomto světě, kdyby jezdili v chráněných kokpitech.

Většina fanoušků bude asi proti, neboť jakkoli se tvar vozů za desetiletí vícekrát změnil k nepoznání, vždycky z nich trčela jezdcova hlava. FIA i mnozí jezdci a zkušení bývalí jezdci by však rádi tuto velkou díru v bezpečnosti jednou provždy uzavřeli. Christiano da Matta je šampión série CART z roku 2002 se zkušenostmi z F1, kde dva roky jezdil za tým Toyoty a sám přežil těžkou havárii a poranění mozku během testování ve voze Champ Car. Na trati Road America mu do cesty vběhlo vyplašené zvíře.

"Bylo štěstím, že se to odehrálo v zatáčce ježděné na druhý převodový stupeň, takže jsem jel rychlostí jen kolem 130 km/h," cituje da Mattu motorsport. "Po nárazu mi začal otékat mozek a tlak uvnitř lebky neustále stoupal. V takových případech vám lebku otevřou a čekají, jak na to mozek zareaguje. Moje lebka byla otevřena měsíc a půl."

Brazilský závodník strávil v kómatu 28 dní, ale měl to štěstí, že se ještě dokonce párkrát vrátil za volant závodního stroje. Trápí ho, že Justin Wilson tolik štěstí neměl.

"Byli jsme týmovými kolegy a skvěle jsme spolu vycházeli. Stali se z nás přátelé. Když jsem byl po mé nehodě v nemocnici, byl tam a pomohl mé rodině. Nyní je nám všem velmi líto, co se stalo."

Jak to již v motorsportu bývá, nejprve se musí něco stát, aby se objevila vůle udělat změnu. A Charlie Whiting je přesvědčen, že změna je nevyhnutelná.

"Musíme něco udělat," řekl technický delegát FIA. "I kdyby to nebyla stoprocentní ochrana pro všechny možné situace a okolnosti, pomohlo by to. Musí existovat řešení. Už jsme na tom pracovali, vyzkoušeli jsme kokpit zakrýt stejně jako stíhačku, ale negativa výrazně převýšila pozitiva. Pak tu byl další pokus s ošklivým designem a jezdci přes něj pořádně neviděli, ale máme tu dvě další možnosti.

Jedna je od Mercedesu a jezdce vlastně nezakrývá, takže by ho v případě potřeby bylo možné vytáhnout z kokpitu, což je jedna z nejdůležitějších výhod. Je to vlastně koš nad hlavou jezdce s jednou centrální oporou."

Kromě toho se zvažuje řešení s více lopatkami nad a před jezdcovou hlavou umístěnými tak, aby je jezdec v podstatě neviděl. Úplné zakrytí kokpitu, se kterým se pohrál například i Andries Van Overbeek, se tedy FIA nezamlouvá, protože by mohlo jezdce po havárii uvěznit v úzkém kokpitu. Který z konceptů se vám zdá vizuálně nejpřijatelnější?