Novinky

  • 23.03.2019 Good Alexander Albon, pilot týmu Toro Rosso, dnes slaví 23. narozeniny

  • 23.03.2019 Good E-Prix San-je vyhrál Jean-Éric Vergne (Techeetah)

  • 23.03.2019 Good Oliver Rowland (Nissan) vyhrál kvalifikaci na závod formule E v čínském San-ja

Facebook Instagram

Výhoda prvních na startu zůstává zachována

Výhoda prvních na startu zůstává zachována

F1 se tentokrát rozhodla nezasáhnout

Jednou z věcí diskutovaných na nedávném setkání Strategické skupiny F1 měla být výhoda "cvičného startu", kterou často mají pouze dva nejrychlejší jezdci z kvalifikace. Vedení série se ale rozhodlo nezasahovat a nechat jezdcům v první startovní řadě jejich výhodu. Vždyť si ji nakonec zasloužili.

O co se vlastně jedná? Když na startovním roštu mechanici odstoupí od vozů, jezdci se mají jednoduše pohnout do zahřívacího kola. Ve světě F1 svázaném bezpečnostními a náklady snižujícími omezeními je ale třeba využít každou mezeru v pravidlech. Není čas a příležitost nacvičit si start ze své pozice? A proč nevyzkoušet ostrý start do zahřívacího kola?

Nemělo by se to dělat, vozy, brzdy, pneumatiky jsou studené, technika nemusí být v pořádku a nedaleko stojí desítky ničím nechráněných mechaniků, kteří se do relativního bezpečí boxové uličky přesunou až po odjezdu posledního monopostu. Jenže rychlost se měří až na startovní čáře a minimálně první dva jezdci si mohou být jisti, že při nácviku startu neporuší žádné pravidlo.

"Mimochodem, minule jsem při startu z pátého místa viděl, že ti přede mnou normálně odstartovali. Mohu i já?“ zeptal se Kevin Magnussen na startovním roštu VC Ruska. Můžeme spekulovat, zda ho to skutečně napadlo až v poslední chvíli, nebo chtěl poslat "nenápadnou" zprávu Charliemu Whitingovi, řediteli závodů F1, ať se dobře dívá, co se bude dít vpředu.

"To asi nepůjde, Kevine. Rychlostní limit je zde 60 km/h a ty bys byl na čáře podstatně rychlejší," odpověděl dánskému jezdci jeho závodní inženýr.

Magnussen pak zapnul omezovač a pěkně pomalu se pohnul z místa, zatímco jezdci vpředu zvolili agresivní odpich.

"Beztak mají výhodu, že stojí vpředu," vysvětlil Whiting v rozhovoru s webem RaceFans důvod, proč s tím FIA nehodlá nic dělat. "Je to prostě další výhoda plynoucí z toho, že se dostanete na pole position. Víme o tom. Pokud při tom sledujete kameru na voze, vidíte jezdce zapínat omezovač rychlosti. Každého kromě prvních dvou. Všichni ostatní zapínají omezovač, rozpoznáte to podle purpurového světla.

Komentáře ke článku