Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Rozpis sezóny 2005 znamená pro týmy noční můru

Rozpis sezóny 2005 znamená pro týmy noční můru

Devatenáct závodů se podepíše na osobních životech všech.

Jak jsme Vás informovali v článku Kalendář pro rok 2005 byl schválen, čeká nás příští rok rekordních devatenáct závodů. Pro fanoušky formule 1 je to skvělá zpráva. Na televizních obrazovkách bude více formule 1, než kdykoliv předtím. Jak se na to však dívají týmy?

Několikatýdenní příprava kalendáře pro příští rok a její konečná podoba může pro některé stáje představovat noční můru. Řeč je zejména o zajištění personálu pro testovací i závodní týmy.

Zveřejněný počet závodů nebyl pro ty, kteří se ve světě formule pohybují nebo jím žijí, překvapením. Faktem však zůstává, že nás čeká ne méně než šest bezprostředně navazujících závodů a devět Grand Prix vyžadujících letecký přesun a to může znamenat logistický problém.
 
Za prvé to znamená, že mechanici budou mimo domov mnohem déle, než kdyby se závody jely jednou za čtrnáct dní. To s sebou samozřejmě nese nemalá omezení rodinného života.
 
Technický ředitel stáje McLaren Adrian Newey k tomu uvedl: "Někteří z našich lidí se již v tuto chvíli ptají, co to pro ně bude znamenat. Mechanici mají ženy a děti. Pokud se podíváte do kalendáře, je to více než jen záležitost jednoho závodu navíc. Některé GP na sebe bezprostředně navazují, což pro mechaniky znamená, že budou týdny mimo domov.
 
Možným řešením by mohlo být vytvoření dvou týmů. Pak by se dala celá sezóna pokrýt bez přetěžování lidí. Tento systém funguje velmi dobře v našlapaném kalendáři série NASCAR. Takové řešení by však bylo finančně velmi nákladné a zcela jistě by bylo mimo možnosti menších týmů, které již teď stěží přežívají.
 
Dalším problémem spojeným s vysokým množstvím navazujících závodů je dopad na schopnost týmu naplánovat testovací program. Po čtyřech závodech v řadě počátkem léta následuje letní zákaz testování. Týmy tak mají velmi omezené možnosti. Skutečnou výzvou pak zůstává udržení kroku s konkurencí v oblasti vývoje.
 
Technický ředitel Williamsu Sam Michael k tomu říká: “Zvládneme 19 závodů, ale snažíme se zjistit, jestli budeme schopni dostatečně testovat. Musíme si říci, jestli potřebujeme dvou nebo třídenní testovací okna.
 
Aby toho nebylo málo, týmy se musí navíc vyrovnat i se zásadní změnou pravidel. Testování z listopadu a prosince se neukázala jako příliš efektivní. Týmy totiž potřebují jezdit mnohem delší vzdálenosti, než tomu bylo dříve.
 
Motory musí nově vydržet ne méně než dva závodní víkendy. Jedna sada pneumatik musí nově vydržet kvalifikaci a celý závod. Tomu se musí přizpůsobit i testy - vozy budou muset odjet mnohem delší vzdálenosti, aby testy dávaly smysl. To však zatím bylo vzhledem k proměnlivému počasí a často vyvěšeným červeným vlajkám v praxi velmi obtížné.