Novinky

  • 13.03.2024 Neutral Massa kvůli ne-titulu žaluje FIA a FOM o dvě miliardy korun

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

Facebook Instagram

Spor o tři deci

Spor o tři deci

Je to opravdu jen hon na duchy?

Při hledání tajemství toho, jak dokáže Mercedes dostat při kvalifikaci ze svých pohonných jednotek vyšší výkon než jeho soupeři, přišel před časem Red Bull s obviněním, že k tomu využívá spalování motorového oleje.

Samozřejmě při tom nejde o olej samotný, ale o způsob, jak dostat do motoru aditiva pro zlepšení spalovacího procesu. Ve F1 se smí používat jen běžný benzin, který může obsahovat maximálně 1 % dodatečných aditiv. Benzin včetně aditiv musí projít homologací. V průběhu sezony je pro každý tým povoleno homologovat jen pět různých chemických směsí.

Techničtí komisaři v průběhu závodního víkendu pravidelně odebírají vzorky používaného paliva. Analyzují jejich složení, zda jsou přesně ve shodě s homologovaným. Jakákoliv odchylka se trestá vyloučením. K tomu, aby se tým dostal do problémů, přitom stačí i nedbale vypláchnutý kanystr (i to už se ve F1 stalo!). Ke kontrolám se ovšem odebírá jen benzin z nádrže - proto musí být v každém monopostu po skončení závodu minimálně jeden litr paliva pro kontrolu, jinak následuje vyloučení.

Dostat do spalovacího prostoru motoru aditivum jinou cestou než v palivu představuje určitou šedou zónu. U motoru přeplňovaného turbodmychadlem jiná cesta než prostřednictvím oleje není dostupná. Nejde přitom o přísady zvyšující výkon (jako třeba N2O), ale především o zlepšení vnitřního chlazení spalovacího prostoru a tím omezení klepání (tj. sklonu k samovolnému vznícení paliva). Jenže jakákoliv další aditiva by znamenala podvod. Pokud by se něco podobného prokázalo, měl by být tým, který se k tomu uchýlil, vyloučen z mistrovství světa! Navíc by to znamenalo zpochybnění jeho předchozích výsledků. Představa, že by se k něčemu takovému odhodlal Mercedes-AMG a riskoval tak nevídanou ostudu, je proto hodně neuvěřitelná. Jenže za vším jsou jen lidé…

Mercedes obvinění Red Bullu striktně odmítl a nabídl omezení spotřeby oleje na 5 kg (běžná spotřeba oleje u motorů F1 se uvádí 3 až 5 l na závod, u starších motorů V8 to bylo kolem 3 l, u současných motorů V6 turbo se předpokládá vyšší hodnota, přestože jsou menší). Red Bull si proto od FIA vyžádal upřesnění předpisů, týkajících se této oblasti. FIA ale jen potvrdila, že by se jednalo o porušení pravidel s tím, že nemůže kontrolovat, zda motor nespaluje určité množství oleje. Šéf Mercedesu Toto Wolff si na účet Red Bullu zažertoval, když prohlásil: „Vidí jen duchy.“

Nicméně dohady pokračovaly poté, co se ukázalo, že Ferrari přes zimu zázračně vyrovnalo výkonnostní převahu Mercedesu a v novém voze SF70H se objevila přídavná nádrž na olej! Před Velkou cenou Ázerbájdžánu FIA vydala směrnici zdůrazňující, že použít v oleji jakákoliv aditiva ke zlepšení spalování není dovoleno. Současně bylo oznámeno, že od sezony 2018 vstoupí v platnost předpis týkající se měření množství oleje v jeho nádrži a týmy budou limitovány použitím oleje v motoru s jedinou specifikací. Rovněž bude zakázáno použití aktivních ventilů mezi motorem a vstupem vzduchu do motoru. Tím bude vyloučen jakýkoliv přístup oleje do spalovacího prostoru jinudy, než kolem pístních kroužků. Ať už věříme na duchy, nebo ne, je jasné, že FIA s tímto upřesněním nepřišla pro nic a za nic…

FIA rovněž oznámila, že motory nesmějí v průběhu závodu spálit více než 1,2 l oleje na 100 km. Od Velké ceny Itálie se tento limit snižuje na 0,9 l/100 km a od roku 2018 bude ještě více zpřísněno na 0,6 l/100 km. Mercedes-AMG ovšem opět vyvolal kontroverzi tím, že svou čtvrtou a poslední letos povolenou evoluci svých motorů uvedl už ve Spa místo původně plánované Monzy. Znamená to tedy, že nová evoluce Mercedesu-AMG F1 M08 EQ Power+ může do konce sezony používat vyšší spotřebu oleje než evoluční motory, které v dalších závodech teprve uvedou jeho konkurenti, především Ferrari. Vzhledem k tomu, že se limit vztahuje na týmy, vyšší objem spáleného oleje je dovolen jen továrnímu týmu Mercedes-AMG, zatímco zákazníci, kteří tyto motory dostanou později, už musejí splnit přísnější hodnotu!

V Monze technici FIA potvrdili, že Mercedes-AMG skutečně může používat motory s limitem spotřeby oleje 1,2 l. Toto Wolff si je jistý, že tento akt nevyvolá u Ferrari žádné kontroverze: „Jsme tvrdými konkurenty, ale v rámci našeho vztahu pokud nastanou nějaké problémy, tak je projednáváme za zavřenými dveřmi. Musíme při tom být opatrní, aby se na veřejnost nedostaly informace, které nejsou pravdivé. Zatím se nám to daří.“