Novinky

  • 11.12.2024 Bad Mick Schumacher na konci roku opustí roli rezervního jezdce týmu Mercedes

  • 11.12.2024 Neutral 33letý Daniel Juncadella bude simulátorovým jezdcem týmu Aston Martin

  • 06.12.2024 Bad Leclerc v Abú Zabí přijde o 10 míst na startu

Facebook Instagram

Trnitá cesta Audi k triumfu v Bathurstu

Trnitá cesta Audi k triumfu v Bathurstu

Předčasně ukončený závod vyhrál Frijns

Podnik v australském Bathurstu byl prvním letošním dílem čtyřdílného seriálu vytrvalostních závodů Intercontinental GT Challenge. Z celkových pěti desítek účastníků jich bylo 16 zahrnuto do bodování v jedné ze dvou tříd v IGTC (v textu budou odlišeni doplňujícími údaji).

V kvalifikaci byl nejrychlejší Van der Linde (PRO č. 22, AS Team MPC, Audi). V dalším souboji desítky nejlepších jezdců (shootout) navzdory zlepšení času na 2:02,169 podlehl Mostertovi s bmw. Třetí místo obsadil Haase s dalším audi melbournské stáje (PRO č. 74). Youlden, kolega jediného českého zástupce Tomáše Engeho, dokázal s gallardem docílit čtvrtého nejlepšího času.

Závod

Start se sice obešel bez větších potíží, havárie fordu týmu Marc před koncem formovacího kola si však brzy vynutila neutralizaci. První z celkem šestnácti výjezdů bezpečnostního vozu ukrojil z časového limitu čtvrt hodiny. Po novém startu se mohli účastníci těšit na více jak hodinu nepřerušovaných soubojů.

Mostert v čele navyšoval náskok na více jak padesát vteřin. Za něj se brzy propracoval během souboje týmových kolegů Haase (PRO č. 74, AS Team MPC, Audi). Vervisch (PRO č. 22) po ještě delším tlaku podlehl v 18. kole Youldenovi. Engeho kolega se ale ze třetí pozice dlouho neradoval, neboť mu ve stoupání ze zatáčky Griffins pilot pohárového porsche poškodil zavěšení levého zadního kola.

V kontaktním souboji Buhka (PRO č. 56, Strakka, Mercedes-AMG) s Vautierem (PRO č. 75, SunEnergy, Mercedes-AMG) poničil německý pilot o bariéru  svůj vůz. I přes poměrně rychlou opravu ztráta tří kol a propad na 38. místo prakticky znamenaly konec šancí na boj o přední příčky. Navíc stejně jako v případě Engeho vozu se nejednalo o jediný problém této posádky během závodu.

Cramptonova demolice ktm v zatáčce Forrest Elbow zahájila kolotoč střídání neutralizací a krátkých chvil s vyvěšenými zelenými vlajkami. O pohodlný náskok přišel Mostert, jehož vedoucí pozici začala ohrožovat dvojice australských audi. Prvním z účastníků IGTC, který se ujal vedení v závodě, bylo porsche (PAM č. 12) týmu Competition Mototorsport.

Po více jak dvou hodinách od startu se do potíží dostal Abril (PRO č. 18, M-Sport, Bentley), který zastavil ve stoupání ke Quarry. Následovala dlouhotrvající výměna převodovky. Po zprovoznění vozidla se po uplynutí necelé čtvrtiny závodu stal Soulet prvním odpadlíkem z řad účastníků v IGTC. Exploze pravé přední pneumatiky ukončila jeho pouť v kačírku u zatáčky Chase.

Technické problémy trápily také předchozí vítěze Van Gisbergena a Lowndese (PRO č. 58, YNA Autosport, McLaren). Jejich vůz skončil v péči mechaniků s přehřívajícím se motorem.

V druhé polovině se ve vedení vystřídala většina pokračujících účastníků IGTC, nasazených v profesionální třídě. Stále jim stačily i vozy se smíšenými posádkami. Nejlepší pozici měly vozy Audi, ale štěstí se k nim začalo obracet zády.

Druhý Van der Linde (PRO č. 22, AS Team MPC, Audi) chyboval při míjení pomalejšího soupeře a poničil svůj vůz o blízkou stěnu. Hodinu a půl před koncem zkolaboval vůz vedoucího Winkelhocka (PRO č. 74, AS Team MPC, Audi). Pravděpodobnou příčinou byla zničená hřídel. Vedení dočasně převzal Makowiecki (PRO č. 911, Manthey, Porsche).

Následná neutralizace se postarala o strategické hrátky ohledně volby okamžiku poslední zastávky. Čtyřicet minut před vypršením limitu se ujal vedení Frijns (PRO č. 37, AS Team WRT, Audi) před Whincupem (PRO č. 75, SunEnergy, Mercedes-AMG).

Vážná havárie tří vozů v 273. kole vedla nedlouho po vyjetí bezpečnostního vozidla k zastavení závodu sedm minut před vypršením limitu. Konečné výsledky po odečtení dvou kol a  zaznamenané v čase 11:38:04,1333 jsou v následující tabulce. Rozdíl mezi první dvojicí byl 1,5639 vteřiny.

p. kat. posádka tým vůz kola
1.
PRO
 R.Frijns/S.Leonard/D.Vanthoor AS Team WRT
Audi
271
2.
PRO
 K.Habul/T.Vautier/J.Whincup/R.Marciello Team SunEnergy1
Mercedes
271
3.
PAM
 T.Pappas/J.Bleekemolen/L.Stolz/M.Lieb Black Swan Racing
Porsche
271
4.
PAM
 D.C-Jones/P.Long/M.Campbell/A.Davison Competition MS
Porsche
271
5.
PRO
 E.Bamber/K.Estre/L.Vanthoor Craft Bamboo
Porsche
271
6.
PRO
 R.Dumas/F.Makowiecki/D.Werner Manthey Racing
Porsche
271
7.
PAM
 Leventis/Williamson/Waters/Fumanelli Strakka Racing
Mercedes
271
8.
PAM
 J.Manolios/R.Millier/I.Capelli/D.Canto Trofeo Motorsport
Lamborghini
270
9.
PRO
 S.Richards/T.Glock/P.Eng Team SRM
BMW
270
10.
AM
 J.Koundoris/T.Koundoris/Walsch/Padayachee AS Supabarn
Audi
269
11.
PAM
 S.McLaughlin/F.Ross/A.Watson/A.West YNA Autosport
McLaren
269
12.
PAM
 M.Twigg/C.Baird/A.D´alberto Scott Taylor
Mercedes
268
13.
PAM
 R.Lago/D.Russell/S.Owen Lago Racing
Reiter Lambo
267
14.
PAM
 P.Lamy/P.D.Lana/M.Lauda/W.Davison AS Team WRT
Audi
267
15.
PAM
 D.Reynolds/J.Martin/L.Talbot/M.Griffith Nineteen Corp P/L
Mercedes
266
16.
PRO
 S.Kane/G.Smith/J.Gounon M-Sport
Bentley
265
17.
CUP
 S.Grove/B.Grove/B.Barker/D.Gaunt Grove Group
Porsche
260
18.
INT
 B.Kassulke/R.Salmon/W.Brown MARC Cars
Marc II V8
258
19.
CUP
 C.Putman/C.Espenlaub/J.Foster  Paul Reed
Porsche
257
20.
CUP
 D.Stutterd/S.Fillmore/A.Fawcet  Porsche Broker
Porsche
256
21.
AM
 R.Gartner/H.Morall/D.Wall/J.Bowe Safe-T-Stop
Reiter Lambo
256
22.
GT4
 A.Seton/M.Brabham/A.Longhurst Boat Works
BMW
250
23.
GT4
 M.Simpson/C.Cowham/L.Kearns Ginetta Australia
Ginetta
246
24.
GT4
 G.Wood/T.Harrison/C.Hill M Motorsport P/L
KTM
245
25.
INT
 G.Denyer/T.Everingham/G.Jacobson MARC Cars
Mazda
244
26.
INT
 R.Thomson/Z.Goddard/D.Ridge MARC Cars
Mazda
243
27.
PRO
 G.Tander/K.Van der Linde/F.Vervisch AS Team MPC
Audi
241
28.
PRO
 M.Buhk/M.Gőtz/A.Parente Strakka Racing
Mercedes
237
29.
GT4
 DJorgensen/Lawrence/Strom/Wittmer RHC-Lawrence/Strom
BMW
188
30.
GT4
 D.Grant/X.West/C.Hill BMW Team SRM
BMW
162
31.
INT
 B.Schoots/A.Macrow/M.Caine Daytona Sportscars
Dodge
162
32.
INT
 J.Augustine/D.Thomas/R.Howell Daytona Sportscars
Daytona
145
N
PAM
 T.Walls/W.Luff/T.Slade/J.Evans Objective Racing
McLaren
260
N
INT
 G.Taunton/J.Busk/B.Fullwood  Eastgate Engineering
Ford
244
N
PRO
 C.Mies/C.Haase/M.Winkelhock AS Team MPC
Audi
238
N
PAM
 Y.Shahin/L.Youlden/T.Enge Buik Motorworks
Reiter Lambo
219
N
PRO
 A.Farfus/C.Mostert/M.Wittmann Team Schnitzer
BMW
217
N
CUP
 G.Menell/K.Booker/A.Zerefos/M.Caine  On Tracks MS
Porsche
193
N
GT4
 W.Tregurtha/J.Robson/B.Walsch Ginetta Australia
Ginetta
133
N
INT
  P.Morris/K.Alford/C.Parish MARC Cars
Marc II V8
123
N
PRO
 S.Van Gisbergen/C.Lowndes/C.Ledogar YNA Autosport
McLaren
119
N
INT
 M.Haber/J.Camilleri/A.Cameron  Gotzinger
Marc II V8
87
N
GT4
 J.Viebahn/M.Braams/M.Schelp Prosport Performance
Porsche
84
N
CUP
 P.Tresidder/C.Van der Drift/A.Tang/C.Yi-Fan  Carrera Cup Asia
Porsche
82
N
AM
 A.Samadi/D.Gaunt/D.O´Keefe AS Team ASR
Audi
66
N
PRO
 A.Soucek/M.Soulet/V.Abril M-Sport
Bentley
58
N
PAM
 A.Bagnall/M.Halliday/J.Reid International MS
Audi
41
N
PAM
 M.Cini/L.Holdsworth/D.Fiore AS Hallmarc
Audi
41
N
GT4
 J.McMillan/D.Crampton/T.Macrow/C.Wood KTM M Motorsport
KTM
31
N
INT
 J.Goodacre/P.Major/J.Love  Gap Solutions
Ford
0


N - neklasifikováni, nedokončili

Týmy umožňující bodování výrobců v Intercontinental GT Challenge jsou zvýrazněny tučně.

Druhý podnik IGTC se uskuteční 28. července během závodu 24 hodin ve Spa.