Novinky

  • 19.06.2018 Neutral Od roku 2019 bude Red Bull používat motory Honda

  • 17.06.2018 Good Vítězi závodu 24 hodin Le Mans 2018 se stali Alonso, Buemi a Nakadžima (Toyota)

  • 17.06.2018 Neutral Svítání v Le Mans vítá na vedoucí pozici toyotu Kobajašiho,Conwaye a Lópeze

Facebook Instagram
reklama
reklama

S novými vozy i obměněným polem

S novými vozy i obměněným polem

Závody můžete opět sledovat na stanicích Nova Sport

Tento víkend začíná ve floridském St. Petersburgu letošní sezona Verizon IndyCar Series. Ačkoliv se fanoušci na start nového ročníku těší každý rok, letos je očekávání a nadšení ještě umocněné tím, že vozy IndyCar budou vypadat jinak a jiné je i jejich chování na dráze. Ačkoliv využívají stále stejný podvozek Dallara DW-12, aerodynamický paket je úplně nový.

Po sezonách, kdy aerodynamické prvky dodávali výrobci motorů Honda a Chevrolet, opět IndyCar sází na jednotné vozy, které, stejně jako při nasazení stávajících monopostů v roce 2012, dodává Dallara. Nový aerokit ale razí jinou filozofii. IndyCar chtěla, aby monoposty připomínaly vozy z přelomu 80. a 90. let. Pryč jsou třeba nevzhledné nárazníky za zadními koly, které měly předcházet kontaktu.

Jak si auta povedou na městských a silničních okruzích, teprve uvidíme. Všechny testy, které před sezonou týmy absolvovaly, byly neveřejné. Oficiální test uspořádala IndyCar jen na oválu ve Phoenixu. Tam se ve skvělé formě ukázal tým Bobbyho Rahala. Piloti se ale shodují na jednom - nové auto dává pilotům mnohem větší prostor, aby ukázali, co v nich je.

Změny v jezdeckém poli

Oproti předchozím ročníkům jsme se letos dočkali většího počtu změn, které se dotkly i předních týmů. V IndyCar skončila jedna velká osobnost – Hélia Castronevese už uvidíme jen v obou závodech v Indianapolisu. Chybět nebude ani tento víkend v St. Petersburgu, už ale nebude sedět v kokpitu, nýbrž pouze dá pokyn k nastartování motorů. Tým Penske se totiž rozhodl oblíbeného Brazilce přesunout do svého nového programu v závodech sportovních vozů. Loni nejúspěšnější stáj nasadí jen tři vozy.

Ze čtyř na dvě auta redukoval svůj program tým Chipa Ganassiho. Ganassi si z loňské sestavy nechal jen Scotta Dixona. Toho doplnil Ed Jones. Loňský nováček roku se překvapivě přesunul z týmu Dale Coyne Racing. Původně zvažovaného Brendona Hartleyho totiž přetáhlo Toro Rosso.

 

Sebastien Bourdais má nového sponzora a Dale Coyne (třetí zprava) nové partnery - Jamese Sullivana (druhý zprava) a Jimmyho Vassera (první zprava)

Chilton a Kimball utvořili jezdeckou dvojici u týmu Carlin, který do IndyCar vstupuje. Vstup nových stájí je jedním z charakteristických rysů letošní sezony. Kromě Carlinu doplní jezdecké pole také tým Harding, který se už vloni představil ve vybraných závodech. Stáj Juncos Racing nasadí vůz nejméně do osmi závodů, tým Michaela Shanka pak alepoňdo šesti.

Letošní ročník je také zajímavý počtem nováčků, kteří se postaví na startovní rošt, byť část z nich absolvuje jen vybrané závody. Třeba o druhý vůz Dale Coyne Racingu se budou střídat Zachary Claman deMelo a vnuk Emersona Fittipaldiho Pietro. IndyCar si zkusí i jeho bývalý stájový kolega, Rakušan René Binder, který odjede čtyři závody za Juncos Racing. Střídat ve voze se bude s loňským šampionem Indy Lights Kylem Kaiserem.

Za Shanka bude startovat mladý Brit Jack Harvey, dvojnásobný vicemistr Indy Lights, který si vloni zkusil tři závody v IndyCar. S Edem Carpenterem se bude o vůz dělit další mladý Brit Jordan King. O titul nejlepšího nováčka se ale bude ucházet jen trojice pilotů, kteří by měli odjet celou sezonu. Z DTM přišel k týmu Sama Schmidta zkušený Kanaďan Robert Wickens. U Andrettiho nahradil Satóa, který se vrátil k týmu Rahal Letterman Lanigan Racing, mladý Američan Zach Veach. A A.J. Foyt bude mít brazilské duo, kdy se vedle zkušeného veterána Tonyho Kanaana postaví na rošť nováček Matheus Leist.

Změny v kalendáři

IndyCar už v předchozích letech chtěla měnit kalendář co nejméně, aby si fanoušci zvykli na to, kdy se u nich jede závod. A od těchto principů neupustila. Změny jsou tak jen dvě. Závod ve Phoenixu se přesunul zpět na začátek dubna. Vloni se na okruhu, který od letošního roku nese název ISM Raceway, jelo na konci dubna, protože na začátku tohoto měsíce by závod kolidoval s finále americké vysokoškolské ligy v basketbalu.

Druhou změnou, už poněkud výraznější, je nahrazení tradičního okruhu ve Watkins Glen tratí ve Portlandu, kde se nezávodilo od sloučení s Champ Cars v roce 2008. Portland se teď dočkal vytouženého návratu.

 

Scott Dixon bude na pátý titul útočit v barvách nového sponzora.


Změny v pravidlech

Nejvýraznější změnu v pravidlech představuje nové bodování kvalifikace na Indy500. Zatímco ještě vloni bral držitel pole position na nejdůležitější závod sezony 42 bodů, tedy skoro stejně, jako vítěz jakéhokoliv jiného klání (50), teď získá jen 9 bodů. Bodů se dočkají ještě další piloti v prvních třech řadách, přičemž ten, který se kvalifikuje jako 9., dostane jeden bod. Štědré bodování kvalifikace na Indy500 se v minulých letech stalo terčem kritiky.

Další změny v pravidlech jsou jen kosmetické. Tréninky na Indy500 začnou o den později, až v úterý. Během závodních víkendů ve Phoenixu, Detroitu, Texasu, Torontu a Iowě dostanou týmy navíc jednu sadu pneumatik. Naopak ji už neobdrží jezdci mimo první desítku.

Na oválech se pořadí pilotů v kvalifikaci nebude losovat, ale jezdci budou absolvovat své pokusy podle pořadí v šampionátu od těch nejhorších až po lídra, který nastoupí jako poslední. Minimální váha vozu bude zvýšena o 10 liber na 1590 liber na dlouhých oválech a 1620 liber na ostatních tratích.

Nad pravidly bude bdít nový muž. Brian Barnhart se přesunul zpátky na boxovou zídku a vede nový tým Harding Racing. Nahradí jej Kyle Novak, který do IndyCar přichází z IMSA.

 

Nový vzhled vozů je hodnocený velmi pozitivně, zde auto Willa Powera.


Kde sledovat?

Stejně jako v posledních dvou ročnících se i letos na závody IndyCar mohou dívat také diváci v České republice a na Slovensku. Přímé přenosy závodů nabídnou sportovní kanály Nova Sport (primárně Nova Sport 2). Přenosy diváky provede zkušené komentátorské duo Michal Beran – Martin Straka.

Legálně lze závody sledovat i na počítači – přenosy Nova Sport jsou dostupné ve videoslužbě Voyo (189 Kč měsíčně, 499 Kč na tři měsíce, 949 na šest měsíců nebo 1849 Kč na rok). Přenosy v původním znění pakje možné sledovat  v ESPNPlayeru (5 eur na závod, 15 eur na měsíc nebo 50 eur na sezonu). Tréninky a kvalifikace pak přenáší IndyCar zdarma na svých stránkách, facebooku, twitteru, youtube a v oficiální aplikaci.

reklama
reklama

Komentáře ke článku