Před VC Monaka 2018

Šestá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1
Průběh letošního šampionátu F1 naznačuje, že se v Monaku máme na co těšit. V dosavadních pěti závodech vyhráli tři jezdci z tří týmů a na stupeň vítězů vystoupilo šest různých závodníků. Velké ceny přinesly dramatické momenty a dosavadním vrcholem může být Monte Carlo!
Historie okruhu
Součástí MS je od jeho vzniku v roce 1950 s přestávkou v letech 1951-54. Mezi ostatními tratěmi má Monte Carlo zcela výjimečnou pozici, protože se mu odpouští to, co by jinde neprošlo. Týmy se ochotně těsnají v padoku, jezdci bez reptání závodí na hrbolatém asfaltu mezi obrubníky a nenaříkají nad chybějícími únikovými zónami. Všichni prostě respektují výjimečnost této tratě. Aby se v Monaku běžné silnice proměnily v plnohodnotný závodní okruh, musí se udělat spousta opatření. Součástí tohoto seznamu je 33 kilometrů svodidel, 20 000 metrů čtverečních drátěného oplocení, 3600 pneumatik do bariér a 1100 tun sedadel pro diváky.
Takuma Sató pod kasinem během VC Monaka 2004
Na okruhu, kde se při F1 zabil Lorenzo Bandini (1967), odpadlo nejvíce vozů v roce 1990 (dvacet) a nejméně jezdců vidělo šachovnicovou vlajku v sezoně 1996 (tři, další klasifikovaný byl tou dobou v depu). Nejtěsnější finiš byl naměřen v roce 1992 mezi Sennou v mclarenu a Mansellem ve williamsu (0,215 s). Nejvíce různých jezdců ve vedení v Monte Carlu zažili v sezoně 2003 (pět: R. Schumacher, Montoya, Räikkönen, Trulli a M. Schumacher). Nejúspěšnějšími jezdci v historii jsou Senna (6x první), G. Hill a M. Schumacher (5), Prost (4), Moss, Stewart a Rosberg (3x). Celkem je na seznamu vítězů zapsáno 33 jmen.
Velká cena Monaka se jede na nejkratší trati (3337 m) a je i nejkratší ze všech (260,286 km). Populární vlásenka je nejpomalejší zatáčkou v seriálu F1. Rekord okruhu drží Sergio Pérez časem 1:14,820 a absolutně nejrychlejší čas Kimi Räikkönen výkonem 1:12,178 ve třetí části loňské kvalifikace. V posledních pěti letech během závodu pokaždé vyjel na trať safety car. Loni byla vítěznou strategií jízda s jedinou zastávkou v boxu přesně v polovině závodu.
Heikki Kovalainen za volantem lotusu v ulicích Monte Carla v roce 2010
Letošní VC Monaka bude výjimečná pro Red Bull. Rakouský tým pojede 250. velkou cenu F1. Měli bychom připomenout, že vyhrál jubilejní 150. velkou cenu (Bahrajn 2013) i 100. velkou cenu (Maďarsko 2010). V minulém závodě oslavil jubilejní 150. postavení na stupních vítězů (6. místo v historickém žebříčku).
V Monaku je více než kde jinde důležité přední postavení na startu. V předchozích 64 velkých cenách v Monte Carlu zvítězil jezdec z prvních tří pozic v 54 případech. Od roku 1985 jen jedinkrát vyhrál závodník stojící za touto hranicí – Olivier Panis v roce 1996 ze 14. místa. Zajímavé je, že dva poslední držitelé pole position z Monaka od té doby nestáli v čele startu (Daniel Ricciardo 2016, Kimi Räikkönen 2017).
Gianmaria Bruni ve voze Minardi
Navzdory velmi úzké a nebezpečné trati byl závod poprvé ukončen červenou vlajkou až v roce 1984 po 31 kolech kvůli velké bouřce. Tehdy vyhrál Alain Prost před Ayrtonem Sennou, ale brali jen poloviční body. Tehdy to bylo první pódium a první nejrychlejší kolo pro Ayrtona Sennu. Kvůli havárii byl závod poprvé zastaven v úvodním kole v roce 1990, kdy se Alain Prost a Gerhard Berger střetli v zatáčce Mirabeau. Po novém startu vyhrál Ayrton Senna. Od té doby se červené vlajky objevily také v roce 1994 (1. kolo), 2000 (1. kolo), 2011 (6. kolo) a 2013 (46. kolo).
Pozornost domácích fanoušků bude jistě soustředěna i na Charlese Leclerka, protože bude prvním Monačanem na startu od Oliviera Beretty v roce 1994.
Vzpomínka na rok 2017
Do miniaturního knížectví přijížděl na vedoucí pozici v šampionátu Vettel. Hamilton za ním zaostával o šest bodů, Bottas už o 41. Do závodu nenastoupil Alonso, který se ve stejném termínu zúčastnil 500 mil Indianapolisu. V kokpitu mclarenu ho nahradil Button.
Kvalifikaci ovládl Räikkönen, jenž si vyjel 17. pole position v kariéře, první od VC Francie 2008. Naopak Hamilton senzačně vypadl už ve druhé části.
Finský veterán se udržel v čele i po startu. Za ním se seřadili Vettel, Bottas, Verstappen, Ricciardo, Sainz, Pérez, Grosjean, Magnussen a Hülkenberg. Hned v prvním kole přezouvali Button a Wehrlein. Při tom se málem střetli v boxové uličce. Wehrlein za nebezpečný způsob jízdy obdržel pětisekundovou penalizaci. V 16. kole odstoupil Hülkenberg s poruchou převodovky. Když Räikkönen dojel o kolo opozdilce Buttona a Wehrleina, zdržel se při jejich předjíždění a pronásledovatelé se mu viditelně přiblížili.
Ze špičky měnil gumy jako první ve 32. kole Verstappen. Zvolil superměkkou směs, stejně jako Bottas a Räikkönen. Mnohem déle vydrželi na trati Ricciardo a Vettel a oběma se to vyplatilo. Australan se posunul na třetí příčku a exmistr světa dokonce na první před svého týmového kolegu. Hamilton zajel k mechanikům až ve 47. kole a vrátil se na superměkké směsi na sedmé pozici, na níž byl nakonec i odmávnut.
V 60. kole nesmyslně zaútočil Button v zatáčce Portier na Wehrleina. Sám vyvázl jen s ulomeným závěsem, ale sauber se převrátil na bok. Pilot zůstal nezraněn, jenže se vlastními silami nedokázal vyprostit. Neprodleně byl nasazen safety car a maršálové brzy vrátili monopost na všechna čtyři kola. Verstappen, Ocon, Massa a Pérez si v této fázi zajeli pro čerstvé obutí. Ericsson ještě během neutralizace narazil v Sainte-Dévote do bariéry a skončil. Těsně po restartu ho na stejném místě napodobil Vandoorne.
Pořadí se už téměř neměnilo. Ricciardo se otřel o svodidla, ale zvládl uhájit druhé místo před dotírajícím Bottasem. V 72. kole se střetli v pasáži Rascasse Kvjat a Pérez. Prvně jmenovaný se dobelhal do boxů, kde vystoupil z vozu. Mexičan si nechal vyměnit prořízlou pneumatiku a s velkou ztrátou pokračoval, už s vědomím, že po skončení bude k jeho času přičteno deset sekund.
Cílem projel vítězně Vettel před Räikkönenem a Ricciardem. Byl to jeho 45. triumf ve F1. Ferrari slavilo po sedmi letech double (předtím ve VC Německa 2010), naopak poprvé od VC Španělska 2016 nebyl mezi trojicí nejlepších nikdo z Mercedesu. Na dalších bodovaných příčkách byli klasifikováni Bottas, Verstappen, Sainz, Hamilton, Grosjean, Massa a Magnussen.
VC Monaka
Okruh: Circuit de Monaco
Místo: Monte Carlo





- PRVNÍ VELKÁ CENA F11950
- POČET KOL78
- DÉLKA OKRUHU3337 m
- DÉLKA ZÁVODU260,286 km
- REKORD OKRUHU1:14.820 (2017)
- DRŽITEL REKORDUSergio Pérez
- Počet zatáček19
- Nadmořská výška47,5 – 89,5m
- Opotřebení pneumatikvysoké
- Opotřebení brzdvysoké
- Spotřeba palivamalá
24. - 27. května 2018
- První tréninkČT 11:00 – 12:30
- Druhý tréninkČT 15:00 – 16:30
- Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
- KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
- ZávodNE 15:10 – 17:10
Charakteristika okruhu
Velká cena ulicemi kolem přístavu a přes náměstí u kasina se v Monaku jezdí od roku 1929. Nejkratší a nejpomalejší závod roku s jedinečnou atmosférou noblesního knížectví s množstvím prominentních hostí má v kalendáři jisté místo i do budoucna. Úzká trať bez únikových zón vyžaduje přesnost a soustředění. Do zatáček se najíždí naslepo a předjíždět se zde nedá. Výjezd z tunelu je paradoxně nejrychlejší zatáčkou MS, protože se zde dosahuje 290 km/h. Nejvíce vozů končí mimo trať po jezdeckých chybách. Probíhají stavební práce, rozšiřující pevninu. Zvětší prostor pro zázemí týmů, ale na trať nebudou mít vliv.
Vítězové VC Monaka
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2017 | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari |
2016 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Daniel Ricciardo | Red Bull | TAG Heuer |
2015 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2014 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2013 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2012 | Mark Webber | Red Bull | Renault | Mark Webber | Red Bull | Renault |
2011 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2010 | Mark Webber | Red Bull | Renault | Mark Webber | Red Bull | Renault |
2009 | Jenson Button | Brawn | Mercedes | Jenson Button | Brawn | Mercedes |
2008 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Felipe Massa | Ferrari | Ferrari |
2007 | Fernando Alonso | McLaren | Mercedes | Fernando Alonso | McLaren | Mercedes |
2006 | Fernando Alonso | Renault | Renault | Fernando Alonso | Renault | Renault |
2005 | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes |
2004 | Jarno Trulli | Renault | Renault | Jarno Trulli | Renault | Renault |
2003 | Juan-Pablo Montoya | Williams | BMW | Ralf Schumacher | Williams | BMW |
2002 | David Coulthard | McLaren | Mercedes | Juan-Pablo Montoya | Williams | BMW |
2001 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | David Coulthard | McLaren | Mercedes |
2000 | David Coulthard | McLaren | Mercedes | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1999 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1998 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1997 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Heinz-Harald Frentzen | Williams | Renault |
1996 | Olivier Panis | Ligier | Mugen Honda | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
1995 | Michael Schumacher | Benetton | Renault | Damon Hill | Williams | Renault |
1994 | Michael Schumacher | Benetton | Ford Cosworth | Michael Schumacher | Benetton | Ford Cosworth |
1993 | Ayrton Senna | McLaren | Ford Cosworth | Alain Prost | Williams | Renault |
1992 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Nigel Mansell | Williams | Renault |
1991 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1990 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1989 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1988 | Alain Prost | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1987 | Ayrton Senna | Lotus | Honda | Nigel Mansell | Williams | Honda |
1986 | Alain Prost | McLaren | TAG Porsche | Alain Prost | McLaren | TAG Porsche |
1985 | Alain Prost | McLaren | TAG Porsche | Ayrton Senna | Lotus | Renault |
1984 | Alain Prost | McLaren | TAG Porsche | Alain Prost | McLaren | TAG Porsche |
1983 | Keke Rosberg | Williams | Honda | Alain Prost | Renault | Renault |
1982 | Riccardo Patrese | Brabham | Ford Cosworth | René Arnoux | Renault | Renault |
1981 | Gilles Villeneuve | Ferrari | Ferrari | Nélson Piquet sen. | Brabham | Ford Cosworth |
1980 | Carlos Reutemann | Williams | Ford Cosworth | Didier Pironi | Ligier | Ford Cosworth |
1979 | Jody Scheckter | Ferrari | Ferrari | Jody Scheckter | Ferrari | Ferrari |
1978 | Patrick Depailler | Tyrrell | Ford Cosworth | Carlos Reutemann | Ferrari | Ferrari |
1977 | Jody Scheckter | Wolf | Ford Cosworth | John Watson | Brabham | Alfa Romeo |
1976 | Niki Lauda | Ferrari | Ferrari | Niki Lauda | Ferrari | Ferrari |
1975 | Niki Lauda | Ferrari | Ferrari | Niki Lauda | Ferrari | Ferrari |
1974 | Ronnie Peterson | Lotus | Ford Cosworth | Niki Lauda | Ferrari | Ferrari |
1973 | Jackie Stewart | Tyrrell | Ford Cosworth | Jackie Stewart | Tyrrell | Ford Cosworth |
1972 | Jean-Pierre Beltoise | BRM | BRM | Emerson Fittipaldi | Lotus | Ford Cosworth |
1971 | Jackie Stewart | Tyrrell | Ford Cosworth | Jackie Stewart | Tyrrell | Ford Cosworth |
1970 | Jochen Rindt | Lotus | Ford Cosworth | Jackie Stewart | Tyrrell | Ford Cosworth |
1969 | Graham Hill | Lotus | Ford Cosworth | Jackie Stewart | Matra | Ford Cosworth |
1968 | Graham Hill | Lotus | Ford Cosworth | Graham Hill | Lotus | Ford Cosworth |
1967 | Denny Hulme | Brabham | Repco | Jack Brabham | Brabham | Repco |
1966 | Jackie Stewart | BRM | BRM | Jim Clark | Lotus | Climax |
1965 | Graham Hill | BRM | BRM | Graham Hill | BRM | BRM |
1964 | Graham Hill | BRM | BRM | Jim Clark | Lotus | Climax |
1963 | Graham Hill | BRM | BRM | Jim Clark | Lotus | Climax |
1962 | Bruce McLaren | Cooper | Climax | Jim Clark | Lotus | Climax |
1961 | Stirling Moss | Lotus | Climax | Stirling Moss | Lotus | Climax |
1960 | Stirling Moss | Lotus | Climax | Stirling Moss | Lotus | Climax |
1959 | Jack Brabham | Cooper | Climax | Stirling Moss | Cooper | Climax |
1958 | Maurice Trintignant | Cooper | Climax | Tony Brooks | Vanwall | Vanwall |
1957 | Juan Manuel Fangio | Maserati | Maserati | Juan Manuel Fangio | Maserati | Maserati |
1956 | Stirling Moss | Maserati | Maserati | Juan Manuel Fangio | Ferrari | Ferrari |
1955 | Maurice Trintignant | Ferrari | Ferrari | Juan Manuel Fangio | Mercedes | Mercedes |
1950 | Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo | Alfa Romeo | Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo | Alfa Romeo |
Základní údaje z ročníku 2017
Jízda na plný plyn (čas): 22 %
Jízda na plný plyn (vzdálenost): 34 %
Počet řazení za kolo: 47
Spotřeba paliva: nízká
Největší přetížení: 3,6 g v 13. zatáčce
Největší rychlost: 296 km/h
Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 226,7 m
Poloha pole position: vpravo
Délka uličky před boxy: 324,7 m
Průjezd uličkou před boxy (60 km/h): 19,482 s
Počet zastávek v boxu: 28
Počet předjetí: 6
Počet předjetí s DRS: 0
Pravděpodobnost vyjetí safety caru 100 %
Pravděpodobnost deště: 20 %
Průměrná teplota vzduchu: 20,5 °C
Průměrná teplota asfaltu: 35,3 °C
Doba věnovaná brzdění 23 %
Průměrné přetížení 3,6 g
Náročnost na brzdy 7