Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Před VC Monaka 2018

Před VC Monaka 2018

Šestá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1

Průběh letošního šampionátu F1 naznačuje, že se v Monaku máme na co těšit. V dosavadních pěti závodech vyhráli tři jezdci z tří týmů a na stupeň vítězů vystoupilo šest různých závodníků. Velké ceny přinesly dramatické momenty a dosavadním vrcholem může být Monte Carlo!

Historie okruhu

Součástí MS je od jeho vzniku v roce 1950 s přestávkou v letech 1951-54. Mezi ostatními tratěmi má Monte Carlo zcela výjimečnou pozici, protože se mu odpouští to, co by jinde neprošlo. Týmy se ochotně těsnají v padoku, jezdci bez reptání závodí na hrbolatém asfaltu mezi obrubníky a nenaříkají nad chybějícími únikovými zónami. Všichni prostě respektují výjimečnost této tratě. Aby se v Monaku běžné silnice proměnily v plnohodnotný závodní okruh, musí se udělat spousta opatření. Součástí tohoto seznamu je 33 kilometrů svodidel, 20 000 metrů čtverečních drátěného oplocení, 3600 pneumatik do bariér a 1100 tun sedadel pro diváky.

Takuma Sató pod kasinem během VC Monaka 2004 

Na okruhu, kde se při F1 zabil Lorenzo Bandini (1967), odpadlo nejvíce vozů v roce 1990 (dvacet) a nejméně jezdců vidělo šachovnicovou vlajku v sezoně 1996 (tři, další klasifikovaný byl tou dobou v depu). Nejtěsnější finiš byl naměřen v roce 1992 mezi Sennou v mclarenu a Mansellem ve williamsu (0,215 s). Nejvíce různých jezdců ve vedení v Monte Carlu zažili v sezoně 2003 (pět: R. Schumacher, Montoya, Räikkönen, Trulli a M. Schumacher). Nejúspěšnějšími jezdci v historii jsou Senna (6x první), G. Hill a M. Schumacher (5), Prost (4), Moss, Stewart a Rosberg (3x). Celkem je na seznamu vítězů zapsáno 33 jmen.

Velká cena Monaka se jede na nejkratší trati (3337 m) a je i nejkratší ze všech (260,286 km). Populární vlásenka je nejpomalejší zatáčkou v seriálu F1. Rekord okruhu drží Sergio Pérez časem 1:14,820 a absolutně nejrychlejší čas Kimi Räikkönen výkonem 1:12,178 ve třetí části loňské kvalifikace. V posledních pěti letech během závodu pokaždé vyjel na trať safety car. Loni byla vítěznou strategií jízda s jedinou zastávkou v boxu přesně v polovině závodu. 

Heikki Kovalainen za volantem lotusu v ulicích Monte Carla v roce 2010 

Letošní VC Monaka bude výjimečná pro Red Bull. Rakouský tým pojede 250. velkou cenu F1. Měli bychom připomenout, že vyhrál jubilejní 150. velkou cenu (Bahrajn 2013) i 100. velkou cenu (Maďarsko 2010). V minulém závodě oslavil jubilejní 150. postavení na stupních vítězů (6. místo v historickém žebříčku).

V Monaku je více než kde jinde důležité přední postavení na startu. V předchozích 64 velkých cenách v Monte Carlu zvítězil jezdec z prvních tří pozic v 54 případech. Od roku 1985 jen jedinkrát vyhrál závodník stojící za touto hranicí – Olivier Panis v roce 1996 ze 14. místa. Zajímavé je, že dva poslední držitelé pole position z Monaka od té doby nestáli v čele startu (Daniel Ricciardo 2016, Kimi Räikkönen 2017).

Gianmaria Bruni ve voze Minardi 

Navzdory velmi úzké a nebezpečné trati byl závod poprvé ukončen červenou vlajkou až v roce 1984 po 31 kolech kvůli velké bouřce. Tehdy vyhrál Alain Prost před Ayrtonem Sennou, ale brali jen poloviční body. Tehdy to bylo první pódium a první nejrychlejší kolo pro Ayrtona Sennu. Kvůli havárii byl závod poprvé zastaven v úvodním kole v roce 1990, kdy se Alain Prost a Gerhard Berger střetli v zatáčce Mirabeau. Po novém startu vyhrál Ayrton Senna. Od té doby se červené vlajky objevily také v roce 1994 (1. kolo), 2000 (1. kolo), 2011 (6. kolo) a 2013 (46. kolo).

Pozornost domácích fanoušků bude jistě soustředěna i na Charlese Leclerka, protože bude prvním Monačanem na startu od Oliviera Beretty v roce 1994.

Vzpomínka na rok 2017

Do miniaturního knížectví přijížděl na vedoucí pozici v šampionátu Vettel. Hamilton za ním zaostával o šest bodů, Bottas už o 41. Do závodu nenastoupil Alonso, který se ve stejném termínu zúčastnil 500 mil Indianapolisu. V kokpitu mclarenu ho nahradil Button.

Kvalifikaci ovládl Räikkönen, jenž si vyjel 17. pole position v kariéře, první od VC Francie 2008. Naopak Hamilton senzačně vypadl už ve druhé části.

Finský veterán se udržel v čele i po startu. Za ním se seřadili Vettel, Bottas, Verstappen, Ricciardo, Sainz, Pérez, Grosjean, Magnussen a Hülkenberg. Hned v prvním kole přezouvali Button a Wehrlein. Při tom se málem střetli v boxové uličce. Wehrlein za nebezpečný způsob jízdy obdržel pětisekundovou penalizaci. V 16. kole odstoupil Hülkenberg s poruchou převodovky. Když Räikkönen dojel o kolo opozdilce Buttona a Wehrleina, zdržel se při jejich předjíždění a pronásledovatelé se mu viditelně přiblížili.

  

Ze špičky měnil gumy jako první ve 32. kole Verstappen. Zvolil superměkkou směs, stejně jako Bottas a Räikkönen. Mnohem déle vydrželi na trati Ricciardo a Vettel a oběma se to vyplatilo. Australan se posunul na třetí příčku a exmistr světa dokonce na první před svého týmového kolegu. Hamilton zajel k mechanikům až ve 47. kole a vrátil se na superměkké směsi na sedmé pozici, na níž byl nakonec i odmávnut.

V 60. kole nesmyslně zaútočil Button v zatáčce Portier na Wehrleina. Sám vyvázl jen s ulomeným závěsem, ale sauber se převrátil na bok. Pilot zůstal nezraněn, jenže se vlastními silami nedokázal vyprostit. Neprodleně byl nasazen safety car a maršálové brzy vrátili monopost na všechna čtyři kola. Verstappen, Ocon, Massa a Pérez si v této fázi zajeli pro čerstvé obutí. Ericsson ještě během neutralizace narazil v Sainte-Dévote do bariéry a skončil. Těsně po restartu ho na stejném místě napodobil Vandoorne.

Pořadí se už téměř neměnilo. Ricciardo se otřel o svodidla, ale zvládl uhájit druhé místo před dotírajícím Bottasem. V 72. kole se střetli v pasáži Rascasse Kvjat a Pérez. Prvně jmenovaný se dobelhal do boxů, kde vystoupil z vozu. Mexičan si nechal vyměnit prořízlou pneumatiku a s velkou ztrátou pokračoval, už s vědomím, že po skončení bude k jeho času přičteno deset sekund.

Cílem projel vítězně Vettel před Räikkönenem a Ricciardem. Byl to jeho 45. triumf ve F1. Ferrari slavilo po sedmi letech double (předtím ve VC Německa 2010), naopak poprvé od VC Španělska 2016 nebyl mezi trojicí nejlepších nikdo z Mercedesu. Na dalších bodovaných příčkách byli klasifikováni Bottas, Verstappen, Sainz, Hamilton, Grosjean, Massa a Magnussen.

MonakoVC Monaka

Okruh: Circuit de Monaco

Místo: Monte Carlo

Monako okruh
DRS detekceDRS úsekMěřený úsekCíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F11950
  • POČET KOL78
  • DÉLKA OKRUHU3337 m
  • DÉLKA ZÁVODU260,286 km
  • REKORD OKRUHU1:14.820 (2017)
  • DRŽITEL REKORDUSergio Pérez
 
  • Počet zatáček19
  • Nadmořská výška47,5 – 89,5m
  • Opotřebení pneumatikvysoké
  • Opotřebení brzdvysoké
  • Spotřeba palivamalá
 

24. - 27. května 2018

  • První tréninkČT   11:00 – 12:30
  • Druhý tréninkČT   15:00 – 16:30
  • Třetí tréninkSO   12:00 – 13:00
  • KvalifikaceSO   15:00 – 16:00
  • ZávodNE   15:10 – 17:10
 

Charakteristika okruhu

Velká cena ulicemi kolem přístavu a přes náměstí u kasina se v Monaku jezdí od roku 1929. Nejkratší a nejpomalejší závod roku s jedinečnou atmosférou noblesního knížectví s množstvím prominentních hostí má v kalendáři jisté místo i do budoucna. Úzká trať bez únikových zón vyžaduje přesnost a soustředění. Do zatáček se najíždí naslepo a předjíždět se zde nedá. Výjezd z tunelu je paradoxně nejrychlejší zatáčkou MS, protože se zde dosahuje 290 km/h. Nejvíce vozů končí mimo trať po jezdeckých chybách. Probíhají stavební práce, rozšiřující pevninu. Zvětší prostor pro zázemí týmů, ale na trať nebudou mít vliv.
 

Vítězové VC Monaka

Rok Vítěz závodu Pole Position
Jezdec Vůz Motor Jezdec Vůz Motor
2017 Sebastian Vettel Ferrari Ferrari Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari
2016 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Daniel Ricciardo Red Bull TAG Heuer
2015 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2014 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2013 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2012 Mark Webber Red Bull Renault Mark Webber Red Bull Renault
2011 Sebastian Vettel Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2010 Mark Webber Red Bull Renault Mark Webber Red Bull Renault
2009 Jenson Button Brawn Mercedes Jenson Button Brawn Mercedes
2008 Lewis Hamilton McLaren Mercedes Felipe Massa Ferrari Ferrari
2007 Fernando Alonso McLaren Mercedes Fernando Alonso McLaren Mercedes
2006 Fernando Alonso Renault Renault Fernando Alonso Renault Renault
2005 Kimi Räikkönen McLaren Mercedes Kimi Räikkönen McLaren Mercedes
2004 Jarno Trulli Renault Renault Jarno Trulli Renault Renault
2003 Juan-Pablo Montoya Williams BMW Ralf Schumacher Williams BMW
2002 David Coulthard McLaren Mercedes Juan-Pablo Montoya Williams BMW
2001 Michael Schumacher Ferrari Ferrari David Coulthard McLaren Mercedes
2000 David Coulthard McLaren Mercedes Michael Schumacher Ferrari Ferrari
1999 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1998 Mika Häkkinen McLaren Mercedes Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1997 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Heinz-Harald Frentzen Williams Renault
1996 Olivier Panis Ligier Mugen Honda Michael Schumacher Ferrari Ferrari
1995 Michael Schumacher Benetton Renault Damon Hill Williams Renault
1994 Michael Schumacher Benetton Ford Cosworth Michael Schumacher Benetton Ford Cosworth
1993 Ayrton Senna McLaren Ford Cosworth Alain Prost Williams Renault
1992 Ayrton Senna McLaren Honda Nigel Mansell Williams Renault
1991 Ayrton Senna McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1990 Ayrton Senna McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1989 Ayrton Senna McLaren Honda  Ayrton Senna McLaren Honda
1988 Alain Prost McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1987 Ayrton Senna Lotus Honda Nigel Mansell Williams Honda
1986 Alain Prost McLaren TAG Porsche Alain Prost McLaren TAG Porsche
1985 Alain Prost McLaren TAG Porsche Ayrton Senna Lotus Renault
1984 Alain Prost McLaren TAG Porsche Alain Prost McLaren TAG Porsche
1983 Keke Rosberg Williams Honda Alain Prost Renault Renault
1982 Riccardo Patrese Brabham Ford Cosworth René Arnoux Renault Renault
1981 Gilles Villeneuve Ferrari Ferrari Nélson Piquet sen. Brabham Ford Cosworth
1980 Carlos Reutemann Williams Ford Cosworth Didier Pironi Ligier Ford Cosworth
1979 Jody Scheckter Ferrari Ferrari Jody Scheckter Ferrari Ferrari
1978 Patrick Depailler Tyrrell Ford Cosworth Carlos Reutemann Ferrari Ferrari
1977 Jody Scheckter Wolf Ford Cosworth John Watson Brabham Alfa Romeo
1976 Niki Lauda Ferrari Ferrari Niki Lauda Ferrari Ferrari
1975 Niki Lauda Ferrari Ferrari Niki Lauda Ferrari Ferrari
1974 Ronnie Peterson Lotus Ford Cosworth Niki Lauda Ferrari Ferrari
1973 Jackie Stewart Tyrrell Ford Cosworth Jackie Stewart Tyrrell Ford Cosworth
1972 Jean-Pierre Beltoise BRM BRM Emerson Fittipaldi Lotus Ford Cosworth
1971 Jackie Stewart Tyrrell Ford Cosworth Jackie Stewart Tyrrell Ford Cosworth
1970 Jochen Rindt Lotus Ford Cosworth Jackie Stewart Tyrrell Ford Cosworth
1969 Graham Hill Lotus Ford Cosworth Jackie Stewart Matra Ford Cosworth
1968 Graham Hill Lotus Ford Cosworth Graham Hill Lotus Ford Cosworth
1967 Denny Hulme Brabham Repco Jack Brabham Brabham Repco
1966 Jackie Stewart BRM BRM Jim Clark Lotus Climax
1965 Graham Hill BRM BRM Graham Hill BRM BRM
1964 Graham Hill BRM BRM Jim Clark Lotus Climax
1963 Graham Hill BRM BRM Jim Clark Lotus Climax
1962 Bruce McLaren Cooper Climax Jim Clark Lotus Climax
1961 Stirling Moss Lotus Climax Stirling Moss Lotus Climax
1960 Stirling Moss Lotus Climax Stirling Moss Lotus Climax
1959 Jack Brabham Cooper Climax Stirling Moss Cooper Climax
1958 Maurice Trintignant Cooper Climax Tony Brooks Vanwall Vanwall
1957 Juan Manuel Fangio Maserati Maserati Juan Manuel Fangio Maserati Maserati
1956 Stirling Moss Maserati Maserati Juan Manuel Fangio Ferrari Ferrari
1955 Maurice Trintignant Ferrari Ferrari Juan Manuel Fangio Mercedes Mercedes
1950 Juan Manuel Fangio Alfa Romeo Alfa Romeo Juan Manuel Fangio Alfa Romeo Alfa Romeo
 

 

Základní údaje z ročníku 2017

Jízda na plný plyn (čas): 22 %

Jízda na plný plyn (vzdálenost): 34 %

Počet řazení za kolo: 47

Spotřeba paliva: nízká

Největší přetížení: 3,6 g v 13. zatáčce

Největší rychlost: 296 km/h

Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 226,7 m

Poloha pole position: vpravo

Délka uličky před boxy: 324,7 m

Průjezd uličkou před boxy (60 km/h): 19,482 s

Počet zastávek v boxu: 28

Počet předjetí: 6

Počet předjetí s DRS: 0

Pravděpodobnost vyjetí safety caru 100 %

Pravděpodobnost deště: 20 %

Průměrná teplota vzduchu: 20,5 °C

Průměrná teplota asfaltu: 35,3 °C

Doba věnovaná brzdění 23 %

Průměrné přetížení 3,6 g

Náročnost na brzdy 7