McLaren byl chytřejší než Red Bull, Verstappen neudržel nervy

VC Španělska – závod
Red Bull a Verstappen to zkusili s odlišnou strategií, jezdce McLarenu ale nepřechytračili. Pro vítězství si dojel Piastri před Norrisem a navýšil tak své celkové vedení na 10 bodů. Třetí nakonec skončil Leclerc. Verstappen pro závěr nasadil tvrdé gumy a výsledkem byla nevýhoda vůči většině konkurentů. Čtyřnásobný šampion nakonec ztratil nervy, když zavinil kolizi s Russellem. Za tu dostal trest 10 sekund a odvezl si tak pouze bod za 10. pozici. Pátým místem příjemně překvapil Hülkenberg, první body konečně získal Alonso.
V úvodu se závod vyvíjel ve prospěch McLarenu. Piastri bezchybně odstartoval a ujížděl na čele. Naopak Norrisovi se vstup do závodu nepovedl a v první zatáčce prohrál souboj s Verstappenem.
Verstappen obul pro start závodu na rozdíl od jezdců McLarenu již použitou měkkou směs. Na ní se mu v úvodu dařilo držet krok Piastrim a v první zatáčce třetího kola dokonce naznačil útok. Poté ale začínal Piastri získávat zpět ztracenou půdu pod nohama a navyšoval svůj náskok. Verstappen podle očekávání začal brzy pociťovat degradaci svých gum. Toho využil Norris, který se před Nizozemce ve 13. kole vrátil. Zanedlouho vstoupila do hry strategie.
Verstappen se totiž ve 14. kole odebral k mechanikům, kde dostal opět měkkou směs pneumatik, tentokrát již čerstvou. Na trať se sice vrátil jako osmý, měl však před sebou volno a mohl tak zahájit virtuální boj o vedení. Nizozemec zajížděl rychlejší časy než piloti McLarenu a když se Norris s Piastrim odebrali ve 21., respektive 22. kole k mechanikům, ujal se čtyřnásobný šampion vedení. Jeho náskok před Piastrim činil po Australanově návratu na trať více než pět sekund.
Netrvalo ale dlouho a role se obrátily. Verstappenovi začala měkká sada odcházet a piloti McLarenu se začali přibližovat. Piastri stáhl postupně svou ztrátu na 2,5 sekundy. K souboji s Verstappenem ale nakonec nedošlo. Nizozemec zamířil ve 30. kole k mechanikům a propadl se až na čtvrtou pozici – dostal se před něj i Leclerc.
Piastri a Norris se sice drželi na prvních dvou místech, museli se ale starat o své pneumatiky. Bylo jasné, že pokud si chtějí první dvě pozice udržet, musejí závod dokončit s jednou zastávkou v boxech. Verstappen mezitím těžil ze své čerstvé střední sady. Na to, aby předjel Leclerca, mu stačilo šest kol a vzápětí se vydal stíhat jezdce McLarenu. Mezera mezi Piastrim a Norrisem se pohybovala v intervalu 2,5 – 3 sekundy, Verstappen byl o dalších pět sekund zpět.
Ve 48. kole přišel ze strany Red Bullu neobvyklý tah. Díky komfortnímu náskoku Verstappena na třetí pozici totiž stáj povolala Nizozemce do boxů, kde dostal novou měkkou sadu. U McLarenu okamžitě reagovali a také vybavili své jezdce měkkou směsí – nejprve si pro ni přijel Norris, poté Piastri.
11 kol před cílem ještě zamíchal kartami nečekaný výjezd zpomalovacího vozu kvůli problémům Antonelliho, který odstavil svůj vůz s technickými problémy. Toho využila k zastávce v boxech drtivá většina pole. Piastri s Norrisem obuli další měkkou sadu, Verstappen ovšem nazul tvrdou směs. To ho před restartem stavělo do nevýhody nejenom vůči jezdcům McLarenu, ale také vůči konkurenci číhající za ním v čele se čtvrtým Leclercem.
U pilotů McLarenu už žádné drama nenastalo. Piastri si dojel před Norrisem pro páté letošní vítězství a navýšil vedení v čele šampionátu na 10 bodů. Australan se dost možná stal posledním vítězem závodu F1 v Barceloně. Příští rok se totiž Velká cena Španělska stěhuje na městský okruh do Madridu a nad budoucností katalánského okruhu visí otazník.
Obavy fanoušků Red Bullu se ale opravdu vyplnily. Verstappen musel hned v nájezdu na cílovou rovinku krotit smyk a dostal před něj Leclerc. Dopředu chtěl i Russell, pilot Red Bullu si ale pomohl výletem mimo trať a udržel se před ním. Později ho inženýr informoval o tom, že by měl Russella raději pustit.
Pilot Red Bullu v 5. zatáčce skutečně zvolnil a Russell před něj na chvíli dostal, Nizozemec ale vzápětí poslal své auto pod Russella, došlo ke kontaktu a vrátil se zpět na čtvrtou pozici. Později pustil Russella před sebe raději znovu. Cílem sice Verstappen projel jako pátý, vzápětí ale obdržel desetisekundový trest za zmíněný kontakt s pilotem Mercedesu. To ho odsunulo až na 10. pozici.
O velmi příjemné překvapení se postaral Hülkenberg. Pilot Sauberu se dostal do nejlepší desítky už v úvodu. V závěru šokoval, když předjel Hamiltona a nakonec byl klasifikován jako pátý. Jde o jeho první bodovaný výsledek od Velké ceny Austrálie, kdy obsadil sedmou příčku.
Čekání na body konečně ukončil i domácí Alonso. Dvojnásobný mistr světa se umístil jako devátý. Naopak Sainz se celým víkendem protrápil a skončil až čtrnáctý.
Závod nedokončil Albon. Thajec si během závodu hned dvakrát poškodil přední křídlo – nejprve po startu při kontaktu s Hülkenbergem a později při incidentu s Lawsonem. Vůbec nenastoupil Stroll. Kanaďana v sobotu po kvalifikaci postihla silná bolest ruky a zápěstí.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:32:57,375 | 66 | 25 |
2. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +2,471 | 66 | 18 |
3. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +10,455 | 66 | 15 |
4. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +11,359 | 66 | 12 |
5. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +13,648 | 66 | 10 |
6. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +15,508 | 66 | 8 |
7. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | +16,022 | 66 | 6 |
8. | ![]() |
![]() |
Renault | +17,882 | 66 | 4 |
9. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +21,564 | 66 | 2 |
10. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | +21,826 | 66 | 1 |
11. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | +25,532 | 66 | 0 |
12. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +25,996 | 66 | 0 |
13. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | +28,822 | 66 | 0 |
14. | ![]() |
![]() |
Mercedes | +29,309 | 66 | 0 |
15. | ![]() |
![]() |
Renault | +31,381 | 66 | 0 |
16. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +32,197 | 66 | 0 |
17. | ![]() |
![]() |
Ferrari | +37,065 | 66 | 0 |
DNF | ![]() |
![]() |
Mercedes | - | 53 | 0 |
DNF | ![]() |
![]() |
Mercedes | - | 27 | 0 |
DNS | ![]() |
![]() |
Mercedes | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2025
p. | Jezdec | ∑ | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | O. Piastri | 186 | 2 | 32 | 15 | 25 | 25 | 32 | 15 | 15 | 25 | |||||||||||||||
2. | L. Norris | 176 | 25 | 19 | 18 | 15 | 12 | 26 | 18 | 25 | 18 | |||||||||||||||
3. | M. Verstappen | 137 | 18 | 18 | 25 | 8 | 18 | 12 | 25 | 12 | 1 | |||||||||||||||
4. | G. Russell | 111 | 15 | 20 | 10 | 18 | 10 | 20 | 6 | - | 12 | |||||||||||||||
5. | C. Leclerc | 94 | 4 | 4 | 12 | 12 | 15 | 6 | 8 | 18 | 15 | |||||||||||||||
6. | L. Hamilton | 71 | 1 | 8 | 6 | 10 | 6 | 10 | 12 | 10 | 8 | |||||||||||||||
7. | K. Antonelli | 48 | 12 | 10 | 8 | - | 8 | 10 | - | - | - | |||||||||||||||
8. | A. Albon | 42 | 10 | 6 | 2 | - | 2 | 10 | 10 | 2 | - | |||||||||||||||
9. | I. Hadjar | 21 | - | - | 4 | - | 1 | - | 2 | 8 | 6 | |||||||||||||||
10. | E. Ocon | 20 | - | 10 | - | 4 | - | - | - | 6 | - | |||||||||||||||
11. | N. Hülkenberg | 16 | 6 | - | - | - | - | - | - | - | 10 | |||||||||||||||
12. | L. Stroll | 14 | 8 | 2 | - | - | - | 4 | - | - | - | |||||||||||||||
13. | C. Sainz | 12 | - | 1 | - | - | 4 | 2 | 4 | 1 | - | |||||||||||||||
14. | P. Gasly | 11 | - | - | - | 6 | - | 1 | - | - | 4 | |||||||||||||||
15. | J. Cunoda | 10 | - | 3 | - | 2 | - | 4 | 1 | - | - | |||||||||||||||
16. | O. Bearman | 6 | - | 4 | 1 | 1 | - | - | - | - | - | |||||||||||||||
17. | L. Lawson | 4 | - | - | - | - | - | - | - | 4 | - | |||||||||||||||
18. | F. Alonso | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 | |||||||||||||||
19. | G. Bortoleto | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||
20. | J. Doohan | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||||||
21. | F. Colapinto | - | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2025
p. | Jezdec | ∑ | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | McLaren | 362 | 27 | 51 | 33 | 40 | 37 | 58 | 33 | 40 | 43 | |||||||||||||||
2. | Ferrari | 165 | 5 | 12 | 18 | 22 | 21 | 16 | 20 | 28 | 23 | |||||||||||||||
3. | Mercedes | 149 | 27 | 30 | 8 | 18 | 18 | 30 | 6 | - | 12 | |||||||||||||||
4. | Red Bull | 144 | 18 | 18 | 25 | 10 | 18 | 16 | 26 | 12 | 1 | |||||||||||||||
5. | Williams | 54 | 10 | 7 | 2 | - | 6 | 12 | 14 | 3 | - | |||||||||||||||
6. | RB | 28 | - | 3 | 4 | - | 1 | - | 2 | 12 | 6 | |||||||||||||||
7. | Haas | 26 | - | 14 | 1 | 5 | - | - | - | 6 | - | |||||||||||||||
8. | Aston Martin | 16 | 8 | 2 | - | - | - | 4 | - | - | 2 | |||||||||||||||
9. | Sauber | 16 | 6 | - | - | - | - | - | - | - | 10 | |||||||||||||||
10. | Alpine | 11 | - | - | - | 6 | - | 1 | - | - | 4 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: McLaren