Novinky

  • 25.09.2018 Good Kulaté 80. narozeniny slaví Neville Lederle, účastník VC Jižní Afriky 1962 v East Londonu

  • 25.09.2018 Neutral Druhým jezdcem Sauberu v sezoně 2019 bude Antonio Giovinazzi

  • 24.09.2018 Neutral Renault nasadí do prvního tréninku v Soči místo Hülkenberga Arťoma Markelova

Facebook Instagram

Současnost spjatá s Blancpain Endurance

Současnost spjatá s Blancpain Endurance

Udržení role nejprestižnějšího závodu GT na světě

V polovině prosince 2010 byla představena nová vytrvalostní GT série Blancpain Endurance Series. V reakci na účast osmi vozů GT2 v uplynulém ročníku, které doprovodil více jak dvojnásobek GT3, se SRO rozhodla k přidělení hlavní role méně vyspělejší technice. Stejný názor měli partneři z belgického autoklubu RACB.

Sázka na GT3 se vyplatila, protože o kvalitu se postaral zájem výrobců a o rekordní počty účastníků soukromé stáje vybavené oblíbenou technikou. V průměru se předchozích ročníků účastnilo 43 vozidel, v posledních letech jejich počet neklesl pod šedesát (s výjimkou roku 2015 – 57 aut).

Premiéra patřila Audi, které se stalo prozatím posledním (osmnáctým) výrobcem, který zde uspěl. Po startu ze sedmého místa se s měnícími klimatickými podmínkami nejlépe vyrovnala posádka týmu WRT. Druhé místo se ztrátou dvou kol patřilo bmw týmu Schubert a třetí dojel s odstupem dalších osmi kol mercedes stáje Black Falcon.

Zástupci třídy GT4 se jako účastníci mateřského šampionátu Blancpain Endurance Series zúčastnili závodu 24 hodin ve Spa i v roce 2011. Jednalo se o druhou a zatím poslední možnost pro účast třídy, která nyní zažívá vzestup zájmu. Na snímku je Lotus Evora italského sportovního oddělení britské značky, v němž kromě Piscopa a Giudiciho startovali oba synové Nigela Mansella, Leo a Greg.

Foto: Brecht Decanq/V-Images

Značce se čtyřmi kruhy ve znaku se podařilo obhájit prvenství i o rok později. Po startu z 29. příčky se vítězná posádka týmu Phoenix po první čtvrtině dokázala probojovat na třetí pozici. Zde se zapojila do souboje s dvojicí belgických rivalů z Belgian Audi Club WRT a s bmw týmu Marc VDS. Po uplynutí třetiny závodu převzala vedení od bmw a udržela ho až do konce. Na bronzovém stupínku skončilo bmw týmu Vita4One.

K vítězstvím z let 1931 a 1964 přidal v roce 2013 další Mercedes-Benz. Tento ročník se zapsal do dějin také složením vítězné posádky. Maximilian Buhk se ve věku dvaceti let stal nejmladším vítězem 24 hodin ve Spa. Bernd Schneider zaznamenal ve svých 49 letech svůj druhý triumf (poprvé 1989), na nějž čekal 24 let.

Dlouhou dobu bylo nejvážnějším kandidátem na vítězství porsche týmu Manthey (Lieb/Lietz/Pilet), které se v první polovině střídalo ve vedení s bmw stáje Marc VDS (Catsburg/Palttala/Moser). Belgičané skončili v druhé polovině závodu kvůli technickým potížím. Němci doplatili na četné výjezdy zpomalovacího vozu, jež jsou neodmyslitelnou součástí závodu. V prvním případě se jednalo o nešťastně vycházející zastávku, podruhé o trest za předčasné předjíždění. Výsledkem byla ztráta jednoho kola na vítěze.

V roce 2014 se již potřetí dočkalo Audi, které rok předtím nebylo zcela spokojeno se změnou vyrovnání výkonnosti před klíčovým závodem. Napínavý boj o cennou trofej svedly dvě belgické stáje. Marc VDS (Luhr/Palttala/Werner) s bmw podlehl rivalovi z Badour třináct minut před koncem. Rozdíl mezi první dvojící v cíli pak činil pouhých sedm vteřin!

V podobném duchu se nesl následující ročník, tentokráte se radovali v Gosselies-Charleroi. Do souboje belgických rivalů dlouho zasahoval mercedes týmu Rowe (Bastian/Dusseldorp/Juncadella), jehož zradila necelou hodinu před koncem elektronika. Posádka „stříbrného“ audi týmu WRT (Stippler/Müller/Ortelli) nedokázala využít odstoupení vedoucího bmw (Werner/Farfus/Martin) po závadě převodovky.

Toužebně očekávaný triumf týmu motoristického nadšence Marca van der Stratena předznamenal ukončení jeho rivality s Belgian Audi Clubem. Měsíc po vítězství před domácím publikem oznámil belgický podnikatel odchod ze šampionátů SRO.

Foto: Laurent Cartalade/Vision Sport Agency

V roce 2016 význam závodu vzrostl poté, co se stal jedním ze tří podniků vytrvalostní série určené výrobcům a nazvané Intercontinental GT Challenge. Do bitvy dvou bmw týmu Rowe a bentley M-Sportu zasahovalo v první polovině audi týmu Phoenix. Šance britské stáje notně snížily četné tresty za porušení pravidel. Druhá polovina byla poznamenána vrtochy počasí, které vyvrcholily náhlou průtrží mračen necelou půlhodinu před koncem.

Na druhé místo se podařilo probojovat jednomu z mercedesů Akka-ASP (Vautier/Rosenquist/Van der Zande). Všichni reprezentanti trojcípé hvězdy přitom byli po superpole potrestáni kvůli nastavení zapalování, které neodpovídalo hodnotám při homologaci vozidla. Kromě odebrání dosažených časů si museli v závodě odpykat pět minut trvající trest. Neméně působivé bylo třetí místo audi týmu WRT (Vanthoor/Rast/Műller), které na konci první čtvrtiny závodu nabralo tři kola ztráty po kolizi s jaguarem.

Jeden z nejnapínavějších ročníků se odehrál v roce 2017, při němž v jednom kole s vítězem dojelo dalších pět soupeřů. Ve vedení došlo k 58 změnám. V rozhodující chvíli se v něm nacházelo audi týmu Sainteloc, následované s jedenácti vteřinami ztráty bentleyem M-Sportu s posádkou Soulet/Soucek/Abril.

Třetí skončil mercedes týmu Akka-ASP (Mortara/Meadows/Marciello), který doplatil na nešťastné načasování zastávek. Nově zavedený minimální čas pro pobyt v boxech pak neumožnil zmírnit neblahé následky toho, že počínaje patnáctou hodinou závodu nastala pouze jediná vhodnější příležitost pro provedení zastávky.

rok posádka tým vůz
2011 M.Ekström/G.Franchi/T.Scheider Audi Sport Team WRT Audi R8 LMS
2012 A.Piccini/R.Rast/F.Stippler Audi Sport Phoenix Audi R8 LMS ultra
2013 M.Buhk/M.Götz/B.Schneider HTP Motorsport Mercedes-Benz SLS AMG GT3
2014 L.Vanthoor/M.Winkelhock/R.Rast Belgian Audi Club WRT Audi R8 LMS ultra
2015 M.Paltalla/L.Luhr/N.Catsburg BMW Team Marc VDS BMW Z4 GT3
2016 A.Sims/P.Eng/M.Martin ROWE Racing BMW M6 GT3
2017 J.Gounon/C.Haase/M.Winkelhock Audi Sport Team Sainteloc Audi R8 LMS
 

Celková bilance výrobců v éře GT

značka FIA GT GT3 celkem
Audi - 4 4
Maserati 3 - 3
Chrysler 2 - 2
(Chevrolet) Corvette 2 - 2
Porsche 2* - 2
BMW - 2 2
Ferrari 1 - 1
Mercedes-Benz - 1 1
 

* včetně roku 2010 s GT2 v hlavní roli

reklama
reklama

Komentáře ke článku