Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Piloty IndyCar čeká pětistovka v pensylvánských horách

Piloty IndyCar čeká pětistovka v pensylvánských horách

ABC Supply 500 – před závodem

Už jen čtyři závody zbývají do konce letošní sezony Verizon IndyCar Series. Tento víkend na piloty čeká unikátní ovál Pocono Raceway. Na trati tvarem připomínající trojúhelník absolvují druhý letošní závod na 500 mil. Šampionát vede s bezpečným náskokem Scott Dixon. Druhý Rossi na něj ztrácí 46 bodů.

S nápadem pořádat v oblíbených pensylvánských horách Pocono Mountains automobilové závody přišel zubař Joseph Mattioli na konci 50. let. Chtěl tím zhodnotit své předchozí investice v regionu, v němž vybudoval lyžařský komplex a bytové domy. Se skupinou investorů koupil část lesa a špenátových polí a začal tam budovat dva okruhy. Ten první, měřící ¾ míle, byl dokončený v roce 1968. Paralelně s ním pracoval Mattioli na delším okruhu, který vznikl kolem krátkého oválu. Ten zmizel v polovině 90. let.

Dlouhý ovál navrhnul dvojnásobný vítěz Indy500 a dvojnásobný šampion USAC Roger Ward. Přitom si práci moc nekomplikoval. Zatáčky na novém oválu vymodeloval podle jiných drah. První zatáčka se 14° klopením vznikla podle vzoru na dnes již neexistujícím oválu v Trentonu v New Jersey. Druhá zatáčka je kopií těch z Indianapolis Motor Speedway a třetí vznikla podle oválu v Milwaukee.

Vznikl tak unikátní trojúhelník, který už od roku 1971 působí vrásky na čele jezdcům i závodním inženýrům. Díky rozdílným parametrům zatáček totiž není možné vůz ideálně nastavit. Inženýři říkají, že ve dvou zatáčkách se bude vůz chovat ideálně a v té třetí bude ztrácet. Je jen otázkou, ve které a jak moc to bude.

Formulové závody hostilo Pocono od roku 1971. Prvních 11 let to byl šampionát USAC. Když vznikl CART, přesunulo se v roce 1982 Pocono do kalendáře nové série. Navzdory tomu, že byl závod mezi diváky velmi populární, jezdci začali trať v Pensylvánii v 80. letech nenávidět.

Povrch se začal rozpadat, kolem dráhy chyběl záchytný plot. Lékaři CART dlouhodobě kritizovali medicínské vybavení na dráze, jejímž šéflékařem byl majitel okruhu zubař Joe Mattioli. O stavu okruhu se na vlastní kůži přesvědčil před posledním závodem v roce 1989 majitel týmu Truesports Steve Horne. Když jeho jezdec Scott Pruett v tréninku musel sedmkrát do boxů se zničenou pneumatikou, prošel si Horne osobně 2,5mílový okruh a vrátil se s hromadou úlomků, střepů, šroubků a hřebíků.

To už bylo na CART moc a závod v roce 1989 byl na dlouhou dobu posledním. Když hrozilo, že Pocono přijde i o závody NASCAR, konečně se majitelé okruhu, kterými jsou nadále potomci Josepha Mattioliho, rozhodli pro generální rekonstrukci. Trať dostala SAFER bariéry na vnější i vnitřní straně dráhy, kolem celé trati přibyl záchytný plot, únikové zóny byly vyasfaltovány a nový povrch byl položen i na vlastní vozovce.

Změny přilákaly zpět i IndyCar, která v Poconu závodí od roku 2013. První podnik byl ještě na 400 mil, od roku 2014 se ale v Pensylvánii jezdí na tradičních 500 mil. Hned první pětistovka byla rekordní a Juan-Pablo Montoya byl prvním pilotem, který zvládl 500mílový závod s průměrnou rychlostí přesahující 200 mil/hod.

Poslední dva ročníky ovládl Australan Will Power. Ten ukázal letos v květnu, že mu dlouhé ovály a závody na 500 mil svědčí, když přidal po Fontaně a Poconu vítězství na třetí super speedway, na slavné Indianapolis Motor Speedway. Power, který je čtvrtý v šampionátu a na Dixona ztrácí 87 bodů, by potřeboval další úspěch, aby se udržel ve hře o titul. To platí i o pátém Hunter-Reayovi (ztrácí 95 bodů), který vyhrál v Poconu v roce 2015. Vítězství na „zrádném trojúhelníku“, jak se okruhu přezdívá, má ale i Scott Dixon.

Před závodním víkendem se fanoušci v Pensylvánii dozvěděli, že se na závod v Poconu budou moci těšit i příští rok. Majitelé totiž oznámili prodloužení smlouvy s IndyCar. Navzdory tomu, že vůz týmu Harding Racing testovali nadějní junioři z Indy Lights, zůstane v kokpitu Conor Daly, kterého tým nasazuje od závodu v Torontu.

Pocono Raceway
Délka okruhu: 2,5 míle (4,023 km)
Délka závodu: 200 kol, 500 mil
První závod: 1971
Rekord okruhu: Juan-Pablo Montoya (Team Penske) – 0:40.1929 v roce 2014
Loňský vítěz: Will Power (Team Penske)
Loňské pole position: Takuma Sató (Andretti Autosport) – 1:21,9526

Časový harmonogram (SELČ)
Sobota 17. 8.
16:30 – 17:30 – 1. trénink
19:30 – 20:45 – kvalifikace
22:45 – 23:45 – 2. trénink

Neděle 18. 8.
20:05 – start závodu ABC Supply 500