Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Před VC Belgie 2018

Před VC Belgie 2018

Třináctá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1

Po měsíční přestávce bude šampionát pokračovat jednou z nejkrásnějších velkých cen. Pokud si s jezdci zašprýmuje počasí – a předpověď tomu nasvědčuje – máme se opravdu na co těšit! Za deště Belgie nabízí výjimečnou podívanou.

Historie okruhu

Poslední opravdová přírodní trať, nacházející se v belgických Ardenách, přes všechny pochybnosti nadále přežívá v kalendáři F1. Je připomínkou toho, jaké dřív bývalo závodění. A zatáčka Eau Rouge zůstává jejím nejvzácnějším klenotem. Asfaltový trojúhelník nedaleko lázeňského města Spa, ležící mezi Francorchampsem, Malmédami a Stavelotem je lahůdkou pro všechny formulové gurmány. Okruh patří k nejrychlejším a zároveň vyžaduje největší odvahu. Jezdci se shodují, že zatáčka Eau Rouge je nejkrásnější v celém seriálu.

Ve Francorchampsu se jezdí už o roku 1924. V roce 1950, kdy bylo založeno mistrovství světa F1, se zde konal pátý závod, který vyhrál legendární Juan Manuel Fangio za volantem Alfy Romeo. Dosud byl dějištěm 50 velkých cen F1 zařazených do MS. Pouze Monza, Monako a Silverstone hostily šampionát F1 častěji. Trať měřila zpočátku 14,12 km a v letech 1962 až 1965 na ní čtyřikrát po sobě zvítězil Jim Clark. Mnohým však připadala příliš nebezpečná. Před rekonstrukcí v roce 1970 dosáhl Chris Amon za volantem vozu March s motorem Ford Cosworth v nejlepším kole průměrné rychlosti 244,744 km/h.

 

VC Belgie

Zatáčka Eau Rouge je považovaná za nejkrásnější v celém seriálu formule 1 

V letech 1971 až 1982 byla v Ardenách přestávka a poté se ef jedničky vrátily na poloviční trať o délce 6,949 km. Trať byla zkrácená, ale přesto si uchovala své kouzlo. Stále je nejdelší v celém seriálu a od té doby se délka kvůli různým úpravám liší jen ve stovkách metrů. Žádný architekt by dnes nevymyslel zatáčky jako Eau Rouge nebo Les Combes. Pasáž od La Source do Les Combes je v F1 nejdelším úsekem jezdícím se na plný plyn.

V roce 1991 tady začínala výjimečná kariéra nejúspěšnějšího závodníka všech dob Michaela Schumachera. A následně zde také šestkrát vyhrál, což se nikomu jinému nepodařilo. Pětkrát ve Francorchampsu zvítězil Ayrton Senna, čtyřikrát Jim Clark a Kimi Räikkönen.

Zásadní modernizace, završená v roce 2007, se dotkla hlavně zázemí. Tím se podařilo odstranit největší výtky, a tak se okruh dál zuby nehty drží v kalendáři F1.

Mezi nezapomenutelné patří VC Belgie 1989. David Coulthard na výjezdu z první zatáčky narazil do bariéry a roztočený mclaren se odrazil zpět na trať. Celkem 13 vozů bylo postiženo kolizemi, takže závod musel být přerušen. Po opakovaném startu Michael Schumacher postrčil Miku Häkkinena, mclaren se roztočil a Johnny Herbert ukončil naděje vedoucího jezdce šampionátu. Schumacher si po 24 kolech vybudoval náskok 40 sekund před oběma jordany. Pak dostihl o dvě kola zpět jedoucího Coultharda. Takřka půl kola jel za ním. Ve Stavelotu ale náhle vjel do clony z vodních kapek a narazil do jeho zádě. Z vodní mlhy se ferrari vynořilo bez pravého předního kola…

Pro český motorsport byla velmi významná VC Belgie 2001. Po startu havaroval Luciano Burti a zranil se. Díky tomu se v týmu Prost uvolnilo místo, které na zbývající tři závody zaujal Tomáš Enge.

Hra s čísly

Patnáct z padesáti Velkých cen Belgie ve Spa-Francorchampsu bylo provázelo deštěm. Vše nasvědčuje tomu, že dosavadní třicetiprocentní šance na déšť je reálná i tentokrát.

Motory Renault pomohly k belgickému vítězství pěti mistrům světa. Byli jimi Alain Prost (1983), Ayrton Senna (1985), Damon Hill (1993 a 1994), Michael Schumacher (1995) a Sebastian Vettel (2011 a 2013).

Lewis Hamilton pojede 111. závod v barvách týmu Mercedes. Překoná tím své dosavadní maximum, protože za McLaren jel 110 velkých cen. Je jediným jezdcem, který absolvoval přes sto závodů za dva různé týmy a přes dvě stě pro jednoho dodavatele motorů.

Sebastian Vettel se v historických tabulkách vyrovnal Alainu Prostovi v počtu vítězství (51) i stupňů vítězů (106). Jestliže dokončí VC Belgie do osmého místa, překoná hranici 1000 získaných bodů pro Ferrari.

Kimi Räikkönen může získat jubilejní 100. stupeň vítězů v kariéře ve F1. Úspěšnější jsou jen Michael Schumacher (155), Lewis Hamilton (126) a Sebastian Vettel (106).

Nico Hülkenberg má trať v belgických Ardenách velmi rád, protože tady dosáhl svých největších úspěchů. Spa leží pouhých 150 kilometrů od jeho rodiště v Emmerichu am Rhein. Čtvrtý tady dojel v letech 2012 a 2016, stejného výsledku dosáhl ještě ve VC Koreje 2013. Ani po 147 startech však zatím nevystoupil na stupeň vítězů.

Romain Grosjean dojel ve VC Belgie 2015 s lotusem třetí, což je stále jeho jediné pódiové umístění v éře hybridních turbomotorů.

Fernando Alonso ve Spa-Francorchampsu nikdy nevyhrál. Naopak šestkrát závod nedokončil. Horší bilanci má už jen v Montréalu (8x). Přitom právě tady odstartovala jeho kariéra ve F3000.

Loňskou VC Belgie navštívilo během víkendu 265 000 diváků! Letošní prognóza předpokládá, že během soboty a neděle kolem tratě pěkně zmoknou.

V posledních třech letech závod vyhrál vždy jezdec z pole position, což je na tomto typu tratě velmi překvapivé zjištění.

Vzpomínka na rok 2017

Po letní přestávce přijížděl do Arden Vettel s náskokem 14 bodů na Hamiltona a 33 na Bottase. Mercedes poprvé nasadil vylepšenou verzi motoru M08 EQ Power+. Hamilton se chystal na dvoustou velkou cenu.

Oslavu jubilea zahájil ziskem svého 68. pole position. Po boku mu v první řadě stál Vettel, jemuž v závěru kvalifikace výrazně pomohl Räikkönen. Penalizace tentokrát jen pršely. Rekordmanem v tomto směru se stal Vandoorne, který se kvůli četným výměnám komponent měl teoreticky na roštu posunout o 65 míst vzad! Postihu se nevyhnuli ani Ericsson, Wehrlein, Massa, Kvjat a Palmer.

Po startu se pořadí na špici nezměnilo. O vzruch se tak staral jednak kupředu postupující Hülkenberg, jednak týmoví kolegové Pérez a Ocon, kteří se pošťuchovali v La Source.

Po úvodním kole vedl Hamilton před Vettelem, Bottasem, Räikkönenem, Verstappenem, Ricciardem a Hülkenbergem. Wehrlein již ve druhém kole zajel do boxů a vzdal kvůli zlomenému závěsu zadního kola.

V 8. kole výrazně zvolnil a posléze zastavil Verstappen. Sportovní komisaři se spokojili s pouze lokálním vyvěšením žlutých praporků. Räikkönen si z nich ovšem nic nedělal a kolem odstaveného monopostu vesele uháněl nezměněnou rychlostí. Vyfasoval za to desetisekundový trest.

V okně mezi 12. a 14. kolem přezuli všichni čelní jezdci s výjimkou Räikkönena, a to vesměs na měkkou směs. Fin vydržel na trati až do 17. kola a během zastávky si zároveň odpykal „štráf“. Klesl na sedmou pozici, brzy se však přes Ocona a Hülkenberga vrátil zpět. Pérez inkasoval pět sekund za získání neoprávněné výhody zkrácením dráhy během souboje s Grosjeanem. Už předtím technickými potížemi pronásledovaný Alonso definitivně zajel do garáže. 

VC Belgie

Na stupni vítězů zleva Vettel, vítěz Hamilton a Ricciardo 

Na dvanácté příčce se po výměně pneumatik nacházející Ocon spatřil těsně před sebou parťáka Péreze. Nepoučen zážitkem ze začátku závodu se ho pokusil zaskočit v nájezdu do Eau Rouge. Dopadlo to nedobře, protože Mexičanovi prořízl zadní pravou gumu, sám si pak pochroumal přední křídlo. Kvůli nepořádku na trati musel do akce safety car.

Neutralizace všichni využili ke druhé zastávce. Hamilton a Bottas zůstali na měkkých pneumatikách, Ricciardo zvolil superměkké a ostatní ultraměkké. První stále kroužil Hamilton, sledován Vettelem, Bottasem, Ricciardem, Räikkönenem, Hülkenbergem a Grosjeanem.

Restart ve 34. kole využil Vettel k neúspěšnému útoku na Hamiltona. Malér postihl Bottase, jemuž se nepovedlo dostatečně zahřát gumy a musel bezmocně sledovat, jak se kolem něj přehnali Ricciardo a Räikkönen.

Do konce se už nic nepřihodilo, nepočítáme-li fakt, že osudem krutě stíhanému Pérezovi nebylo dopřáno ani projet pod šachovnicí. Vettel sice zaznamenal nejrychlejší kolo, dostat se do závěsu za Hamiltona se mu ale nepodařilo. Britský závodník zaknihoval 58. prvenství ve VC, v sezoně již páté. Body dále brali Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Bottas, Hülkenberg, Grosjean, Massa, Ocon a Sainz.

BelgieVC Belgie

Okruh: Circuit de Spa-Francorchamps

Místo: Francorchamps

mapa okruhu
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F11950
  • POČET KOL44
  • DÉLKA OKRUHU7004 m
  • DÉLKA ZÁVODU308,052 km
  • REKORD OKRUHU1:45,108 (2004)
  • DRŽITEL REKORDUKimi Räikkönen
 
  • Počet zatáček19
  • Nadmořská výška365,6 – 467,8 m
  • Opotřebení pneumatikmalé
  • Opotřebení brzdvysoké
  • Spotřeba palivavysoká
 

24. - 26. srpna 2018

  • První tréninkPÁ   11:00 – 12:30
  • Druhý tréninkPÁ   15:00 – 16:30
  • Třetí tréninkSO   12:00 – 13:00
  • KvalifikaceSO   15:00 – 16:00
  • ZávodNE   15:10 – 17:10
 

Charakteristika okruhu

V belgických Ardenách se závodí od počátku století a VC Belgie se zde jezdí od roku 1924. Okruh Spa-Francorchamps od té doby doznal řady proměn, ale i nadále se jedná o jedinečnou horskou trať. Jezdci se mohou těšit na nejslavnější zatáčku - pekelně rychlé esíčko Eau Rouge v přechodu z klesání do stoupání. Zrádné zde bývá proměnlivé počasí.

 

Vítězové VC Belgie na okruhu Spa-Francorchamps

Rok Vítěz závodu Pole Position
Jezdec Vůz Motor Jezdec Vůz Motor
2017 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2015 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2014 Daniel Ricciardo Red Bull Renault Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2013 Sebastian Vettel Red Bull Renault Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2012 Jenson Button McLaren Mercedes Jenson Button McLaren Mercedes
2011 Sebastian Vettel Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2010 Lewis Hamilton McLaren Mercedes Mark Webber Red Bull Renault
2009 Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari Giancarlo Fisichella Force India Mercedes
2008 Felipe Massa Ferrari Ferrari  Lewis Hamilton McLaren Mercedes
2007 Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari
2005 Kimi Räikkönen McLaren Mercedes Juan Pablo Montoya McLaren Mercedes
2004 Kimi Räikkönen McLaren Mercedes Jarno Trulli Renault Renault
2002 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2001 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Juan Pablo Montoya Williams BMW
2000 Mika Häkkinen McLaren Mercedes Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1999 David Coulthard McLaren Mercedes Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1998 Damon Hill Jordan Mugen Honda Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1997 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Jacques Villeneuve Williams Renault
1996 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Jacques Villeneuve Williams Renault
1995 Michael Schumacher Benetton Renault Gerhard Berger Ferrari Ferrari
1994 Damon Hill Williams Renault Rubens Barrichello Jordan Hart
1993 Damon Hill Williams Renault Alain Prost Williams Renault
1992 Michael Schumacher Benetton Ford Cosworth Nigel Mansell Williams Renault
1991 Ayrton Senna McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1990 Ayrton Senna McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1989 Ayrton Senna McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1988 Ayrton Senna McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1987 Alain Prost McLaren TAG Porsche Nigel Mansell Williams Honda
1986 Nigel Mansell Williams Honda Nélson Piquet sen. Williams Honda
1985 Ayrton Senna Lotus Renault  Alain Prost McLaren TAG Porsche
1983 Alain Prost Renault Renault Alain Prost Renault Renault
1970 Pedro Rodriguez BRM BRM Jackie Stewart Tyrrell Ford Cosworth
1968 Bruce McLaren McLaren Ford Cosworth Chris Amon Ferrari Ferrari
1967 Dan Gurney Eagle Weslake Jim Clark Lotus Ford Cosworth
1966 John Surtees Ferrari Ferrari John Surtees Ferrari Ferrari
1965 Jim Clark Lotus Climax Graham Hill BRM BRM
1964 Jim Clark Lotus Climax Dan Gurney Brabham Climax
1963 Jim Clark Lotus Climax  Graham Hill BRM BRM
1962 Jim Clark Lotus Climax Graham Hill BRM BRM
1961 Phil Hill Ferrari Ferrari Phil Hill Ferrari Ferrari
1960 Jack Brabham Cooper Climax Jack Brabham Cooper Climax
1958 Tony Brooks Vanwall Vanwall Mike Hawthorn Ferrari Ferrari
1956 Peter Collins Ferrari Ferrari  Juan Manuel Fangio Ferrari Ferrari
1955 Juan Manuel Fangio Mercedes Mercedes Eugenio Castellotti Lancia Lancia
1954 Juan Manuel Fangio Maserati Maserati Juan Manuel Fangio Maserati Maserati
1953 Alberto Ascari Ferrari Ferrari Juan Manuel Fangio Maserati Maserati
1952 Alberto Ascari Ferrari Ferrari Alberto Ascari Ferrari Ferrari
1951 Giuseppe Farina Alfa Romeo Alfa Romeo Juan Manuel Fangio Alfa Romeo Alfa Romeo
1950 Juan Manuel Fangio Alfa Romeo Alfa Romeo Giuseppe Farina Alfa Romeo Alfa Romeo
 

 

Základní údaje z ročníku 2017

Jízda na plný plyn (čas): 57 %

Jízda na plný plyn (vzdálenost): 70 %

Počet řazení za kolo: 42

Spotřeba paliva: nízká

Největší přetížení: 4,6 g v 3. zatáčce

Největší rychlost: 344 km/h

Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 270,8 m

Poloha pole position: vlevo

Délka uličky před boxy: 385,7 m

Průjezd uličkou před boxy (80 km/h): 17,356 s

Počet zastávek v boxu: 40

Počet předjetí: 11

Počet předjetí s DRS: 21

Pravděpodobnost vyjetí safety caru: 40 %

Pravděpodobnost deště: 24 %

Průměrná teplota vzduchu: 18,8 °C

Průměrná teplota asfaltu: 28,2 °C

Doba věnovaná brzdění : 12 %

Průměrné přetížení: 4,0 g

Náročnost na brzdy: 5