Novinky

  • 13.03.2024 Neutral Massa kvůli ne-titulu žaluje FIA a FOM o dvě miliardy korun

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

Facebook Instagram

Hamilton po osmdesáté, obrovský kiks Ferrari

Hamilton po osmdesáté, obrovský kiks Ferrari

VC Japonska – kvalifikace

Záblesk naděje pro Ferrari po třetím tréninku rychle pohasl. Pole position, již své osmdesáté, si vyjel s přehledem Hamilton, stejně suverénně si udržel druhou příčku Bottas.

Oteplilo se na 26 stupňů (povrch se zahřál na 29) a co bylo nejdůležitější, zatím nepršelo.

V mezidobí od posledního tréninku bylo nejrušněji v boxech Renaultu. Obě sestavy mechaniků horečně pracovaly na opravě při havárii poškozeného Hülkenbergova monopostu. Měnily zadní křídlo, podvozek a zavěšení kol. Nakonec vše dopadlo dobře. Skončilo se včas a navíc se ukázalo, že nebude ani nutné použít novou převodovku.

V nejistotě tonul Ocon. Podle sportovních komisařů dopoledne nedostatečně zpomalil po vyvěšení červených praporků. Ortel se měl ale dozvědět až po kvalifikaci.

Na trať se jako první vydal Vandoorne a zajel čas 1:32,2. To bylo na hony vzdáleno tomu, co předvedl Vettel – 1:29,0. Räikkönen byl pomalejší o šest desetin, Hamilton naopak o tři rychlejší. Vettel se vzápětí v jedenácté zatáčce roztočil, bohudík nic netrefil.

Takové štěstí už neměl Ericsson. V zatáčce Dunlop, jež se před lety stala osudnou Julesi Bianchimu, ztratil po nájezdu na obrubník kontrolu nad autem. Po dobu vyprošťování vozu byla kvalifikace na pár minut zastavena.

Jakmile se rozsvítila zelená, pospíchaly na dráhu oba renaulty, kterým zatím chyběl čas. Musely se vypořádat s tím, že v prostoru čtrnácté zatáčky zase začaly padat dešťové kapky. Jistotu postupu už měl Ocon, který se dostal na desetinu za šestého Ricciarda. Na odpis byli v dané chvíli kromě Ericssona Alonso, Vandoorne, Stroll a Sirotkin, což nikoho příliš nepřekvapilo.

 

Příjemným překvapením byl kvalifikační výkon Brendona Hartleye

 

Čekalo se, že se na tom nic nezmění, ale Stroll měl kliku. Díky pouhým 44 tisícinám sekundy rozdílu poslal ke dnu Hülkenberga. Také Sainz s druhým renaultem proklouzl s odřenými zády. Na opačném pólu pořadí figuroval Hamilton, následován Vettelem (+0,3), Bottasem (+0,6), Verstappenem (+0,8) a Räikkönenem (+0,9).

Byli jsme zvědaví, zda ve druhé fázi se někdo pokusí prorazit s měkkými pneumatikami. Odhodlal se k tomu Mercedes, zatímco Ferrari riziko odmítlo a použilo superměkké gumy. Příliš se to ovšem neprojevilo. Hamilton a Bottas totiž zajeli 1:28,0, zatímco Vettel 1:28,3 a Räikkönen 1:28,6. Obhájce titulu za svým týmovým druhem nepatrně zaostal, zřejmě proto, že na rovince na rozdíl od něj neaktivoval DRS. Vše nasvědčovalo tomu, že stříbrné šípy půjdou do zítřejšího závodu s taktickou výhodou.

Do obrovských těžkostí upadl Ricciardo. Rádiem ohlásil pokles výkonu a zamířil do boxů. Na red bullu se počalo horečně pracovat, protože Australan byl momentálně až dvanáctý. Kromě něj se vznášel Damoklův meč vyřazení nad Leclerkem, Magnussenem, Sainzem a Strollem. Bottas se ještě objevil na superměkké směsi, pokus ovšem přerušil. Totéž, leč nedobrovolně, učinil Leclerc, točící se jak čamrda. Nelze se proto divit, že pro dnešek skončil, podobně jako všichni další ohrožení. Znamenalo to, že do top ten se dostaly oba vozy Toro Rosso, což se zejména v Hartleyově případě téměř rovnalo malé senzaci. „Poděkujme za to novému motoru od Hondy,“ nechal se slyšet Helmut Marko. „Přinesl nám dobrou půlsekundu. Jsme teď hodně spokojení.“

 

Ricciardův výraz nepotřebuje další komentář

 

O pole position se ucházeli Hamilton, Bottas, Vettel, Räikkönen, Verstappen, Pérez, Ocon, Grosjean, Gasly a Hartley. Ferrari nastoupilo do boje před Mercedesem. Na Vettelově voze byly z nejasných důvodů namontovány zelené přechodné pneumatiky. Okamžitě však poznal, že sáhl vedle, a zajel přezout. Hamilton od počátku sázel na nejměkčí slicky. Na nich se dostal na 1:27,8, Bottas na 1:28,1. Räikkönen chytl v zatáčce Spoon smyk.

Zbýval Vettel. Když se na časomíře rozsvítilo 1:32,2, vrtěli mnozí hlavami. Byl to již reálný pokus nebo jen další instalační kolo? Jasno naopak panovalo v tom, že Verstappen do bitvy gigantů nemá co mluvit.

 

Ferrari závěrečnou část kvalifikace absolutně nezvládlo

 

Najednou bylo vymalováno. Oblaka se totiž v mžiku otevřela naplno. V hustém lijáku uplavala druhá runda a s ní i veškeré vyhlídky Ferrari na alespoň trochu slušný výsledek. Pohled na vztekajícího se Maurizia Arrivabeneho byl výmluvný. Tohle Scuderia projela dokonale.

Naopak u jiných Italů budou bouchat zátky. Hartley šestý a Gasly sedmý – kdo něco takového mohl předvídat?

 

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:28,702 1:28,017 1:27,760 11
2. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:29,297 1:27,987 1:28,059 12
3. Max Verstappen Red Bull TAG Heuer 1:29,480 1:28,849 1:29,057 10
4. Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari 1:29,631 1:28,595 1:29,521 13
5. Romain Grosjean Haas Ferrari 1:29,724 1:29,678 1:29,761 17
6. Brendon Hartley Toro Rosso Honda 1:30,248 1:29,848 1:30,023 15
7. Pierre Gasly Toro Rosso Honda 1:30,137 1:29,810 1:30,093 15
8. Esteban Ocon Racing Point Mercedes 1:29,899 1:29,538 1:30,126 13
9. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:29,049 1:28,279 1:32,192 13
10. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:30,247 1:29,567 1:37,229 16
11. Charles Leclerc Sauber Ferrari 1:29,706 1:29,864   12
12. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:30,219 1:30,226   13
13. Carlos Sainz Renault Renault 1:30,236 1:30,490   12
14. Lance Stroll Williams Mercedes 1:30,317 1:30,714   10
15. Daniel Ricciardo Red Bull TAG Heuer 1:29,806     4
16. Nico Hülkenberg Renault Renault 1:30,361     7
17. Sergej Sirotkin Williams Mercedes 1:30,372     8
18. Fernando Alonso McLaren Renault 1:30,573     6
19. Stoffel Vandoorne McLaren Renault 1:31,041     10
20. Marcus Ericsson Sauber Ferrari 1:31,213     4