Novinky

  • 13.12.2018 Bad Zcizené části zničeného vozu Sophie Flörschové z Makaa se objevily na eBay

  • 12.12.2018 Neutral Valtteri Bottas pojede v lednu finskou Arctic Lapland Rally

  • 11.12.2018 Neutral Laurent Mekies se stane novým sportovním ředitelem Scuderie Ferrari

Facebook Instagram

Takto Pérez oklamal VSC i Grosjeana

Takto Pérez oklamal VSC i Grosjeana

Kam zmizelo dva a půl sekundy?

Také jste nezachytili, na co se to vlastně Romain Grosjean stěžoval po předjetí Sergiem Pérezem? Mexičan využil díru v trošku komplikovanějších pravidlech virtuálního safety caru. Ještě před restartem vymazal velkou část z časové ztráty na francouzského jezdce a následně jej předjel v zatáčce 130R. S pomocí rádiové komunikace Péreze se svým závodním inženýrem Timem Wrightem můžeme trik snadno pochopit.

Když Charles Leclerc nechal svůj monopost odstaven vedle trati, ředitelství závodu spustilo virtuální safety car. Během VSC by všichni jezdci měli jet stejně rychle, nebo spíše stejně pomalu, o 30 % pomaleji než je vypočítané průměrně rychlé kolo, jehož hodnota pro nás ale není důležitá.

Důležité je, že aby nedocházelo ke zbytečným trestům, stačí jezdcům být v souladu s tímto pravidlem jedenkrát v každém "maršálském sektoru". Rychlost vozu ve srovnání s VSC časem se kontroluje každých 50 metrů, přitom okruh Suzuka je dlouhý 5807 metrů a je rozdělen na 30 maršálských sektorů. Z toho vychází, že maršálský sektor je dlouhý přibližně 194 metrů a vůz je v jednom sektoru kontrolován tři- nebo čtyřikrát a pouze jednou musí být pod hranicí VSC času. Ano, trošku komplikované, F1 ví, jak se pravou rukou poškrábat na levém uchu, ale pointa už bude jednoduchá.

"Toto bude rychlé," oznámil Wright Pérezovi při vjezdu do 10. maršálského úseku. "Pozitivní (pozitivní = vyhovující pravidlu VSC, takže horší než cílový čas) plus 3,5, vůz je už tlačen pryč."

V zatáčce Dunlop (sedmá zatáčka): "VSC za chvíli skončí."

V zatáčce Degner dva (devátá zatáčka): "Ještě zůstaň pozitivní, zůstat pozitivní!"

Pérez mezi zatáčkami Dunlop a Degner dva přitlačil na plynový pedál a stáhl část z rezervy, kterou si nechal. Potom mohl jít i do negativní zóny, čili být rychlejší než by měl, protože na začátku maršálského sektoru měl pozitivní zásah. S trochou štěstí to vyšlo, Pérez jel v okamžiku zrušení VSC vyšší rychlostí než Grosjean a tuto výhodu si zachoval během celé cesty od vlásenky (jedenáctá zatáčka) k sektoru Spoon. Z té, již schovaný v aerodynamickém vaku za Grosjeanovým vozem, akceleroval na rovinku vedoucí k 130R…

"Kamaráde, on musel ulít restart, mám ho za zadkem!" nechápal Grosjean během jízdy do Spoon.

"Podváděl," oznámil svému inženýrovi rezignovaně za 130R. "Kamaráde, tohle opravdu není možné!"

Po závodu Grosjean pokračoval: "Musíme zjistit, co se to stalo při restartu na konci VSC. Měl jsem přesně takové časy, jaké jsem měl mít, Pérez byl 2,4 sekundy za mnou a hned po restartu mě předjel."

Pérez malý trik samozřejmě nezmínil: "Během restartu jsem se dokázal dostat těsně za Grosjeana a když jsem viděl příležitost, skočil jsem po ní."

Samozřejmě, VSC je k tomu, aby se jezdci mohli soustředit na bezpečnou jízdu, ale to už je problémem FIA.

Komentáře ke článku