Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Haas zamítnutým protestem dosáhl svého

Haas zamítnutým protestem dosáhl svého

Liberty Media se ocitá pod tlakem

Poražený je vítězem. Nesmysl? V případě protestu týmu Haas proti Racing Pointu tje tomu ale tak.

Haas napadl před VC Abú Zabí legalitu účasti vozů Racing Pointu v ní. Argumentoval tím, že 23. srpna do šampionátu přijatý nováček pouze převzal monoposty zkrachovalé Force Indie a nemůže být tudíž považován za konstruktéra. Z tohoto titulu nemá ve F1 co pohledávat.

Sportovní komisaři se záležitostí zabývali v pátek téměř tři hodiny a nakonec z jejich rukou vzešel devítistránkový dokument. V jeho závěru se praví, že Racing Point je regulérním účastníkem MS a protest se tudíž zamítá.

Vše se točilo kolem tzv. listed parts, tedy komponentů, které soutěžící musí vyrobit sám a nesmí je získat od dodavatelů. Haas namítal, že toto pravidlo bylo porušeno – vždyť Strollovo konsorcium přišlo k hotovému výrobku.

Protiargument představitelů FIA zněl, že Force India byla vyloučena na sklonku července z mistrovství a tudíž nemůže být v žádném případě označována za konstruktéra nebo dodavatele. V technickém reglementu navíc není nikde psáno, že se nemohou přejímat díly od zaniklého subjektu.

A právě v tom je zakopaný pes. Tažení Haasu totiž vůbec nesměřuje proti Force Indii, potažmo Racing Pointu. Günther Steiner se dokonce vyjádřil, že vítá vyřešení zapeklité situace kolem krachující indické ekipy. Také je mu vlastně jedno, s čím Ocon a Pérez jezdí.

 

Force India nebo Racing Point? Jde o šedesát milionů eur.

 

Teď má ale v rukou úřední papír, v němž se praví, že Racing Point je veden jako nová organizace, nikoliv jako právní nástupce Force Indie. Z toho vyplývá, že nemá nárok na výplatu prémií za umístění v předchozích ročnících MS F1 (dostane je tým, který se v uplynulých třech letech alespoň dvakrát umístil do desátého místa v Poháru konstruktérů). Na základě tohoto ustanovení také Haas v letech 2016 a 2017 neobdržel z příslušné části rozpočtu ani vindru.

Jenomže představitelé Liberty Media, ve zjevné snaze zachránit potápějící se Force Indii za každou cenu, prosadili letos v létě pro Racing Point výjimku. S ní ovšem Haas od počátku nebyl srozuměn. Není divu, vždyť se jedná o částku ve výši přibližně 60 milionů eur.

Americká stáj má do středy čas na to, aby podala odvolání. Dá se očekávat, že tak učiní.