Novinky

  • 23.03.2019 Good Alexander Albon, pilot týmu Toro Rosso, dnes slaví 23. narozeniny

  • 23.03.2019 Good E-Prix San-je vyhrál Jean-Éric Vergne (Techeetah)

  • 23.03.2019 Good Oliver Rowland (Nissan) vyhrál kvalifikaci na závod formule E v čínském San-ja

Facebook Instagram

Formule 1 chce více standardizovaných dílů

Formule 1 chce více standardizovaných dílů

Vyvíjet se mají pouze zajímavé části vozu

Nedávno jsme se doslechli o výběrovém řízení na dodavatele jednotných převodovek, které by se mohly začít používat od roku 2021. Ztratila by se tím část rozmanitosti i, jak rádi říkají lidé z padoku, DNA F1, ale na druhé straně by se ušetřilo dost peněz a zmenšily se rozdíly mezi velkými a malými týmy. Převodovky ale mohou být pouze špičkou ledovce. V zákulisí se mluví o podstatně více věcech, které by měl mít každý tým povinně od monopolního dodavatele vybraného Mezinárodní automobilovou federací a majiteli komerčních práv. Vývoj by pokračoval v některých oblastech, nejspíše hlavně těch, které nejsou skryty před okem diváka a kterými se automobilky mohou pochlubit před potenciálními zákazníky.

"Potřebujeme zmenšit rozdíly v celkové rychlosti vozů," vysvětluje Ross Brawn, ředitel sportovních záležitostí F1. "Momentálně je F1 rozdělena na první a druhou divizi, což je nezdravé. Musíme s tím skoncovat a zajistit menší rozdíly mezi týmy. Součástí toho bude kontrola nákladů i jistá omezení.

Z rovnice vyřadíme některé části vozu, které fanoušky nezajímají. Některé technologie dokáží fanouška nadchnout, ale kromě toho si každý tým navrhuje vlastní hasicí přístroj, protože se chce pokusit udělat ho lehčí než konkurence. Ve skutečnosti to nikoho nezajímá, fanoušci na to kašlou, takže není důvod, proč by nemohl být jeden hasicí přístroj pro všechny. Jednoduché.

Jenže když máte zdroje, tak můžete mít lehčí přístroj než ostatní. Týmy se zdroji, penězi, rozpočtem proto nechtějí unifikovaný přístroj. Může to být pouze zlomek sekundy, jenže jinde lze takto získat další zlomek sekundy a další… Až je z toho celá sekunda a kvůli tomu pak ubývá vozů, se kterými by jezdec mohl vyhrát závod. Takže potřebujeme zajistit dvě věci. Aby mezi vozy nebyly příliš velké rychlostní rozdíly, a aby mohly jezdit v závěsu jeden za druhým."

Komentáře ke článku