Pagenaud první, Alonso se nekvalifikoval
103. Indianapolis 500 – kvalifikace, 2. den
Simon Pagenaud získal pole position pro 103. ročník závodu 500 mil v Indianapolisu. Největším příběhem nedělního odpoledne byl ale rozstřel o poslední řadu. Ten přinesl očekávané drama. Na startovní rošt se nevešel Alonso! Vyřadil ho pilot se zlomkem jeho zkušeností - Kaiser. McLaren pak utrpěl porážku od týmu Juncos Racing, který nemá sponzora a ani nevěděl, jestli bude schopen finančně program zvládnout.
Piloti, které čekal rozstřel o poslední řadu, ještě stihli dopolední trénink, pak ale začalo pršet. Otázkou bylo, jestli se podaří kvalifikaci vůbec v neděli odjet, či alespoň tu část, která určí poslední řadu. Počasí se nakonec umoudřilo a místo odpoledního tréninku piloti mohli vyjet na dráhu.
Hinchcliffe byl první, který vyrazil na dráhu. Jeho průměr za čtyři letmá kola měl hodnotu 227,543 mil/h. Další v pořadí Chilton začal dobře, druhé kolo ale bylo výrazně pomalejší a závěrečná už moc zlepšení nepřinesla. Průměr za čtyři kola byl 226,085 mil/h.
Alonso byl třetí na dráze, průměr za čtyři kola měl hodnotu 227,353 mil/h, což vypadalo nadějně. Jenže Karam byl rychlejší než Hinchcliffe a Alonso. Španěl tak spadnul takzvaně na bublinu, na poslední místo, které zajišťovalo místo na roštu. V boxech čekali ještě dva jezdci – O´Ward zajel nadějné první kolo, pak ale zpomalil.
K pokusu byl nachystaný Kaiser. První kolo bylo skoro o dvě desetiny míle/h rychlejší než Alonsovo. Kaiser sice postupně ztrácel, ale průměr za čtyři kola byl 227,372 mil/h, tedy o 0,019 míle/h rychlejší než Španělův! V boxech týmu Juncos Racing vybuchly emoce. Malý tým, který neměl sponzora, tréninky odjezdil v bílém voze bez log, po nehodě musel před sobotní kvalifikaci pracovat celou noc, aby Kaisera dostal na trať, se kvalifikoval na úkor McLarenu!
"Obtížný týden, snažili jsme se, co to šlo. I dnes jsme zkusili kompletně jiné nastavení a přístup, čtyři kola s plynem na podlaze, ale nebyla dost rychlá. Nikdy není snadné jezdit tady v rychlostech přes 227 mil/h a chtít ještě víc," napsal Alonso po kvalifikačním neúspěchu na instagram.
"Zkusili jsme, co se dalo. Několikrát jsme byli hodně odvážní, ale někteří tady odvedli lepší práci. Úspěch a zklamání přicházejí jenom, když přijmete velkou výzvu. My ji přijali. Děkuji za velkou podporu, kterou jsem tady na Speedway měl, a také všem doma. Teď se plně soustředím na další cíl," dodal Španěl.
Nyní přišla chvíle pro piloty bojující o pole position. První byl na trati Bourdais. Rossi jej porazit nedokázal. Carpenter ale ano a laťku posadil hodně vysoko. Jeho stájový kolega, respektive zaměstnanec Jones jej nepřekonal. To se nepovedlo ani Hertovi, byť byl opět rychlejší, než Rossi a Bourdais.
Řada přišla na tři piloty týmu Penske. Newgarden byl pomalý a jeho výkon stačil pouze na Rossiho. Pagenaud ale následně rozhodl, že Carpenter dvě pole position v Indy500 v řadě nezíská. Power nestačil a skončil až za Hertou. Carpenter mohl slavit ještě jako majitel týmu, Pigot, který byl v sobotu nejrychlejší, ale zajel až třetí čas.
Stejně jako se před rokem v Indianapolisu změnila sezona pro Powera, letos se zatím otáčí pro Pagenauda. Po vítězství ve Velké ceně Indianapolisu má pole position pro Indy500. Carpenter skončil druhý, jeho vozy navíc odstartují i ze třetí a čtvrté příčky. Nováčkovi Hertovi bude patřit páté místo a druhou řadu doplní Power. Ta třetí bude mít složení Bourdais, Newgarden a Rossi.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | 02:36,5271 | |
2. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 02:36,5971 | + 0.070 |
3. | Spencer Pigot | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 02:36,6402 | + 0.113 |
4. | Ed Jones | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 02:36,7629 | + 0.236 |
5. | Colton Herta | Harding Steinbrenner Racing | Honda | 02:37,1465 | + 0.620 |
6. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | 02:37,4490 | + 0.922 |
7. | Sébastien Bourdais | Dale Coyne Racing | Honda | 02:37,4659 | + 0.939 |
8. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 02:37,6208 | + 1.094 |
9. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | 02:37,7240 | + 1.197 |
10. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | 02:37,3729 | + 0.846 |
11. | Conor Daly | Harding Racing | Honda | 02:37,4688 | + 0.942 |
12. | Helio Castroneves | Team Penske | Chevrolet | 02:37,5337 | + 1.007 |
13. | Marcus Ericsson | Schmidt Peterson Motorsports | Honda | 02:37,5415 | + 1.015 |
14. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 02:37,6874 | + 1.160 |
15. | James Davison | Dale Coyne Racing | Honda | 02:37,7057 | + 1.179 |
16. | Tony Kanaan | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 02:37,8116 | + 1.285 |
17. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 02:37,8226 | + 1.296 |
18. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:37,8256 | + 1.299 |
19. | Oriol Servia | Stange/Schmidt Peterson | Honda | 02:37,9009 | + 1.374 |
20. | Charlie Kimball | Carlin | Chevrolet | 02:37,9535 | + 1.427 |
21. | JR Hildebrand | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | 02:37,9584 | + 1.431 |
22. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | 02:37,9799 | + 1.453 |
23. | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | Honda | 02:38,0815 | + 1.555 |
24. | Matheus Leist | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 02:38,0911 | + 1.564 |
25. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | 02:38,1063 | + 1.579 |
26. | Jordan King | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 02:38,2402 | + 1.713 |
27. | Ben Hanley | DragonSpeed | Chevrolet | 02:38,2542 | + 1.727 |
28. | Zach Veach | Andretti Autosport | Honda | 02:38,3523 | + 1.825 |
29. | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | 02:38,3834 | + 1.856 |
30. | Pippa Mannová | Clauson-Marshall Racing | Chevrolet | 02:38,4203 | + 1.893 |
31. | Sage Karam | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | 02:38,0747 | + 1.548 |
32. | James Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports | Honda | 02:38,2118 | + 1.685 |
33. | Kyle Kaiser | Juncos Racing | Chevrolet | 02:38,3311 | + 1.804 |
DNQ | Fernando Alonso | McLaren Racing | Chevrolet | 02:38,3440 | + 1.817 |
DNQ | Patricio O´Ward | Carlin | Chevrolet | 02:38,5260 | + 1.999 |
DNQ | Max Chilton | Carlin | Chevrolet | 02:39,1565 | + 2.630 |