Novinky

  • 22.09.2019 Good Kvalifikaci na závod IndyCar v Laguně Seca vyhrál Colton Herta (Harding Steinbrenner)

  • 21.09.2019 Good Pole position pro VC Singapuru si vyjel Charles Leclerc (Ferrari)

  • 21.09.2019 Good Vítězem závěrečného tréninku na VC Singapuru se stal Charles Leclerc (Ferrari)

Facebook Instagram

Podstatně lepší pneumatiky již příští rok?

Podstatně lepší pneumatiky již příští rok?

Pirelli stojí před velkou výzvou

Pirelli stojí před velkou výzvou dodat F1 pneumatiky se zcela odlišnými vlastnostmi, než jaké byly preferovány ještě v roce 2018. Novinkou je, že formule 1 se nesmířila s čekáním do roku 2021 a lepší pneumatiky chce již příští rok.

Ke změně charakteristik mělo dojít, a částečně také došlo, tento rok. Pneumatiky jsou tvrdší, přehřívání na většině okruhů a za normálního počasí není velkým problémem, což jezdcům umožňuje i delší jízdu v závěsu. Pokud se tedy nezačnou přehřívat brzdy, motor nebo něco jiného, což už je ale problémem týmů. Problémem Pirelli je, že ideální teplotní okno zůstalo úzké a pro každou směs pneumatik je někde jinde, takže polovina týmů má pro změnu problém zahřát gumy na ideální teplotu.

Pneumatiky méně citlivé na teploty a s pomalejší degradací. To je to, co F1 chce od Pirelli dostávat už na jaře 2020.

"Zdá se, že vznikl všeobecný konsensus ohledně pneumatik s nízkým opotřebením," řekl šéf programu Pirelli ve F1 Mario Isola. "Jenže nízká degradace, to nám nestačí. Co je nízký stupeň degradace pro mě, nemusí být pro někoho jiného. Potřebujeme čísla. Čísla týkající se očekávané degradace i rozdílu v časech na kolo pro jednotlivé směsi.

Pokud se nezmění sportovní pravidla, tak i příští rok budeme na každý závod vozit tři různé směsi, ale potřebujeme znát detaily. Detaily o tom, jak by se měly lišit směsi, o úrovni degradace a o rozpětí pracovních teplot. A musí to být rychle, protože čas se krátí. O odstranění přehřívání a širším pracovním okně mluvíme delší dobu, ale požadavek na menší degradaci je nový a zůstává nám jen poslední test pneumatik uprostřed září. Je to velká výzva, proto doufám, že vývoj probíhá správným směrem a že se to potvrdí, abychom si byli stoprocentně jistí."

Pirelli to s měkkými a rychle degradujícími pneumatikami vzdalo samo v průběhu minulé sezony. Tím, že do nabídky směsí pro jednotlivé okruhy zařazovalo až přehnaně měkké směsi, se snažilo týmy donutit k dvou- a třízastávkovým strategiím atraktivním pro publikum. Odpovědí týmů ale bylo pouze instruování jezdců ke stále méně agresivní jízdě, na což jezdci reagovali kritikou dodavatele pneumatik. Směr vývoje se tedy otočil o stoosmdesát stupňů.

Opačnou stranou mince je, že technická stránka F1 měla zůstat v letech 2019-2020 beze změn, aby i menší tým mohl již brzy soustředit výzkum a vývoj na rok 2021 a první vůz nové generace. S novými pneumatiky se ale otevřou další možnosti, jejichž prozkoumání nebude možné bez investování času a prostředků.

Komentáře ke článku