Novinky

  • 08.10.2024 Bad Michael Andretti již neřídí tým Andretti Global, zůstal jako poradce

  • 10.09.2024 Neutral Magnussena v Baku nahradí Bearman.

  • 31.08.2024 Good Ital Andrea Kimi Antonelli nahradí u Mercedesu pro příští rok Lewise Hamiltona

Facebook Instagram

FIA příští rok ořízne aerodynamiku o 10 %

FIA příští rok ořízne aerodynamiku o 10 %

Pirelli tvrdí, že ne kvůli bezpečnosti

Technická pravidla se mezi sezonami 2020 a 2021 měnit neměla, i pneumatiky měly zůstat stejné, aby byly týmy co nejméně motivované (či nucené) investovat do vývoje vozů. Původní plán se ale malinko mění - přibližně o 10 % přítlaku, který hodlá FIA vozům odebrat z důvodu obav o bezpečnost.

Příliš velký aerodynamický přítlak, jako výsledek kontinuálního vývoje, by znamenal nadměrnou rychlost monopostů v zatáčkách a obrovskou zátěž na pneumatiky, které na něj nebyly navrženy. Je třeba připomenout, že týmy F1 na konci minulého roku odmítly model pneumatiky na rok 2020 a závodí se na loňských. Příští rok tedy uvidíme nové monoposty na již dva roky přesluhujícím modelu pneumatiky, přičemž i letos jsme svědky přepisování traťových rekordů.

"Článek 2.2 (Technických pravidel F1) FIA umožňuje dělat změny z bezpečnostních důvodů," vysvětluje šéf sérií monopostů FIA Nikolas Tombazis. "I tyto změny bychom měli prodiskutovat s týmy, ale nemusíme o nich dát hlasovat, stačí souhlas Světové rady motorsportu.

Rozhodli jsme se zasáhnout do oblasti přítlaku vozů. Vidíme, že přítlak vzrostl až příliš a s týmy jsme již mluvili o tom, co bychom mohli udělat. Na základě jejich reakce jsme udělali užší výběr, v podstatě tři relativně malé úpravy.

Nemluvíme o tom, že pneumatiky nejsou bezpečné. Mluvíme o voze jako celku. Příští rok budeme mít třetí rok stejný model pneumatiky, což je anomálie způsobená pandemií a současným nabitým kalendářem velkých cen. Testování nového modelu pneumatiky nepřipadá v úvahu. Zároveň ale týmy pokračují ve zlepšování aerodynamiky svých vozů, nacházejí více a více přítlaku. To jsou dvě věci, které by se neměly kombinovat. Proto jsme se rozhodli zasáhnout."

Konkrétně se omezení mají dotknout podlahy, zadních brzdových kanálků a difuzoru.

Pirelli souhlasí, že bude dobré aerodynamiku oříznout, ale nesouhlasí, že je v sázce bezpečnost. Posílený přítlak může vždy kompenzovat zvýšením minimálního tlaku v pneumatikách.

"FIA rozhodla sama," řekl šéf Pirelli ve F1 Mario Isola. "Nemohu říct, že s jejím rozhodnutím nesouhlasím, ale nehodlám akceptovat, že je to kvůli bezpečnosti. Zvýšenou zátěž můžeme kompenzovat zvednutím tlaku. Samozřejmě, týmy jsou schopny do konce roku 2021 přidat ohromné ​​množství přítlaku, takže i tlak by se musel velmi významně zvýšit. Následkem by opět byla rychlá degradace v důsledku přehřívání nebo tvorba puchýřů na nežádoucí úrovni."

Příklad jsme viděli letos v Silverstone. Na konci VC Velké Británie třem vozům praskla pneumatika, včetně obou mercedesů. O týden později Pirelli zvýšilo minimální předepsaný tlak v pneumatikách a oba mercedesy i všechny ostatní vozy dorazily do cíle VC 70. výročí. Pneumatiky se jim však přehřívaly, což otevřelo cestu k vítězství Maxu Verstappenovi.

Pokud by však FIA netrvala na tom, že se jedná o otázku bezpečnosti, byla by nucena týmy žádat o souhlas a nemusela by pochodit u všech.

Malé týmy možná nepotěší náklady spojené s úpravou vozů, ale na druhé straně by změna mohla zatřást pořadím. Foto: Haas

Zdroj: Motorsport, RaceFans, úvodní foto: Mercedes