Novinky

  • 13.10.2019 Neutral Racing Point podal protest proti brzdovému systému vozů Renault

  • 13.10.2019 Bad Charles Leclerc obdržel penalizaci 15 sekund a klesl na 7. místo ve VC Japonska

  • 13.10.2019 Good Tým Mercedes s předstihem obhájil prvenství v Poháru konstruktérů

Facebook Instagram

Týmy se bouří, z F1 nebude GP1

Týmy se bouří, z F1 nebude GP1

Vozy se nemají podobat jako vejce vejci

Šéfové týmů F1 se vrhli do rozsáhlého mediálního útoku na majitele F1, kteří se spolu s FIA snaží sepsat nová pravidla pro sezonu 2021. Ta už měla být dávno dohodnuta, jenže názorové neshody přetrvávají.

Nejnovějším problémem je, že skupina vedená Rossem Brawnem prý sepsala příliš přísná pravidla, která nikomu nedovolí vybočit z řady. Na jedné straně dobrý záměr, nedovolit nikomu obejít ducha pravidel, jak se to právě Brawnovu týmu povedlo v roce 2009 s dvojitým difuzorem. Nikdo se neodtrhne od ostatních, závody budou zajímavé. Na druhé straně, pokud má každý navrhnout stejný vůz, čím by se pak F1 lišila od F2 a F3 (bývalých GP2 a GP3)? Proti jsou i menší týmy.

"Dost se bojím, že když v pravidlech ponecháme pouze takto malý prostor, bude to na startovním roštu vypadat, jako bychom byli unifikovanou sérií. Jenže ve skutečnosti nebudeme, takže i nadále budeme utrácet strašné miliony," řekl šéf Alfy Romeo Frédéric Vasseur.

Kombinace rozpočtového stropu a přísných technických pravidel nedává smysl ani šéfovi Haasu.

"V DNA F1 je, že každý si navrhuje vlastní vůz," prohlásil Günther Steiner. "Jakmile máme rozpočtový strop, který již je součástí návrhu pravidel pro rok 2021, tak standardizace nemá žádný smysl. Každý by měl své peníze utratit tak, jak uzná za nejlepší. Pokud bychom měli standardní například vybavení garáže, tak to by bylo v pořádku, ale vůz si má každý vyvíjet sám."

Šéf Ferrari dokonce neodmítl možnost využít právo veta, ačkoli tato možnost je diskutabilní, neboť tuto možnost týmu garantuje smlouva, která vyprší rokem 2020.

"Máme právo veta, ale byla by škoda, kdybychom ho museli využít," sdělil novinářům Mattia Binotto. "Místo toho bychom měli být konstruktivní, jenže do konce října již zbývá pouze měsíc času. Některé věci jsou pro nás mimořádně důležité a vývoj vlastního vozu patří mezi ně."


Toto Wolff rovnou naznačil, že by se nejraději dohodl, že nová smlouva nebude, a nechal věci postaru.

"Je jasné, že nikdo nechce GP1. Aerodynamika má hrát zásadní roli, má odlišovat vozy jednotlivých týmů. Musíme se na pravidla ještě dobře podívat a zamyslet se, zda je možné najít kompromis mezi novými, které oni hodlají zavést, a která velmi striktně omezují aerodynamiku, a těmi současnými. Podle mě by bylo nejlepší ponechat stávající pravidla, jelikož jedině stabilita vždy časem přinese zmenšení rozdílů v rychlosti vozů různých týmů. Jenže s tímto názorem budu asi jediný, protože mnozí doufají, že nová pravidla budou jako hod hrací kostkou a zrovna jim padne šestka," prohlásil šéf Mercedesu.

FIA po setkání se šéfy týmů v Singapuru odložila plán vybrat monopolního dodavatele jednotných brzd. Oficiálně se jedná pouze o odklad z důvodu bezpečnosti, neboť pro týmy bude při navrhování zcela nového vozu pro rok 2021 lepší spolupracovat s vlastními dodavateli, na něž jsou zvyklé. Jedná se ale o odklad na neurčito a jednotné brzdy nejspíš skončí v jednom koši s jednotnými převodovkami, kterých se Liberty Media a FIA vzdaly před pár měsíci.

Komentáře ke článku