Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Před VC USA 2019

Před VC USA 2019

Devatenáctá velká cena 70. ročníku mistrovství světa F1

Týden po VC Mexika se pole jezdců F1 představí v americkém Austinu. S největší pravděpodobností budeme svědky korunovace nového mistra světa. Jen kolize nebo technická závada by mohly Lewise Hamiltona připravit o jistotu šestého titulu.

Ostatní jezdci však mají velkou motivaci, aby se utkali o vítězství a trochu napravili letošní reputaci. Vždyť zatím vyhráli velkou cenu jen Lewis Hamilton (10krát), Valtteri Bottas (3x), Charles Leclerc (2x), Max Verstappen (2x) a Sebastian Vettel (1x).

Průběžné pořadí má po 18 závodech podobu: Lewis Hamilton 363 bodů, Valtteri Bottas 289, Charles Leclerc 236, Sebastian Vettel 230, Max Verstappen 220, Pierre Gasly 77, Carlos Sainz 76, Alexander Albon 74, Sergio Pérez 43, Daniel Ricciardo 38, Nico Hülkenberg 35, Lando Norris 35, Daniil Kvjat 34, Kimi Räikkönen 31, Lance Stroll 21, Kevin Magnussen 20...

Pořadí v Poháru konstruktérů vede Mercedes se ziskem 652 bodů, Ferrari má 466, Red Bull 341, McLaren 111, Renault 73, Toro Rosso 64, Racing Point 64, Alfa Romeo 35, Haas 28 a Williams 1 bod.

Historie okruhu

V žádné jiné zemi se nejela velká cena F1 na tolika různých okruzích, i když jich Američané pod klasickým názvem VC USA pořádali „jen“ 41. Nejčastěji byla dějištěm trať ve Watkins Glenu (15krát), dále se jezdilo v Indianapolisu (8x), Austinu (8x), Detroitu (4x), Phoenixu (3x), Sebringu (1x), Riverside (1x) a Dallasu (1x). Ale k tomu bychom měli připočítat ještě VC USA-východ ve Watkins Glenu (5x) a Detroitu (3x). A také VC USA-západ v Long Beach (8x). Dvakrát se uskutečnila VC Las Vegas na parkovišti hotelu Caesars Palace. A zapomenout nesmíme ani na léta 1950 až 1960, kdy se do šampionátu započítával závod na 500 mil v Indianapolisu.

Formule 1 to v USA nikdy neměla jednoduché. Diváci dávají přednost typickým americkým závodům v čele s NASCAR a IndyCar. Vůči F1 mají celou řadu výhrad. Možná právě proto se uskutečnilo tolik různých pokusů, z nichž žádný se v kalendáři mistrovství světa trvale nezabydlel.

V éře Bernieho Ecclestonea se objevila celá řada teorií, kde by se mohla velká cena pořádat. Třeba v New Jersey s výhledem na mrakodrapy na Manhattanu. Nebo dokonce přímo v srdci New Yorku. Poslední vážná jednání se vedla v Miami, ale ani tam město o pořádání závodu dlouho nemělo zájem. 

Poprvé do Texasu zavítala formule 1 v roce 2012

Rozhodně bylo jednodušší postavit nový okruh v Texasu, kde jsou zvyklí spíš na rodeo než na automobilové závody. Autorem okruhu je i v tomto případě Hermann Tilke. Možná mu došla fantazie, protože některé jeho části nápadně připomínají jiné okruhy. A ani se tím netajil. Proto v Austinu najdeme pasáž Maggots-Becketts-Chapel ze Silverstone, Stadion z Hockenheimringu nebo typickou levou zatáčku z Istanbulu. Nejdůležitější zatáčkou je však hned ta první po startu. Každopádně z toho vznikla velmi zajímavá trať. Poradcem byl špičkový motocyklový závodník Kevin Schwantz, protože na trati se jezdí i mistrovství světa MotoGP.

V Austinu se jelo poprvé v roce 2012 a pohled na listinu dosavadních vítězů je velmi jednotvárný. Pětkrát vyhrál Lewis Hamilton, jednou Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen… Téměř s jistotou se dá předpokládat, že letos padne dosavadní traťový rekord a že bude překonán i dosud nejlepší čas z kvalifikace. Pole position získal třikrát Lewis Hamilton, dvakrát Sebastian Vettel a Nico Rosberg.

Držitelem traťového rekordu je Lewis Hamilton (Mercedes) časem 1:37,392 (203,783 km/h) z roku 2018. Dosud nejlepšího času dosáhl rovněž Lewis Hamilton v kvalifikaci na loňskou velkou cenu výkonem 1:32,237 (215,172 km/h).

Klíčová místa

Ve srovnání s motocykly absolvují monoposty F1 okruh o 30 sekund rychleji, protože jedou velkou částí zatáček ve vyšším tempu a někdy nemusí brzdit. Texaská trať vyniká působivým stoupáním do kopce, které vede k první zatáčce doleva. jezdci ji nevidí až do poslední sekundy, takže existuje velké riziko, že brzdný bod nezvolí optimálně. Výškový rozdíl mezi nejnižším úsekem trati a nejvyšším je 41 metrů.

Podle techniků společnosti Brembo představuje Circuit of the Americas okruh středně obtížný na brzdy. Jezdci totiž brzdí jen v devíti z dvaceti zatáček, což je o tři méně než v případě MotoGP. Přilnavost čtyř pneumatik jim umožňuje nebrzdit v zatáčkách 3, 6 a 16.

V každém kole se brzdí 17 vteřin, zatímco stroje MotoGP dokonce 37 vteřin. Během celého závodu jsou brzdy v permanenci 16 minut, což je 19 % z délky závodu. Průměrné zpomalení je 3,8 G, ale ve čtyřech zatáčkách dosahují až 4,7 G.

Energie vyprodukovaná při brzdění je 220 kWh, což je stejně jako například v Bahrajnu. Tlak vyvinutý každým jezdcem na brzdový pedál je během celého závodu 51,3 tuny a to je o čtvrtinu méně než v Singapuru. Jinými slovy, každý jezdec musí každou minutu závodu použít sílu asi 0,546 tuny.

Z deseti brzdných úseků jsou tři klasifikovány jako náročné, jeden střední a ostatní lehké. Nejnáročnější je zatáčka číslo 12. Auta k ní po dlouhé rovince s využitím DRS přijedou rychlostí 333 km/h a zpomalují na 94 km/h na 125 metrech během 2,52 vteřiny. Jezdci zde musejí vyvinout na brzdový pedál tlak 188 kg a jsou vystaveni maximálnímu zpomalení 5,8 G.

Náročná je i zatáčka č. 1, k níž jezdci rovněž přijíždějí po použití DRS. Z rychlosti 319 km/h brzdí na 104 km/h – na 118 metrech za 2,35 sekundy. Na jezdce působí 5,2 G a musejí vyvinout tlak 158 kg.

Vzpomínka na rok 2018

Velká cena USA se jela loni ještě před podnikem v Mexiku. Hamilton přicestoval do Texasu s náskokem 67 bodů na Vettela a 124 na Bottase. Pouze první dva jmenovaní měli ještě šanci na zisk titulu mistra světa. V Poháru konstruktérů vedl Mercedes. Na druhé Ferrari měl k dobru 78 bodů a na třetí Red Bull Racing už 219 bodů.

V kvalifikaci byl nejrychlejší Hamilton před Vettelem. Německý jezdec se ale stěhoval o tři stání na roštu zpět kvůli prohřešku během zastavení úvodního tréninku. Za použití nadlimitních komponentů pykali Verstappen, Gasly a Hartley.

Po startu se do vedení dostal, přes tuhý odpor Hamiltona, Räikkönen, jenž podědil po Vettelovi postavení v první řadě. Mezi ostatními jezdci docházelo k četným kontaktům, mnoho vozů opustilo asfalt, nicméně všichni pokračovali. Ještě v úvodním kole Vettel zaútočil na Ricciarda, ale lehce o sebe škrtli, pilot Ferrari se roztočil a klesl až na 15. pozici se ztrátou 18,5 vteřiny.

K mechanikům zatím zamířili borci, kteří si ze soubojů odnesli šrámy: Leclerc, Stroll, Grosjean a Alonso. Stroll torpédoval Alonsa, když se bezohledně vracel na trať. Grosjean zase nedobrzdil za Leclerkem, zablokovala se mu kola a tvrdě do soupeře narazil.

Po pěti kolech jezdci kroužili v pořadí Räikkönen, Hamilton, Bottas, Ricciardo, Hülkenberg, Sainz, Verstappen, Ocon, Pérez, Vettel, Magnussen, Sirotkin, Hartley, Vandoorne, Ericsson, Gasly, Leclerc, Stroll. Grosjean s Alonsem už byli ze hry. Verstappenovi stačilo pouhých pět kol, aby se dostal z 18. na 6. pozici.

Po sedmi kolech byl Vettel osmý. Räikkönen sice vedl o něco přes dvě vteřiny, ale stěžoval si na klesající přilnavost pneumatik.

V 9. kole Ricciardo odstavil auto. Red bull zůstal stát trochu nešťastně, proto ředitel závodu v 11. kole aktivoval virtuální safety car. Hamilton dostal pokyn, aby v nájezdu do dalšího kola udělal opak toho, co zvolí Räikkönen. Fin zůstal na trati, Hamilton přezul na měkkou směs. Klesl při tom jen o jedno místo za Bottase.

Vedl Räikkönen o 5,5 vteřiny před Bottasem, který už měl dvě sekundy za sebou Hamiltona a záhy ho pustil před sebe. Obhájce titulu se pak podle očekávání rychle dotahoval za vedoucího Räikkönena.

Ve třetině závodu nadále vedl Räikkönen. Na dalších příčkách se usadili Hamilton, Bottas, Verstappen, Vettel, Hülkenberg, Sainz, Ocon, Pérez, Magnussen, Hartley, Ericsson, Sirotkin, Vandoorne, Gasly, Leclerc a Stroll. Sainz dostal penalizaci pět vteřin za získání výhody vyjetím z tratě v první zatáčce.

Ve 22. kole Räikkönen konečně zamířil do boxu pro nové měkké pneumatiky. Spadl na 5. místo. Kola měnil i Verstappen a klesl za Fina. Jenže Bottas se po zastávce vrátil až za oběma těmito vozy.

 

VC USA 2018

S vítězným Räikkönenem slavili na pódiu také druhý Verstappen a třetí Hamilton

 

Räikkönen zajel nejrychlejší kolo a pověsil se za zadní křídlo Vettela, jehož gumy už dosluhovaly. Proto také nekladl žádný odpor. Räikkönen ovšem ztrácel na Hamiltona 17,5 vteřiny a nezdálo se, že by se ještě měl stát jeho vážným protivníkem. Vettel zamířil do boxů až ve 27. kole a obul měkké pneumatiky. Navíc se zdržela výměna pravého zadního kola, takže ztratil trochu času.

Za Hamiltonem se v té chvíli drželi Hamilton, Räikkönen, Verstappen, Bottas, Vettel, Magnussen, Hülkenberg, Sainz, Hartley, Ericsson, Ocon, Sirotkin, Vandoorne, Gasly, Pérez, Leclerc a Stroll. Lišil se však počet zastávek.

Ve 33. kole se Sauber rozhodl stáhnout Leclerka ze závodu, patrně v důsledku úvodní kolize. Räikkönen začal pozvolna stahovat Hamiltona, jehož náskok ve 36. kole poprvé klesl pod deset vteřin. Ve 37. kole si Brit dojel pro měkkou sadu pneumatik. Na trať se vrátil na čtvrtém místě. V čele se držel Räikkönen, za ním o 2,7 vteřiny zpět byl Verstappen, o 9,0 Bottas, 12,0 Hamilton, 16,2 Vettel, 63,5 Hülkenberg. Bottas Hamiltonovi podruhé uhnul a ke druhému Verstappenovi zbývalo něco přes šest vteřin. Vettel se přibližoval Bottasovi a potřeboval ho předjet. Zatím stále nemohl využívat DRS, protože se nedotáhl pod jednu vteřinu.

Ve 48. kole jela první trojice v rozestupu 2,5 vteřiny. V posledních pěti kolech se Hamilton nepatrně přiblížil a konečně mohl aktivovat DRS. V 54. kole drama po malé Verstappenově chybě vyvrcholilo. Hamilton zaútočil a obrovská bitva trvala několik zatáček. Verstappen se udržel a Hamilton vyjel daleko do únikové zóny. Vzápětí Vettel atakoval Bottase, donutil ho k opuštění dráhy a posunul se na čtvrté místo.

Za vítězným Räikkönenem dojeli na bodech Verstappen, Hamilton, Vettel, Bottas, Hülkenberg, Sainz, Pérez, Hartley a Ericsson. Z první desítky dodatečně vypadli Ocon a Magnussen, diskvalifikovaní za nadměrnou spotřebu paliva.

USAVC USA

Okruh: Circuit of the Americas

Místo: Austin

mapa okruhu
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F11959
  • POČET KOL56
  • DÉLKA OKRUHU5513 m
  • DÉLKA ZÁVODU308,405 km
  • REKORD OKRUHU1:37,392 (2018)
  • DRŽITEL REKORDULewis Hamilton
 
  • Počet zatáček20
  • Nadmořská výška126,5 – 157,4 m
  • Opotřebení pneumatikvysoké
  • Opotřebení brzdstřední
  • Spotřeba palivavysoká
 

11. - 13. listopadu 2019

  • První tréninkPÁ   17.00 - 18.30 hod.
  • Druhý tréninkPÁ   21.00 - 22.30 hod.
  • Třetí tréninkSO   19.00 - 20.00 hod.
  • KvalifikaceSO   22.00 - 23.00 hod.
  • ZávodNE   20.10 - 22.10 hod.
 
 

Vítězové VC USA v Austinu

Rok Vítěz závodu Pole Position
Jezdec Vůz Motor Jezdec Vůz Motor
2018 Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2017 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2016 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2015 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2014 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2013 Sebastian Vettel Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2012 Lewis Hamilton McLaren Mercedes Sebastian Vettel Red Bull Renault
 

Vybrané údaje z ročníku 2018

  • Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 230,8 m
  • Poloha pole position vpravo
  • Délka uličky před boxy1) 413,4 m
  • Jízda na plný plyn (čas)1) 62 %
  • Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 73 %
  • Čas věnovaný brzdění 4) 19 %
  • Počet řazení za kolo2) 58
  • Největší tlak na brzdový pedál4) 188 kg ve 12. zatáčce
  • Největší přetížení4) 5,8 G v 1. zatáčce
  • Max. rychlost v kvalifikaci5) 327,8 km/h (Räikkönen)
  • Max. rychlost v závodě5) 340,1 km/h (Pérez)
  • Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:32,237 (Hamilton)
  • Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:37,392 (Bottas)
  • Ideální čas na kolo2) 1:32,064
    S1: 24,556, S2: 36,845, S3: 30,663
  • Vítězná strategie3) 1 zastávka ve 21. kole (Räikkönen)
  • Počet předjetí1) 11
  • Počet předjetí s DRS1) 20
  • Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 37 (Stroll)
  • Nejdelší úsek na superměkkých pneu3) 34 (Verstappen)
  • Nejdelší úsek na ultraměkkých pneu3) 25 (Pérez)
  • Průměrná spotřeba2) 1,96 kg/kolo
  • Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
  • Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 18,603 s
  • Počet zastávek v boxech 24
  • Počet vítězství z pole position 3x ze 7 závodů
  • Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2014-2018)1) 40 %
  • Pravděpodobnost deště (2014-2018)1) 28 %
  • Průměrná teplota vzduchu (2014-2018)1) 23,7 °C
  • Průměrná teplota asfaltu (2014-2018)1) 30,2 °C
 

Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA