Novinky

  • 10.09.2024 Neutral Magnussena v Baku nahradí Bearman.

  • 31.08.2024 Good Ital Andrea Kimi Antonelli nahradí u Mercedesu pro příští rok Lewise Hamiltona

  • 28.08.2024 Neutral Argentinec Franco Colapinto se stal novým jezdcem Williamsu pro zbytek sezony

Facebook Instagram

Před VC Turecka 2020

Před VC Turecka 2020

Čtrnáctá velká cena 71. ročníku mistrovství světa F1

Po devíti letech se F1 vrací do Turecka. Na okruhu v Istanbulu je v sázce titul mistra světa jezdců. Lewis Hamilton má náskok 85 bodů. Nemusí tedy ani vyhrát, aby rozhodl o sedmém titulu mistra světa.

Vedoucím jezdcem seriálu je stále Hamilton (282 bodů). Pokud dojede do cíle, s největší pravděpodobností bude slavit titul. Na dalších místech jsou Bottas (197), Verstappen (162), Ricciardo (95), Leclerc (85), Pérez (82), Norris (69), Sainz (65), Albon (64), Gasly (63) a Stroll (57)…

Pohár konstruktérů již v minulém závodě získal Mercedes (479). Na dalších místech jsou Red Bull (226), Renault (135), McLaren (134), Racing Point (134), Ferrari (103), AlphaTauri (89), Alfa Romeo (8) a Haas (3). Na bod stále čeká pouze Williams a jeho jezdci Latifi a Russell.

Historie okruhu

V roce 2005 bylo Turecko další zemí, která přes nesmyslně vysoké investice pospíchala do F1. Před ním to byly malajsijský Sepang, americké Indianapolis, bahrajnský as-Šachír a čínská Šanghaj. Ačkoli se víc hovořilo o ruské Moskvě, indické Bombaji nebo libanonském Bejrútu, nakonec byli nejrychlejší v tureckém Istanbulu. Turecko se stalo už 26. zemí hostící F1.

Už před premiérou se Velká cena Turecka mohla pochlubit jednou raritou: jako první v historii se konala zároveň na dvou kontinentech! Istanbul je totiž Bosporskou úžinou širokou pouhých 1074 metrů rozdělen na evropskou a asijskou část. Překlenul ji most Fatih-Sultan-Mehmet, který je vedle velkého bazaru a mnoha nádherných mešit jednou z hlavních dominant města. 

Kolize z roku 2007, kterou po nárazu Giancarla Fisichelly nejvíc odnesl Jarno Trulli. Foto: Red Bull

 

Moderní Otodrom, prezentovaný pod mezinárodním názvem Istanbul Speed Park, vyrostl v asijské části města poblíž nového letiště a dálnice na hlavní město Ankara. Práce byly zahájeny v září 2003 a pod vedením německého architekta Hermana Tilkeho byly dokončeny až v květnu 2005. Společně s Imolou a Interlagosem byl Istanbul třetím okruhem jedoucím se proti směru hodinových ručiček a byl spleten ze čtrnácti zajímavých zatáček. Okruh je opravdovou lahůdkou a zejména jeho zatáčka č. 8 dokonale prověřuje jezdecké schopnosti. Mezi jezdci vyvolala nadšení a charakterizovali ji jako čtyři zatáčky v jedné.

Při návštěvě prvních VC Turecka jsme se však neubránili otázce: Proč Turci tolik stáli o pořádání velké ceny F1, když místní fanoušky vůbec nezajímá…? Nebýt ruských a jiných turistů, zely by tribuny s kapacitou 130 000 míst prázdnotou. Přitom je okruh pozoruhodný – počínaje jeho architekturou a konče zajímavými zatáčkami. Dominantou jsou dvě sedmipatrové věže a atraktivní řešení uličky před boxy.

Turecko se velmi rychle dostalo do kalendáře F1. Ale poměrně rychle se zase vytratilo. Uskutečnilo se pouhých sedm ročníků a potom pořadatelé z finančních důvodů odstoupili. Letos se závod v Istanbulu vrátil jen díky tomu, že v provizorní sezoně jsou podmínky pro pořadatele velmi milosrdné. 

Také v roce 2008 v Istanbulu létala auta vzduchem. Foto: Red Bull 

Klíčová místa

Podle techniků Bremba je Istanbul další tratí se střední náročností na brzdy, podobně jako Imola před dvěma týdny. Do seriálu MS F1 se vrací po devíti letech, ale předchozích sedm ročníků se uskutečnilo od května do srpna. Očekávají se proto mnohem nižší teploty.

Podle simulací by jezdcí F1 měli používat brzdy po dobu 14,53 vteřiny za kolo, což odpovídá 17 % celkového času závodu. Před 10 lety to bylo 13 %. To jsou ovšem jen odhady související s předpokládaným zrychlením vozů.  

V pěti brzdných úsecích by mělo přetížení překročit 4,2 G. Existují však také tři úseky, kde je pokles rychlosti menší než 40 km/h. Od startu do cíle jezdec vyvine na brzdový pedál tlak 54 tuny.

Nejnáročnější pro brzdový systém je zatáčka č. 12. Monoposty začnou brzdit z rychlosti 345 km/h až na 97 km/h na pouhých 138 metrech. Zpomalí za 2,86 s a brzdový pedál jezdci zatíží tlakem 140 kg při přetížení 4,9 G.

Zajímavá čísla

První VC Turecka v Istanbulu se jela 21. srpna 2005. Z pole position vyhrál Kimi Räikkönen v McLarenu. Nejrychlejší kolo zajel jeho týmový kolega Juan-Pablo Montoya časem 1:24,770 (226,778 km/h). To je také dosud platný oficiální traťový rekord.

Nejrychlejšího času v kvalifikaci dosáhl Sebastian Vettel v Red Bullu v roce 2011. Pole position získal výkonem 1:25,049 (225,950 km/h).

V letech 2006 až 2008 vyhrál třikrát za sebou Felipe Massa ve voze Ferrari. Ve všech případech proměnil pole position ve vítězství.

Felipe Massa je se třemi triumfy nejúspěšnějším jezdcem v historii VC Turecka. Jednou zvítězili Kimi Räikkönen, Jenson Button, Lewis Hamilton a Sebastian Vettel. Ferrari vyhrálo třikrát, McLaren dvakrát, Brawn GP a Red Bull jednou. Na této trati se tedy ještě neradoval z vítězství Mercedes.

Pro Sebastiana Vettela byl turecký víkend v roce 2006 úplně prvním v F1. Jako třetí jezdec týmu BMW Sauber nastoupil k oběma pátečním tréninkům. Ve druhém byl dokonce devatenáctiletý benjamínek rychlejší než Felipe Massa ve Ferrari.

Red Bull absolvuje tento víkend jubilejní 300. velkou cenu F1. Od debutu ve VC Austrálie 2005 získal 63 vítězství, 62 pole position, 180 umístění na pódiu. V letech 2010 až 2013 získal čtyřikrát za sebou Pohár konstruktérů.

Rozdíl mezi startovní a cílovou čárou je 208 metrů.

Vzpomínka na rok 2011

V Istanbulu naposledy hostovala formule 1 ve dnech 6. až 8. května 2011.  Jako vedoucí muž průběžného pořadí přijížděl do Turecka Vettel, který měl náskok 21 bodů na Hamiltona a 30 na Buttona. Red Bull Racing vedl v Poháru konstruktérů o 20 bodů před McLarenem a o 55 před Ferrari.

Vettel také vyhrál kvalifikaci. Vedle něj se na startu postavil jeho týmový kolega Webber. Druhou řadu tvořili Rosberg a Hamilton. 

Adrian Sutil ve voze Force India v ročníku 2011. Foto: Force India

Obhájce titulu šel okamžitě do čela a už nikoho před sebe v dalším průběhu nepustil. Na Webbera si vyšlápl Rosberg, dlouho se ale před ním neudržel a výrazně se propadl. Vzápětí na Webbera nastoupil Hamilton. Ani jemu se nedařilo a ztratil pozici ve prospěch Alonsa a Buttona.

Oba piloti McLarenu Button a Hamilton potom sváděli bratrovražedný boj. Hamilton se dvakrát protlačil před svého krajana s pomocí DRS, ten mu to vždy okamžitě oplatil. Nakonec rozhodla odlišná strategie. Na rozdíl od většiny účastníků, kteří zastavili čtyřikrát(!), přezouval Button jen třikrát, což se ukázalo být chybou.

Do tohoto duelu se přimíchal Massa, který oba soky na trati zdolal. Buttona držel za zády až do chvíle, kdy ve 12. zatáčce těžce probrzdil a musel se neplánovaně vydat pro čerstvé obutí. Mistra světa z roku 2009 nicméně čekala po poslední zastávce porce 19 kol, a to jeho gumy nevydržely. Bez problému ho předjeli Hamilton a Rosberg a málem i Heidfeld.

Vpředu zaútočil Alonso na Webbera a na několik minut se ocitl na druhém místě. Australan se ovšem dokonale zkoncentroval a vzal si stříbrný stupínek zpět, i když Alonso ho stínoval až do cíle.

Za vítězným Vettelem dojeli na bodovaných příčkách Webber, Alonso, Hamilton, Rosberg, Button, Heidfeld, Petrov, Buemi a Kobajaši. Závod se vůbec nepovedl Michaelu Schumacherovi, který už ve druhém kole kolidoval s Petrovem a posléze byl klasifikován až jako dvanáctý.

TureckoVC Turecka

Okruh: Intercity Istanbul Park

Místo: Istanbul

mapa okruhu
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F12005
  • POČET KOL58
  • DÉLKA OKRUHU5338 m
  • DÉLKA ZÁVODU309,396 km
  • REKORD OKRUHU1:24,770 (2005)
  • DRŽITEL REKORDUJuan Pablo Montoya
 
  • Počet zatáček14
  • Nadmořská výška-
  • Opotřebení pneumatik-
  • Opotřebení brzd-
  • Spotřeba paliva-
 

13. listopadu - 15. listopadu 2020

  • První tréninkPÁ   09:00 - 10:30
  • Druhý tréninkPÁ   13:00 - 14:30
  • Třetí tréninkSO   10:00 - 11:00
  • KvalifikaceSO   13:00 - 14:00
  • ZávodNE   11:10 - 13:10
 
 

Vítězové VC Turecka

Rok Vítěz závodu Pole Position
Jezdec Vůz Motor Jezdec Vůz Motor
2011 Sebastian Vettel Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2010 Lewis Hamilton McLaren Mercedes Mark Webber Red Bull Renault
2009 Jenson Button Brawn Honda Sebastian Vettel Red Bull Renault
2008 Felipe Massa Ferrari Ferrari Felipe Massa Ferrari Ferrari
2007 Felipe Massa Ferrari Ferrari Felipe Massa Ferrari Ferrari
2006 Felipe Massa Ferrari Ferrari Felipe Massa Ferrari Ferrari
2005 Kimi Räikkönen McLaren Mercedes Kimi Räikkönen McLaren Mercedes
 

Základní údaje okruhu

  • Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 210 m
  • Poloha pole position5) vpravo
  • Délka uličky před boxy1) 385 m
  • Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
  • Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 17,3 s
  • Jízda na plný plyn (čas)1) 66 %
  • Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 76 %
  • Počet řazení za kolo1) 48
  • DRS zóny1)Z11-12, Z14-1
  • Největší přetížení4) 4.9 G ve 12. zatáčce
  • Největší tlak na brzdový pedál4) 140 kg ve 12. zatáčce
  • Max. rychlost v kvalifikaci5) 322,6 km/h (Pérez, 2011)
  • Max. rychlost v závodě5) 319,7 km/h (Pérez, 2011)
  • Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:25,049 (Vettel, 2011)
  • Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:29,703 (Webber, 2011)
  • Vítězná strategie3) tři zastávky v 11., 25. a 40. kole (Vettel, 2011)
  • Počet zastávek v boxech1) 82 (2011)
  • Počet vítězství z pole position5) 9x z 27 závodů
 

Zdroje:
1) Mercedes, 4) Brembo, 5) FIA

Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: Pirelli