Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Ghiottova vítězná formulová derniéra

Ghiottova vítězná formulová derniéra

Yas Marina - 2. závod

Po včerejším osmém místě se do závěrečného závodu letošní sezony vydal z prvního místa Alesi, pro kterého se jednalo o premiérový start z čela ve F2. Jezdci Tridentu dělal v první řadě společnost druhý Latifi. Třetí příčka patřila Ghiottovi, čtvrtá Ilottovi, pátá Delétrazovi, šestá Žouovi, sedmá Macušitovi a z osmé příčky zahajoval nedělní klání včerejší vítěz Sette Câmara. Z první desítky startovali do sprintu také Schumacher (9.) s Mazepinem (10.).

Vstup do závodu se Alesimu vydařil na výbornou a i v úvodních metrech si udržel vedoucí příčku. Za jeho zády již ale ke změně došlo. Ghiottovi se totiž podařilo překonat Latifiho a odsunul Kanaďana na třetí příčku.

Dozadu se na okamžik propadl také Ilott. Brita, který do závodu vyrážel ze čtvrté pozice, totiž v první zatáčce pokořil Delétraz. Ilott se ovšem záhy dokázal vrátit na svou původní příčku zpět. Delétraz se navíc ještě během úvodního okruhu propadl na šesté místo za svého parťáka Macušitu.

Kromě toho musel Švýcar čelit i vyšetřování ze strany sportovních komisařů, neboť si při svém předjížděcím manévru na Ilotta v první zatáčce pomohl výjezdem z trati. Celá záležitost ale nakonec zůstala bez trestu.

Na sedmém místě pak projížděl cílem úvodního okruhu Schumacher, který povyskočil o dvě příčky. Na osmé příčce stále zůstával Sette Camara, devátý jel King a nejlepší desítku uzavíral Aitken.

Až do druhé desítky se naopak propadli Žou s Mazepinem. Zatímco bronzový muž sobotního závodu figuroval na 11. příčce, Mazepinovi patřila 12. pozice.

V dalších kolech se Alesimu dařilo na čele ujíždět. Francouzův náskok na druhého Ghiotta činil poté, co se mu ve druhém okruhu podařilo zajet nejrychlejší kolo závodu, již dvě sekundy.

Jezdci stáje UNI Virtuosi se ale tento stav věci pochopitelně nelíbil a nehodlal jej ponechat beze změny. Hned ve třetím kole proto Alesimu nejrychlejší kolo uzmul a ukrojil z jeho náskoku půl sekundy.

Zatímco mezi prvními dvěma pozicemi byl stále rozestup 1,5 sekundy, v boji o páté místo bylo větší horko. Delétraz totiž ve 13. zatáčce odvážil zaútočit na Macušitu a na okamžik japonskému závodníkovi pozici skutečně sebral. Byl ale příliš dlouhý a toho jeho týmový kolega využil k návratu na pátou příčku.

Delétraz ve 13. zatáčce sice úspěšný nebyl, pokus Setteho Camary ve stejném místě o dvě kola později se již ale vydařil. Brazilec se posunul před Schumachera na sedmou pozici.

V sedmém kole se znovu měnil majitel nejrychlejšího kola. To putovalo od Ghiotta do rukou třetího Latifiho. Italský závodník ale rozhodně nemusel kvůli této ztrátě smutnit. I jemu samotnému se totiž dařilo jet rychle a to tak, že se dotáhl za vedoucího Alesiho na jednu sekundu.

I tato mezera ale byla brzy pryč a v osmém okruhu již na dlouhé rovince mezi sedmou a osmou zatáčkou si na první příčku dvacetiletého závodníka brousil zuby. V tomto případě sice ještě úspěšný nebyl, druhý pokus v zatáčce č.13 se již ale povedl a Ghiotto se tak stal novým lídrem závodu. Italský závodník si navíc záhy vyjel na Alesiho náskok 1,8 desetin sekundy.

Z hlediska boje o titul vicemistra však i toto bylo pro vedoucího muže závodu málo. V tu chvíli totiž stále na Latifiho ztrácel v celkovém pořadí tři body a musel tak spoléhat na pomoc soupeřů. Čtvrtý Ilott byl ale za Kanaďanem daleko a ten navíc rozhodně neměl v úmyslu bronzové umístění někomu přepouštět.

Bylo tomu totiž přesně naopak. Také budoucí pilot Williamsu se začal přibližovat k Alesimu a i jemu se ho podařilo pokořit. Stalo se tak v osmé zatáčce desátého kola.

Vpřed se posouval také jeho týmový kolega Sette Câmara. Včerejší vítěz si o kolo dříve poradil ve 13. zatáčce s Delétrazem a po tomto předjetí mu patřila šestá příčka.

Kolo poté, co se Alesi musel klidit ze druhého místa, byl nucen loučit se i s pódiovými pozicemi. Ve 13. zatáčce totiž podlehl i Ilottovi.

Ještě hůře na tom ale byli u Ardenu. Markelov totiž odstavil v boxech svůj vůz a po polovině závodu jeho účinkování skončilo. Rus sice ještě dlouho poté zůstával sedět v kokpitu a zdálo se, že by se mohl objevit na trati alespoň kvůli testování. Ani tak se ale nakonec nestalo a rodák z Moskvy tak v Abú Zabí nespatřil šachovnicovou vlajku ani v jednom ze závodů.

O kolo později Sette Câmara ukázal, že mu ani šesté místo nestačí, a v osmé zatáčce proto postoupil o další pozici vzhůru. Jeho další obětí se stal Macušita. Pilot Carlinu se sice brazilskému reprezentantovi pokusil ve 13. zatáčce předjetí vrátit, jeho snaha ale úspěšná nebyla.

Netrvalo navíc dlouho a Macušita se opět musel strachovat o svou pozici. Tentokrát mu hrozilo nebezpečí ze strany stájového parťáka Delétraze, který ve 14. okruhu naznačil ambice na zisk jeho šesté příčky.

Mezitím ukázalo ředitelství závodu varovný prst Mazepinovi. Pilotovi ART Grand Prix byla ukázána černobílá vlajka. Patrně se tak stalo kvůli incidentu s Gelaelem, který se odehrál mimo záběry kamer a komisaři se krátce předtím pustili do jeho vyšetřování.

V 16. kole pokračovalo trápení Alesiho. Propad držitele pole position se totiž nezastavil ani na čtvrtém místě. O to jej na rovince před osmou zatáčkou připravil Sette Câmara, kterému jistě pomohl i výjezd juniora Ferrari mimo trať v první zatáčce.

Prozkoumat únikové zóny se nerozhodl pouze Alesi, ale také Raghunathan. V hloubi pole jedoucí Ind se v 17. kole nevešel do 13. zatáčky.

Bojovalo se i na konci nejlepší desítky. Žou si brousil zuby na Aitkena a v osmé zatáčce se mu Brita skutečně podařilo pokořit. Pilot Camposu se o pět zatáček později pokusil jezdci UNI-Virtuosi útok vrátit. Výsledkem byl výjezd obou vozů z trati, po němž Aitken nakonec zvládl získat pozici zpět.

Brzy jsme mohli registrovat další odstoupení ze závodu. Blízko 13. zatáčky totiž odstavil svůj vůz Gelael. Pilot Premy se tak postaral o fázi virtuálního safety caru, která skončila v 19. kole.

Krátce po restartu se znovu měnilo pořadí. Aitken krátce poté, co ubránil pozici před Žouem, zaútočil ve 13. zatáčce na deváté místo svého krajana Kinga a ačkoli se při svém manévru dostal mimo dráhu, pozici se mu získat podařilo.

Zelený režim ovšem netrval dlouho. Ve 20. kole přišel ke slovu virtuální zpomalovací vůz znovu. V deváté zatáčce po kolizi s Mazepinem skončil závod pro Isaakjana. Také druhý aktér incidentu ale nakonec cíl nespatřil, když odstavil svůj vůz v boxech a později udělená desetisekundová penalizace ho tak nemusela vzrušovat.

Kdo očekával, že závěrečná dvě kola již proběhnou v poklidném duchu, ten se zmýlil. Sette Câmara byl totiž stále při chuti a na výjezdu z deváté zatáčky znemožnil Ilottovi rozloučit se s angažmá ve stáji Sauber Junior Team by Charouz pódiovým výsledkem. Sobě tímto naopak zajistil již druhé stupně vítězů během víkendu.

Delétrazovi se zároveň přece jen podařilo pokořit svého stájového kolegu Macušitu. O šesté místo Japonce připravil v osmé zatáčce.

Pořadí se ale měnilo i v posledním kole. Žou se posunul do nejlepší desítky. V sedmé zatáčce se mu podařilo vypořádat s Kingem.

Ještě o jednu pozici vpřed, tedy na osmé místo, se podařilo povyskočit také Aitkenovi. Brit pokořil ve 13. zatáčce Schumachera.

Na prvních dvou pozicích se ale již žádné drama nekonalo. Přestože si Ghiotto sedm kol před cílem stěžoval, že jeho přední pneumatiky odešly, dokázal ve zbývajícím průběhu závodu natáhnout náskok na druhého Latifiho ze tří na více než sedm sekund a za svou kariérou na formulové scéně tak udělal vítěznou tečku. Triumfem se mu navíc podařilo vrátit v celkovém pořadí před Setteho Câmaru na třetí místo.

Smutnit ale nemusel ani Latifi. Jemu se sice poslední závod před odchodem do F1 vyhrát nepodařilo, stříbro nejen z derniérového klání, ale také v celkovém pořadí však rozhodně nepředstavuje důvod k pláči.

Na rozdíl od Ghiotta s Latifim nezažil zrovna úspěšnou rozlučku s F2 De Vries. Letošní šampion ani v neděli nepodal výrazný výkon a zopakoval 13. příčku ze soboty. Nizozemcův skalp si mimo jiné připsal i debutant Lundgaard, jehož druhý start v šampionátu skončil 12. místem.

Konečné pořadí jezdců v letošní sezoně F2: 1. De Vries 266, 2. Latifi 214, 3. Ghiotto 207, 4. Sette Câmara 204, 5. Aitken 160, 6. Macušita 144, 7. Žou 139, 8. Delétraz 92, 9. King 79, 10. Hubert 77, 11. Ilott 74, 12. Schumacher 53, 13. Correa 36, 14. Boccolacci 30, 15. Alesi 20, 16. Markelov 16, 17. Gelael 15, 18. Mazepin 11, 19. Boschung 3, 20. Raghunathan 1, 21. Sató 0, 22. Calderónová 0, 23. Lundgaard 0, 24. Maini 0, 25. Isaakjan 0, 26. O´Ward 0, 27. Tveter 0.

Kompletní pořadí týmů v letošní sezoně F2: 1. DAMS 418, 2. UNI-Virtuosi 346, 3. ART Grand Prix 277, 4. Carlin 236, 5. Campos Racing 190, 6. Sauber Junior Team by Charouz 110, 7. MP Motorsport 96, 8. BWT Arden 77, 9. Prema Racing 68, 10. Trident 23.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Luca Ghiotto UNI Virtuosi Mecachrome 44:22,552 22 15
2. Nicholas Latifi DAMS Mecachrome 44:29,826 22 14
3. Sergio Sette Câmara DAMS Mecacherome 44:32,787 22 10
4. Callum Ilott Sauber Junior Team by Charouz Mecachrome 44:38,658 22 8
5. Giuliano Alesi Trident Mecachrome 44:39,825 22 6
6. Louis Delétraz Carlin Mecachrome 44:42,003 22 4
7. Nobuharu Macušita Carlin Mecachrome 44:50,782 22 2
8. Guanju Žou UNI Virtuosi Mecachrome 44:51,664 22 1
9. Jordan King MP Motorsport Mecachrome 44:54,084 22 0
10. Jack Aitken Campos Racing Mecachrome 44:54,627 22 0
11. Mick Schumacher Prema Theodore Mecachrome 44:56,130 22 0
12. Christian Lundgaard Trident Mecachrome 44:59,570 22 0
13. Nyck de Vries ART Grand Prix Mecachrome 45:02,988 22 0
14. Tatiana Calderónová BWT Arden Mecachrome 45:05,701 22 0
15. Mahaveer Raghunathan MP Motorsport Mecachrome 45:15,145 22 0
16. Marino Sató Campos Racing Mecachrome 45:22,271 22 0
  Nikita Mazepin ART Grand Prix Mecachrome - 19 0
  Matevos Isaakjan Sauber Junior Team by Charouz Mecachrome - 18 0
  Sean Gelael Prema Theodore Mecachrome - 16 0
  Arťom Markelov BWT Arden Mecachrome - 10 0