Novinky

  • 26.09.2021 Neutral Josef Newgarden vyhrál kvalifikaci na závod IndyCar v Long Beach

  • 25.09.2021 Bad První sprint F2 v Soči byl kvůli dešti odložen na neurčito.

  • 23.09.2021 Neutral Tým Haas potvrdil pro rok 2022 sestavu Nikita Mazepin a Mick Schumacher

Facebook Instagram

Cunoda si říká o místo u AlphaTauri

Cunoda si říká o místo u AlphaTauri

F2 ve Spa-Francorchamps - hlavní závod

V páteční kvalifikaci si vyjel pro start hlavního závodu na okruhu ve Spa-Francorchamps první místo Cunoda. Vedle Japonce, o němž se v poslední době začalo hovořit jako o kandidátovi na sedačku u AlphaTauri pro nadcházející sezonu formule 1, se postavil na druhé místo Mazepin. Třetí startoval Macušita, čtvrtý Švarcman, pátý Drugovich, šestý Žou, sedmý Schumacher, osmý Delétraz, devátý Daruvala a nejlepší desítku uzavíral Ghiotto.
 
Nelehké odpoledne čekalo na Ilotta. Pilot stáje UNI-Virtuosi, který do belgického víkendu vstupoval v roli vedoucího muže průběžného pořadí, se v kvalifikaci zmohl pouze na dvanáctý čas.
 
Náročný pátek zažil také Ilottův krajan Ticktum. Pilot stáje DAMS byl nucen vynechat volný trénink kvůli neprůkaznému testu na koronavirus. Nemoc se ale u něj nakonec nepotvrdila a do bojů o startovní pozice pro dnešní závod již zasáhnout mohl. Vyjel si čtrnácté místo.
 
Ve druhém monopostu DAMS můžeme tento víkend registrovat první letošní změnu v jezdeckém složení. Ticktumův parťák z předchozích šesti podniků Gelael totiž kvůli zlomenině obratle, kterou si přivodil během hlavního závodu v Barceloně, nemohl v Belgii nastoupit a jeho místo zaujal Vips. Působení ve "druhé lize" ale pro Estonce nezačalo zrovna nejlépe. Kvůli technickým potížím totiž v kvalifikaci nezajel měřený čas a v sobotu tak musel začínat až z předposlední 21. pozice. Za ním stál pouze Samaia, který nesplnil kvalifikační limit.
 
Zezadu vyrážel také třetí muž celkového pořadí Lundgaard. Dánovi ve službách stáje ART Grand Prix patřilo na roštu až osmnácté místo.
Na Christiana Lundgaarda nečekal v sobotu lehký úkol. Foto: ART Grand Prix
 
Ještě předtím, než se piloti vydali závodit, uctili společně minutou ticha památku Anthoina Huberta. Francouz zde loni po havárii tragicky zahynul.
 
Ihned po zhasnutí červených světel se Mazepin pokoušel uzmout vedení Cunodovi. Ve svých snahách ale úspěšný nebyl a naopak se před něj posunul Cunodův krajan Macušita.
 
Na rovince Kemmel Straight poté musel Mazepin bránit i třetí pozici. Bronzové umístění ale udržet dokázal.
 
Ihned po startu potkaly potíže Samaiu. Brazilec se nebyl schopen odlepit ze svého slotu a musel být zatlačen do boxové uličky. Závod tím ale pro něj neskončil. Později se dokázal znovu zapojit.
 
Problémy měl rovněž Daruvala. Z deváté pozice startující Ind přišel v postartovní mele o přední přítlačné křídlo. Musel tedy zamířit k mechanikům, v důsledku čehož se propadl až na 21. příčku.
Jehan Daruvala nevstoupil do závodu dobře. Foto: Carlin
 
V nájezdu do druhého kola již Cunodův náskok činil necelou jednu a půl sekundu. Druhý byl Macušita, třetí Mazepin, čtvrtý Schumacher, pátý Delétraz, šestý Švarcman, sedmý Žou, osmý Drugovich, devátý Piquet a nejlepší desítku uzavíral Ilott. O pět pozic dokázal během úvodního okruhu postoupit nováček Vips. Estonec najížděl do druhého kola jako šestnáctý.
 
Macušita na druhém místě dlouho nevydržel. Pilotovi MP Motorsportu nejprve ve třetím kole oplatil na rovince Kemmel Straight předjetí z úvodu Mazepin. Ještě ani navíc neskončilo třetí kolo a Macušita přišel i o poslední pódiovou pozici. Na tu se v nájezdu do závěrečné šikany posunul Schumacher.
 
Ani tím ale Japoncův pád nekončil. Vzápětí se před něj totiž přehnali také Delétraz a Švarcman. V závěru čtvrtého kola spadl i za Žoua. Cestu před svého týmového kolegu vzápětí začal hledat také Drugovich. Souboj těchto dvou pilotů ale skončil pro MP Motorsport nejhorším možným způsobem - kolizí. K té došlo v zatáčce Blanchimont.

Drugovich si poškodil přední přítlačné křídlo, které krátce nato u mechaniků vyměnil a vrátil se do závodu, Macušitu postihl defekt pneumatiky. Po něm se jeho vůz stal neovladatelným a skončil v bariéře. Pro Japonce tím pádem závod skončil a byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu.

Jezdcům MP Motorsportu Drugovichovi a Macušitovi po závodě do zpěvu jistě příliš nebylo. Foto: MP Motorsport

 

Zelené vlajky znovu zavlály v šestém kole. Před restartem vedl Cunoda. Následovali druhý Mazepin, třetí Schumacher, čtvrtý Delétraz, pátý Švarcman, šestý Žou, sedmý Piquet, osmý Ilott, devátý Ticktum a nejlepší desítku uzavíral Ghiotto. Vips již byl na čtrnáctém místě. Drugovich se propadl na devatenáctou příčku.
 
Ihned po restartu se odebral do boxů Ghiotto a postaral se tak o první plánovanou zastávku dne. Desáté místo tak převzal po Italovi Nissany.
 
Dopředu putoval také Žou. Ten se v sedmém kole posunul na páté místo před Švarcmana.
 
Při chuti byl rovněž Ilott, který to zkoušel na Piqueta. Lídr průběžného pořadí se ale před Brazilce dostal s pomocí výjezdu z dráhy a vzápětí tak vrátil pozici zpět.
 
Žouův postup vzhůru pokračoval v osmém okruhu. V něm se dostal na čtvrtou pozici poté, co si připsal skalp Delétraze.
Louis Delétraz dojel v sobotu těsně pod pódiem. Foto: Charouz Racing System
 
Ilott sice ještě v sedmém kole útočil na Piqueta, o dva okruhy později ale již musel bránit osmou pozici před Ticktumem. A pilot DAMSu svého krajana skutečně pokořil.
 
Na konci devátého okruhu se do boxů vydali druhý Mazepin se třetím Schumacherem. Německému jezdci zastávka nevyšla a kvůli potížím s utažením kol ztratil čas.
 
Mezitím pokračoval Ilottův pád. Tentokrát si na něm smlsl Nissany.
 
Na konci desátého kola jsme byli svědky momentu, který dal zbytku závodu nový náboj. Vedoucí Cunoda se totiž odebral ke svým mechanikům. Ani tato návštěva ale neproběhla ideálně a Cunoda byl dalším, kdo u mechaniků ztratil čas.
 
Ve stejném okruhu jako Cunoda stavěli také Švarcman s Delétrazem. Ani Švarcman nemohl být se zastávkou spokojen. Stejně jako v případě jeho týmového kolegy Schumachera byl totiž problém s utažením kol.
Mick Schumacher neabsolvoval povedenou zastávku v boxech. Foto: Prema
 
Cunoda ihned po návratu na trať pocítil následky zpackané zastávky. Propadl se totiž za Mazepina a ztratil tak virtuální vedení. Na reálném prvním místě kroužil tou dobou Žou.
 
Mazepin se sice dostal do virtuálního vedení, vzápětí však mohly v táboře týmu Hitech vystřídat radost obavy. Sportovní komisaři totiž oznámili, že je ruský závodník vyšetřován za nebezpečný návrat z boxů zpět na trať.
 
Ve dvanáctém kole si vysloužil pozornost kamer Vips. Nováček, který tou dobou ještě za sebou neměl zastávku v boxech, předjel Armstronga a posunul se již na šestou příčku. Od svého inženýra zároveň dostal zprávu, že je nejrychlejším vozem na trati.
Jüri Vips byl při svém debutu ve formuli 2 vidět. Foto: DAMS
 
Na druhou a třetí pozici se díky zastávkám v boxech posunuli Piquet s Ticktumem. Brit se pokoušel před syna trojnásobného šampiona formule 1 dostat, ten však odolával.
 
Brzy přišla další zpráva z ředitelství závodu. Bylo oznámeno, že verdikt v kauze nebezpečného vypuštění Mazepina bude vynesen až po skončení závodu.
 
V šestnáctém kole zajeli do boxů Žou a Nissany. Po jejich návštěvě mechaniků již měli všichni povinnou zastávku odbytou a pořadí se ustálilo. Vedl Mazepin, druhý byl Cunoda, třetí Schumacher, čtvrtý Delétraz, pátý Švarcman, šestý Žou, sedmý Ghiotto, osmý Piquet, devátý Ticktum a elitní desítku uzavíral Ilott. Jediné místo od bodů se nacházel Vips, který povyskočil na jedenáctou příčku.
 
Žou se sice vrátil z boxů na trať jako šestý, jeho pneumatiky ovšem nebyly zahřáté, což poznal mimo jiné při probrzdění v zatáčce Les Combes. Měl proto velké problémy s udržením soupeřů za svými zády a nakonec se skutečně propadl. V sedmnáctém kole si na něm postupně pochutnali Ghiotto, Piquet a Ticktum. To pro Číňana znamenalo pád až na devátou pozici. Za ním již navíc číhal na příležitost týmový kolega Ilott. Tím se vytvořila pětičlenná skupina, která v dalších okamžicích poutala svým počínáním pozornost režie.
 
Nejprve se Piquet pokusil uzmout šestou příčku Ghiottovi. Jejich boje se v úvodní zatáčce osmnáctého kola pokoušel využít Ticktum. Ke změně pořadí ale mezi touto trojicí zatím nedošlo.
Dan Ticktum se probojoval k bodům po startu ze 14. místa. Foto: DAMS
 
Toto tvrzení ale nebylo pravdivé dlouho. Na rovince Kemmel Straight se totiž Ticktum posunul na sedmé místo před Piqueta. K prohození pozic došlo i mezi jezdci UNI-Virtuosi. Ilott se posunul na deváté místo před Žoua.
 
Do devatenáctého kola Ilott najížděl již jako osmý. V závěrečné šikaně totiž předjel Piqueta. Nedlouho poté se měnil rovněž majitel šesté pozice. Z té sesadil Ticktum Ghiotta.
 
Devatenácté kolo se neslo ve znamení další vzpomínky na Anthoina Huberta. Na počest Francouze, který závodil loni právě se startovním číslem 19, se rozezněl hlasitý potlesk.
 
To se již ale děly věci na špici. Cunoda se nehodlal smířit s tím, že ho neúspěšná zastávka připraví o vítězství a vyvíjel tlak na Mazepina. Ve dvacátém kole byla mezi touto dvojicí velmi těsná situace v zatáčce Les Combes. Cunoda se zde dokonce ocitl mimo trať.
 
Stále také neutuchaly boje ve druhé polovině nejlepší desítky. Žou se postupně dostal před Piqueta, Ilotta a Ghiotta, což jej vyneslo na sedmou pozici. Piquet se brzy musel obávat i o desátou příčku. Na tu si brousil zuby Nissany.
 
Současně pokračoval boj o první místo. Cunoda stále nedával Mazepinovi vydechnout.
 
Špatnou zprávu obdržel Markelov. Tou dobou třináctý Rus dostal penalizaci průjezdu boxy za získání výhody po výjezdu mimo trať a bylo tak nanejvýše pravděpodobné, že ani dnes čekání pilota stáje BWT HWA Racelab na první letošní body neskončí.
Arťom Markelov se ani dnes nezbavil nuly v celkovém pořadí. Foto: BWT HWA Racelab
 
Tím, u koho se ale jevil bodovaný výsledek stále reálněji, byl Nissany. Pilot Tridentu předjel nejprve Piqueta a poté i Ilotta. Posunul se tak na devátou příčku.
 
Piquet se po ztrátě příslušnosti k nejlepší desítce propadal dále. Brzy se stal obětí Vipse.
 
Nissany naopak pokračoval v posunu vzhůru. Pokořil Ghiotta a získal osmou příčku, která mu zajišťovala pro start nedělního sprintu první místo.
 
Stále ale nekončilo ani drama v čele. Cunoda se stále nevzdával a tlačil na Mazepina. Jak v předposledním, tak posledním kole se pokusil o předjetí v zatáčce Les Combes. V obou případech jsme jej opět viděli mimo trať.
 
Ještě jeden pokus přišel od Japonce také v závěrečné šikaně. Mazepin se ale ubránil a cílem projel jako první.
 
Horké chvíle zažíval v závěrečné šikaně také Ticktum. Pilot týmu DAMS v nájezdu probrzdil a toho se snažil využít Žou. Brit ovšem šesté místo nakonec uhájil.
 
Mazepin sice projel cílem jako první, jeho radost z vítězství ale byla předčasná. Komisaři totiž usoudili, že jeho obranný manévr z posledního kola v zatáčce Les Combes již byl za hranou a potrestali jej pěti sekundami. V praxi to znamenalo pád na druhé místo.
Jukiho Cunodu nakonec nevydařená zastávka mrzet nemusela. Foto: Carlin
 
První příčku zdělil Cunoda. Japonec ve službách Carlinu se tak mohl radovat ze druhého letošního triumfu. Poprvé vystoupil na nejvyšší stupeň po sprintu druhého podniku v Silverstone.
 
Mazepin ztrátu vítězství nesl těžce. Svou frustraci dal najevo srážkou stojanu označující místo pro druhého v cíli v prostoru pod pódiem. Letící předmět málem trefil nedaleko stojícího Cunodu. Tímto počínáním si Mazepin jenom zadělal na další problém. Incident totiž neunikl pozornosti komisařů a ještě se jím budou zabývat.
Nikita Mazepin přišel po penalizaci o vítězství. Foto: Hitech Grand Prix
 
Dva bonusové body za nejrychlejší kolo putovaly na konto pátého Švarcmana.
 
Spokojenost mohla panovat v cíli u Nissanyho. Izraelec si totiž zajistil pro start zítřejšího sprintu první místo.
 

Vyzdvihnut si zaslouží také výkon Vipse. Estonec sice při své premiéře těsně nedosáhl na body a dojel jedenáctý, k tomuto výsledku se ovšem dopracoval po startu až z předposlední 21. příčky.

Po závodě se výsledky dodatečně měnily. Dělo se tak ale pouze na nebodovaných pozicích. Prvním potrestaným byl Armstrong, který si v posledním kole při předjetí Aitkena pomohl výjezdem mimo trať a získal tak výhodu. Dostal pětisekundový trest a spadl ze třináctého místa na patnácté. Kromě zmíněného Aitkena využil jeho penalizace k posunu o místo vpřed také Sató.

Penalizován byl i původně dvacátý Drugovich, ten však mnohem tvrději. Brazilec se provinil, když absolvoval povinnou zastávku v posledním kole závodu a následovala diskvalifikace.

Drugovichův parťák Macušita zase obdržel trest v podobě ztráty tří míst na startu nedělního sprintu. Japonec byl sportovními komisaři uznán vinným právě za střet s týmovým kolegou v úvodu závodu, po kterém pro Macušitu sobotní účinkování skončilo.

Mazepinovo sražení stojanu označující místo pro druhý nejlepší monopost v prostoru parc fermé bylo vyhodnoceno jako potenciálně nebezpečné a nesportovní chování. Rus dostal pětimístný trest. Ten byl ale pouze podmínečný a v neděli tak o žádné pozice nepřijde. Pilot Hitechu vinil z incidentu studené brzdy. Pokud jde o Mazepinovo vyšetřování za nebezpečné vypuštění z boxů, obdržel tým Hitech pouze napomenutí.

 
 
p. jezdec tým motor čas kol body
1. Juki Cunoda Carlin Mecachrome 53:42,538 25 25+4
2. Nikita Mazepin Hitech Grand Prix Mecachrome 53:46,968 25 18
3. Mick Schumacher Prema Racing Mecachrome 53:48,177 25 15
4. Louis Delétraz Charouz Racing System Mecachrome 53:52,919 25 12
5. Robert Švarcman Prema Racing Mecachrome 53:56,133 25 10+2
6. Dan Ticktum DAMS Mecachrome 53:58,756 25 8
7. Guanju Žou UNI-Virtuosi Mecachrome 53:58,991 25 6
8. Roy Nissany Trident Mecachrome 54:03,330 25 4
9. Luca Ghiotto Hitech Grand Prix Mecachrome 54:06,760 25 2
10. Callum Ilott UNI-Virtuosi Mecachrome 54:08,346 25 1
11. Jüri Vips DAMS Mecachrome 54:11,415 25 0
12. Pedro Piquet Charouz Racing System Mecachrome 54:12,314 25 0
13. Jack Aitken Campos Racing Mecachrome 54:19,151 25 0
14. Marino Sató Trident Mecachrome 54:21,480 25 0
15. Marcus Armstrong ART Grand Prix Mecachrome 54:23,952 25 0
16. Arťom Markelov BWT HWA Racelab Mecachrome 54:26,796 25 0
17. Christian Lundgaard ART Grand Prix Mecachrome 54:28,589 25 0
18. Giuliano Alesi BWT HWA Racelab Mecachrome 54:29,583 25 0
19. Jehan Daruvala Carlin Mecachrome 55:15,332 25 0
  Felipe Drugovich MP Motorsport Mecachrome DSQ 25 0
  Guilherme Samaia Campos Racing Mecachrome - 15 0
  Nobuharu Macušita MP Motorsport Mecachrome - 3 0

Pořadí šampionátu F2 - 2020

p. Jezdec
1. Callum Ilott 122 27 - 10 6 8 12 10 - 29 4 14 1 1                  
2. Robert Švarcman 115 15 8 25 - 25 8 - - 4 - 18 - 12                  
3. Juki Cunoda 111 - - 24 - - - 15 - 8 15 12 8 29                  
4. Mick Schumacher 94 - 2 12 - 15 10 2 - 6 14 8 10 15                  
5. Nikita Mazepin 93 - - - 1 20 6 25 6 12 1 - 4 18                  
6. Christian Lundgaard 87 12 6 8 17 - - 12 14 18 - - - -                  
7. Guanyu Žou 82 - 2 12 - 15 10 2 - 6 14 15 - 6                  
8. Louis Delétraz 77 6 12 - - 6 4 8 10 10 8 1 - 12                  
9. Daniel Ticktum 71 10 10 4 12 2 - 4 15 - 2 2 2 8                  
10. Felipe Drugovich 67 4 17 - - 10 - 10 4 1 - 6 15 -                  
11. Luca Ghiotto 45 - - - - 12 15 - - - - 4 12 2                  
12. Nobuharu Macušita 42 2 4 - - - - 1 2 - - 27 6 -                  
13. Marcus Armstrong 34 18 - 6 10 - - - - - - - - -                  
14. Jack Aitken 33 - 1 2 4 - - - 1 15 10 - - -                  
15. Jehan Daruvala 18 - - - - 8 2 - 8 - - - - -                  
16. Giuliano Alesi 8 8 - - - - - - - - - - - -                  
17. Roy Nissany 5 1 - - - - - - - - - - - 4                  
18. Sean Gelael 3 - - 1 2 - - - - - - - -                    
19. Pedro Piquet 2 - - - - - - - - - - - 2 -                  
20. Guilherme Samaia - - - - - - - - - - - - - -                  
21. Arťom Markelov - - - - - - - - - - - - - -                  
22. Marino Sató - - - - - - - - - - - - - -                  
23. Jüri Vips -                         -                  

 

 

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Honda Racing F1