Hamilton se ubránil nervy drásající stíhačce
VC Bahrajnu – závod
Nový ročník F1 odstartoval v Bahrajnu skvělým soubojem mezi Hamiltonem a Verstappenem. V závěru se sice Holanďan dostal do vedení, ale opustil při tom trať a na pokyn ředitelství závodu vrátil vedení Hamiltonovi.
Na startu došlo proti výsledkům kvalifikace k jediné změně. Vettel dostal penalizaci za nerespektování žlutých vlajek a odsunul se na roštu až na poslední místo. Na první pozici stál Verstappen ve voze Red Bull, který nenašel přemožitele ve třech trénincích ani v kvalifikaci. Teplota vzduchu byla na začátku závodu 20 °C, asfaltu 28-29 °C, vítr vál rychlostí kolem 1 m/s.
A jak na tom byli jezdci s pneumatikami? Na měkké směsi vyjížděli Leclerc, Ricciardo, Norris, Sainz, Alonso, Stroll, Russell, Ocon a Latifi, ostatní obuli střední variantu. Pérez bohužel zastavil už v zaváděcím kole a nedostal se ke svému 11. místu na roštu. Závod kvůli tomu nebylo možné odstartovat a zbytek pole se vydal do dalšího zaváděcího kola. Pérez zamířil do uličky před boxy, z níž musel odstartovat do závodu.
Po startu si Verstappen udržel vedení, před Bottase se dostal na třetí pozici Leclerc. Nejzajímavější souboj však sváděli týmoví kolegové Norris a Ricciardo. Než jezdci dorazili do cíle úvodního kola, zpomalil je safety car značky Aston Martin. V bezpečnostní zóně totiž zůstal stát s rozbitým haasem Mazepin. Pérez využil pomalou jízdu k návštěvě boxů a výměně pneumatik.
McLaren si udržel loňskou formu, jak dokázal čtvrtým místem Lando Norris. Foto: McLaren
Na začátku 4. kola se začalo znovu závodit. Verstappen udržel vedení, Leclerc útočil na mercedesy a Gasly se propadal s poškozeným předním křídlem. Neuběhlo ani jedno kolo a ředitel závodu aktivoval virtuální safety car. Mimo trať se roztočil Schumacher.
Jakmile se rozsvítila zelená, Leclerc okamžitě zaútočil na Bottase. Mercedesy dostaly zprávu, že Verstappen má potíže s diferenciálem. V 9. kole Norris předjel Leclerka, ale jezdec Ferrari se s tím nehodlal smířit. Pořadí se stabilizovalo a po 10 kolech mělo podobu Verstappen, Hamilton, Bottas, Norris, Leclerc, Ricciardo, Stroll, Alonso, Sainz, Giovinazzi, Räikkönen, Pérez, Ocon, Cunoda, Vettel, Russell, Latifi, Schumacher a Gasly.
Patrně největším zklamáním byl mátožný výkon Sebastiana Vettela. Foto: Aston Martin
Náskok Verstappena se pohyboval kolem dvou vteřin, Bottas ztrácel další čtyři. Ostatní se už zpomalovali vzájemnými souboji. Ve 12. kole si dojel pro nové střední pneumatiky Alonso. V dalším kole ho následovala řada dalších jezdců včetně Norrise a Leclerka. Hamilton obul tvrdé gumy, takže vsadil na vytrvalost. Šampion i na tvrdé směsi okamžitě zajel nejrychlejší kolo. Bylo téměř o tři vteřiny rychlejší než Verstappenovo!
Byla to inspirace pro Bottase, který si také dojel pro nové pneumatiky. Vedoucí jezdec odolal a dál setrvával na trati, ale jen o jedno kolo déle. Na střední směsi se však vrátil na trať až za Hamiltonem. Mercedesu se první taktický tah vydařil. Od 17. kola jsme viděli dobře známý obrázek: Hamiltona ve vedení velké ceny.
Verstappen ztrácel 6,5 vteřiny a nebyl spokojený se svým vozem, hlavně s přilnavostí zadní části. Po 20 kolech už měli všichni kromě Vettela za sebou zastávku v boxu. Pořadí bylo Hamilton, Verstappen, Bottas, Norris, Leclerc, Ricciardo, Stroll, Vettel, Alonso, Sainz, Räikkönen, Pérez, Ocon, Cunoda, Giovinazzi, Russell, Latifi, Schumacher a Gasly.
Verstappen byl trvale o něco rychlejší a po desetinách stahoval ztrátu na Hamiltona. Pérez po zastávce v boxu znovu postupoval kupředu a předjížděl jednoho soupeře za druhým. Od sedmé pozice už to tak rychle nešlo.
Přesně v polovině závodu byl v čele Hamilton o 1,7 s před Verstappenem. A v té chvíli se vydal znovu do boxu pro další sadu tvrdých pneumatik. Na té první tedy dlouho nevydržel. Situace byla naruby. Hamilton ztrácel 20 vteřin a musel dotahovat. O kolo později měnil kola i Bottas, ale mechanikům se práce na pravém předním nedařila. Fin tím ztratil něco kolem sedmi vteřin.
Ve 33. kole musel kvůli problémům se zadními brzdami odstoupit Alonso. Obnovená premiéra exmistra světa v týmu Alpine (dříve Renault) tedy nevyšla podle představ. Předjížděcími manévry udivoval dvacetiletý Cunoda, i když bojoval jen ve středu pole. Ve 38. kole si dojel pro nové pneumatiky Pérez a klesl na osmou pozici. Vzápětí ho následoval i Verstappen. Vrátil se na tvrdé směsi s mankem 8,2 s na Hamiltona. Rozdíl ve stáří pneumatiky u vedoucích jezdců byl 11 kol ve prospěch Verstappena.
Verstappen před Hamiltonem, ale cílem oba protagonisté velké ceny projeli v opačném pořadí. Foto: Red Bull
Po 40 kolech bylo pořadí Hamilton, Verstappen, Bottas, Norris, Leclerc, Ricciardo, Pérez, Stroll, Sainz, Cunoda, Räikkönen, Vettel, Ocon, Giovinazzi, Russell, Gasly, Latifi a Schumacher.
Verstappen okamžitě po návratu z boxů zajel nejrychlejší kolo a 15 kol před cílem měl ztrátu jen 6,1 s. Pole jezdců se natáhlo a souboje ustaly. Pouze Pérez se přibližoval Ricciardovi. Ve 44. kole klesl rozdíl mezi Hamiltonem a Verstappenem pod pět vteřin. Snižoval se po desetinách. Ocon a Vettel měli v první zatáčce drobnou kolizi, při níž si viník Vettel poškodil přední křídlo.
Deset kol před cílem klesl náskok Hamiltona pod čtyři vteřiny. Sainz předjel Strolla a posunul se v premiéře za Ferrari na 8. místo. Souboj o vítězství vrcholil a každé další kolo hrálo ve prospěch Hamiltona. Verstappen potřeboval stáhnout ztrátu pod vteřinu, aby mohl využít DRS. Stalo se pět kol před cílem.
V 53. kole Verstappen poprvé zaútočil a na druhý pokus se mu předjetí podařilo. Jenže při tom vyjel z tratě a proto na základě pokynu ředitelství závodu pustil Hamiltona zpátky do vedení. K dalšímu útoku se však nedostal a šampion uhájil vydřené vítězství. Byla to skvělá bitva, která ozdobila úvodní závod sezony. Bottas si v závěru dojel pro čerstvé pneumatiky a zajel nejrychlejší kolo.
Norris dojel pátý a potvrdil rychlost McLarenu. Pérez korunoval skvělý výkon pátým místem po startu z uličky před boxy. Dobrou premiéru absolvoval také Cunoda, který si dojel pro dva body.
| p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. | Lewis Hamilton |
Mercedes |
Mercedes | 1:32:03,897 | 56 | 25 |
| 2. | Max Verstappen |
Red Bull |
Honda | +0,745 | 56 | 18 |
| 3. | Valtteri Bottas |
Mercedes |
Mercedes | +37,383 | 56 | 16 |
| 4. | Lando Norris |
McLaren |
Mercedes | +46,466 | 56 | 12 |
| 5. | Sergio Pérez |
Red Bull |
Honda | +52,047 | 56 | 10 |
| 6. | Charles Leclerc |
Ferrari |
Ferrari | +59,090 | 56 | 8 |
| 7. | Daniel Ricciardo |
McLaren |
Mercedes | +66,004 | 56 | 6 |
| 8. | Carlos Sainz |
Ferrari |
Ferrari | +67,100 | 56 | 4 |
| 9. | Juki Cunoda |
AlphaTauri |
Honda | +85,692 | 56 | 2 |
| 10. | Lance Stroll |
Aston Martin |
Mercedes | +86,713 | 56 | 1 |
| 11. | Kimi Räikkönen |
Alfa Romeo |
Ferrari | +88,864 | 56 | 0 |
| 12. | Antonio Giovinazzi |
Alfa Romeo |
Ferrari | -1 kolo | 55 | 0 |
| 13. | Esteban Ocon |
Alpine |
Renault | -1 kolo | 55 | 0 |
| 14. | George Russell |
Mercedes |
Mercedes | -1 kolo | 55 | 0 |
| 15. | Sebastian Vettel |
Aston Martin |
Mercedes | -1 kolo | 55 | 0 |
| 16. | Mick Schumacher |
Haas |
Ferrari | -1 kolo | 55 | 0 |
| 17. | Pierre Gasly |
AlphaTauri |
Honda | DNF | 52 | 0 |
| 18. | Nicholas Latifi |
Williams |
Mercedes | DNF | 51 | 0 |
Fernando Alonso |
Alpine |
Renault | DNF | 32 | 0 | |
Nikita Mazepin |
Haas |
Haas | DNF | 0 | 0 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes

V testu mladých jezdců byl nejrychlejší Jak Crawford

28.03. 2021
Lewis Hamilton
Mercedes
Max Verstappen
Red Bull
Valtteri Bottas
McLaren
Sergio Pérez
Charles Leclerc
Ferrari
Daniel Ricciardo
Carlos Sainz
Juki Cunoda
AlphaTauri
Lance Stroll
Aston Martin
Alfa Romeo
Antonio Giovinazzi
Esteban Ocon
Alpine
Sebastian Vettel
Haas
Williams
Nikita Mazepin