Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Křídla Red Bullu se ohýbají

Křídla Red Bullu se ohýbají

Hamilton s Wolffem odhalili tajemství RB16B.

Lewis Hamilton ve Španělsku poukázal na ohebnost zadního křídla vozu RB16B. Pružnost křídla není samozřejmostí, jelikož většina aerodynamiky vozu F1 je podřízena pravidlu zakazujícímu "pohyblivé prvky aerodynamiky". Kvůli tomu FIA přední i zadní křídla vozů podrobuje testům. A přesto, zadní křídlo Red Bullu se ve vysokých rychlostech ohýbá, čímž pravděpodobně snižuje aerodynamický odpor vozu.

"Vozy jsou podrobovány náročným testům a FIA je s naším vozem stoprocentně spokojená, jelikož prošel všemi přísnými zkouškami," reaguje šéf týmu Red Bull, Christian Horner, který dost pochybuje, že Hamilton komentoval něco, co si náhodou všiml na trati. "Toto (Wolff, šéf týmu Mercedes) se mě před časem zeptal na totéž. Pochybuji, že Lewis řekl svůj názor. Spíše to bude názor někoho jiného."

Wolff sám se k otázce, zda bude záležitost dále tlačit na posouzení FIA, nevěděl dost dobře vyjádřit.

"Ono je to docela zábavné. Ano, mluvili jsme o tom. Ale... Všechny... Ne, dovolte mi nevyjádřit se k tomu! Promiňte!"

Když je tajemství prozrazeno, Mercedesu nemusí trvat dlouho, než přijde se stejným křídlem. Ještě předtím se může pokusit věc vyřídit rychleji přes FIA. Ohýbání zadního křídla je pravidly zakázáno a pouze technická vyhláška určuje způsob kontroly dodržování tohoto pravidla. Nebylo by to poprvé, co by se způsob ověřování dodržování pravidla zpřísnil během sezony, ačkoli v minulosti byly v centru pozornosti přední přítlačná křídla. Na rozdíl od technického pravidla, technická vyhláška může být změněna v průběhu sezony bez souhlasu týmů.

Zadní křídlo Red Bull prochází všemi testy a přece se ohýbá. Foto: Red Bull

Hlavní závodní inženýr Mercedesu si z Barcelony odnesl jiný postřeh o voze Red Bullu, který začíná vypadat nebezpečněji v kvalifikacích než v závodech.

"Byli jsme schopni jezdit nalepení na jejich převodovce. To pro vedoucí vůz není dobrou zprávou," těší se Andrew Shovlin. "Pořád jsme ve fáze roku, ve které sbíráme data z různých typů okruhů. Ale zdá se, že často máme neutrálnější vůz než oni. Jejich vůz více ničí zadní pneumatiky, my jsme schopni rovnoměrně využívat obě nápravy. Ale potřebujeme více dat, než s jistotou řekneme, zda je to vlastnost vozu, nebo je to způsobováno jeho nastavením."

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull