Doufám, že Pietro ještě dostane šanci, říká Emerson Fittipaldi
Exkluzivní rozhovor s dvojnásobným mistrem světa F1
Do Prahy zavítala legenda. Slavnostního galavečera, při kterém se udělovaly ceny ankety Zlatý volant za rok 2021, se totiž zúčastnil také dvojnásobný šampion F1 (1972, 1974) nebo i vítěz dvou ročníků závodu 500 mil Indianapolis (1989, 1993) Emerson Fittipaldi. Pětasedmdesátiletá brazilská legenda zde převzala ocenění pro světovou osobnost motorsportu v kategorii automobilů. Kromě toho si ale našla také chvilku na krátké povídání pro náš server FORMULE.cz.
Nechybělo mnoho a jméno Fittipaldi se letos do F1 vrátilo nastálo. Jako jeden z kandidátů na sedačku u týmu Haas byl totiž po odchodu Nikity Mazepina dlouho zvažován i Emersonův vnuk Pietro. Ten už si za americkou stáj ve F1 zazávodil v posledních dvou podnicích sezony 2020 jako náhrada za zraněného Romaina Grosjeana a poté u týmu zůstal jako rezervní jezdec. Pro letošek se ale nakonec Haas rozhodl angažovat Kevina Magnussena.
Rozhodnutí Haasu pochopitelně Emersona nepotěšilo. "Samozřejmě jsem zklamaný z toho, jak se tým rozhodl," přiznává. Pro angažování Magnussena má ale pochopení. "Je to velice dobrý jezdec a má hodně zkušeností. A právě proto se pro něj tým rozhodl. Závodí mnoho let a dobře ho znají," říká a současně doufá, že pro jeho vnuka stále nejsou dveře do královny motorsportu zcela zavřené. "Doufám, že dostane ještě nějakou další šanci," dodává.
Změna jezdecké sestavy u Haasu nyní znamená, že Mick Schumacher bude mít oproti loňsku o poznání zkušenějšího týmového kolegu, který už má díky druhému místu z Velké ceny Austrálie 2014 v barvách McLarenu na kontě i jedno pódiové umístění. Nabízí se tedy otázka, zda-li by letošní rok nemohl být z pohledu boje s týmovým kolegou pro syna sedminásobného mistra světa těžší? To si ale Fittipaldi nemyslí.
"Teď už dobře zná tým, což Magnussen také, protože za něj pojede již podruhé. A právě v tom to letos bude pro Micka jiné. Když vezmete nového jezdce, potřebuje rok, aby si zvyknul. Teď už budou na stejné úrovni a bude dobré to sledovat. Podívejte se například na Carlose Sainze u Ferrari. Rok si zvykal, ale teď je velice silný," říká.
Během závodních víkendů F1 bude letos vidět i druhý Emersonův vnuk Enzo. Ten bude i nadále pokračovat ve F2 u stáje Charouz Racing System, za kterou již loni odjel tři závodní víkendy.
"Myslím si, že v Monze začal velice dobře. Pak měl ale obrovskou nehodu v Džiddě. O den dříve v sobotu ale jel také velice dobře a i když startoval zezadu, dojel sedmý. Doufám, že i letos bude silný," chválí Emerson svého pokračovatele.
Při setkání v České republice pochopitelně musela přijít i řeč na Fittipaldiho vztah k naší závodnické scéně: "Znám Tomáše Engeho, to je velmi dobrý jezdec. Máte tu také velmi dobrý tým Antonína Charouze. Je to tradiční stáj a můj vnuk Enzo za ni ve F2 závodí."
Závěrem dodává, že každá země by měla věnovat více pozornosti motokárovému závodění: "Z motokár přichází spousta talentů. Právě tady můžete nacházet talentované závodníky. Je ale těžké pro to sehnat sponzory a vůbec zde začít se závoděním. Jsem si ale jistý, že pokud se bude v Česku více investovat do motokár, budete objevovat talentované jezdce."
Kromě Fittipaldiho převzal při slavnostním galavečeru cenu pro světovou osobnost motorsportu také slovenský motocyklový závodník Peter Baláž. Posmrtně byl pořadatelem oceněn i šestinásobný vítěz Rallye Dakar v kategorii kamionů Karel Loprais, který nás opustil ve věku 72 let na konci loňského roku. Vítězem Zlatého volantu se stal účastník dálkových rallye a zejména Rallye Dakar Martin Macík, který tak navázal na prvenství z předchozího ročníku. Ve Zlatých řídítkách zase obhájil triumf Martin Michek. Talentem roku byl vyhlášen Erik Cais a Cenu Elišky Junkové pro nejlepší českou závodnici získala Gabriela Jílková.
Zdroj: FORMULE.cz, úvodní foto: Zlatý volant