Ocon potvrzen u Haasu
S týmem jednal už od loňska
Je to oficiální. Esteban Ocon zamíří příští rok z Alpine do Haasu. Francouzský pilot se dohodl s americkou stájí na víceleté smlouvě a stane se týmovým kolegou Olivera Bearmana. Tým tak vstoupí do příštího ročníku se zcela novou jezdeckou dvojicí. Letos pro Haas závodí Nico Hülkenberg a Kevin Magnussen.
"Jsem nadšený z toho, že zahájím novou kapitolu své kariéry ve F1 a od roku 2025 se připojím k Haasu. Přidávám se k velmi ambicióznímu projektu, který na mě udělal skutečný dojem svým duchem, pracovní morálkou a také nezpochybnitelnou vzestupnou tendencí," těší se Ocon na novou výzvu. "Moc rád bych poděkoval Genu Haasovi (majitel týmu - pozn. red.) a Ajau Komacuovi (šéf stáje - pozn. red.) za důvěru, podporu a také za upřímnou a plodnou diskuzi, kterou jsme v posledních měsících vedly," dodává 27letý pilot.
Pro rodáka z Évreux bude Haas čtvrtým působištěm ve F1. V průběhu sezony 2016 naskočil do královny motorsportu s dnes již neexistujícím týmem Manor. V období 2017-2018 působil u Force Indie, potažmo Racing Pointu. Ve svém současném týmu začal závodit v roce 2020. Tehdy ještě nesl název Renault. Alpine se z něj stal až v sezoně 2021.
Právě s Renaultem, potažmo Alpine zažil Ocon nejlepší období své kariéry. S francouzským týmem dosáhl na všechna ze svých tří pódiových umístění včetně triumfu při Velké ceně Maďarska 2021. V dalších letech ale narůstala jeho frustrace z týmové výkonnostní krize, která graduje letos. Alpine se v Poháru konstruktérů nachází pouze na osmém místě s devíti body, přičemž Ocon má na kontě pouze tři body a mezi jezdci mu patří 18. pozice.
"Není tajemstvím, že nikdo v týmu není spokojen s tím, kde se nacházíme. V určitých oblastech nedošlo k dostatečnému zlepšení, to se týká zejména některých technických problémů, které máme už roky. Pokud jde o technický vývoj a vylepšení, ještě jsme se nedostali na vrchol. Naopak se i u současného auta potýkáme s problémy, které jsme měli už před třemi roky. Něco takového zkrátka není ve světě F1 možné," byl Ocon upřímný pro server PlanetF1.
Že Ocon na konci roku 2024 opustí Alpine, bylo jasné už od června. K oznámení jeho odchodu došlo týden po Velké ceně Monaka, kde nevydařeným pokusem o předjetí zavinil kolizi s týmovým kolegou Pierrem Gaslym. Jednání s Haasem ale začaly podle Ocona už mnohem dříve.
"V paddocku samozřejmě probíhají různé rozhovory, to je jasné. S Haasem jsme se začali bavit už před docela dlouhou dobou. Bylo to už v polovině sezony 2023," odhaluje Ocon.
Staří známí opět spolu
Se současným šéfem Haasu Ajaem Komacuem nebude Ocon spolupracovat poprvé. S Japoncem ho pojí dávná a zajímavá historie. V roce 2014 totiž Komacu působil v roli závodního inženýra stáje Lotus. Mezi její juniory Ocon tehdy patřil. Když se stal šampionem evropské F3, dostal za odměnu test dva roky starého monopostu Lotus E20 ve španělské Valencii. A právě Komacu mu tehdy byl k dispozici jako závodní inženýr. Ocon během stejného roku absolvoval s Lotusem mimo jiné svůj první volný trénink ve F1. Stalo se tak při posledním podniku v Abú Zabí.
"Z toho, že jsme si zajistili služby Estebana Ocona, jsme nadšení," těší se Komacu na pokračování spolupráce. "O jeho talentu pochopitelně vím už hodně dlouho. V juniorských sériích předváděl velmi dobré výkony. Jako talentovaný závodník se později etabloval i ve F1, kde samozřejmě vyhrál také velkou cenu. Přináší s sebou zkušenosti, které nesouvisejí pouze s jeho talentem, ale také s působením u továrního týmu. Budou užitečné v růstu naší organizace. Je také velice důležité, že kromě Olivera Bearmana budeme mít příští rok také pilota se zkušenostmi," dodává.
Na startovním roštu příští sezony nyní zbývá už jen pět volných míst. Nacházejí se u Alpine, Sauberu, Mercedesu, VCARB a Williamsu. Současnou situací ale ještě může zamávat například vyhazov Sergia Péreze z Red Bullu. Mexičan je v posledních dnech pod palbou kritiky za své výkony a existuje dokonce možnost, že o svou sedačku u rakouské stáje přijde již po Velké ceně Belgie.
Zdroj. Motorsport, PlanetF1, FORMULE.cz, úvodní foto: Alpine F1 Team