Ocon na špici, Russell v bariéře
Posezonní test – Abú Zabí
Nejrychlejším časem se s letošními monoposty rozloučil Ocon. Pilot Alpine skončil první při posezonních testech v Abú Zabí před O´Wardem (McLaren) a Vestim (Mercedes). Předčasně a neslavně skončil den pro Russella. Brit boural kvůli technickým problémům už v závěru dopolední části.
Po dráze se během úterý proháněl stejný počet monopostů jako během závodního víkendu – 20. Všechny týmy totiž mohly nasadit oba své vozy. Zatímco jeden byl vyhrazen nováčkům, tedy jezdcům, kteří ve F1 neabsolvovali více než dvě velké ceny, druhé auto bylo určeno testování pneumatik Pirelli pro rok 2024. K tomuto účelu využily stáje většinou své závodní jezdce, ať už oba nebo jen jednoho. Jedinou výjimku představoval Haas. Americká ekipa nechala odpočívat Magnussena i Hülkenberga. Pneumatikám se místo nich věnoval testman týmu Pietro Fittipaldi.
Dopoledne byl nejrychlejší Sainz. Španěl zajel během úvodních čtyř hodin čas v hodnotě 1:24,799. Za pilotem Ferrari následovali Pérez (1:25,724) a Piastri (1:25,930). Oconovi zatím patřilo pouze 12. místo s kolem 1:26,958.
Už na začátku odpoledního programu bylo jen málo pravděpodobné, že by se Sainz na špici výsledkové listiny udržel. V kokpitu Ferrari totiž uvolnil místo Leclercovi a kromě toho se v Abú Zabí ochladilo, což znamenalo, že piloti byli schopni zajíždět rychlejší časy.
A právě Ocon zvládl odpolední část nejlépe. Na první místo se Francouz dostal s výkonem 1:24,393. Druhý Patricio O´Ward v barvách McLarenu na něj ztratil 269 tisícin sekundy. Za pilotem IndyCar následoval další nezávodní jezdec – čerstvý vicemistr F2 Vesti. Dánovo nejlepší kolo bylo jen o 17 tisícin pomalejší než O´Wardovo.
Russell v bariéře
Osmihodinový program se neobešel bez průtahů. První přišel ještě před samotným začátkem. Start testu byl totiž odložen o 25 minut, neboť nebyl k dispozici záchranářský vrtulník. Později přišly ještě celkem tři další červené vlajky.
Již po jedné hodině se musela akce na dráze zastavit kvůli úniku vody ve 13. a 14. zatáčce. Poté se o patrně nejdramatičtější přerušení postaral Russell. Pilot Mercedesu boural v závěru dopoledního úseku. K incidentu došlo v šesté zatáčce. Do té Russell už nezatočil a na konci rovinky pokračoval rovně až do bariéry. Mercedes uvedl, že za nehodu britského pilota mohla technická závada. Selhala jedna ze součástek.
Pro Russella tímto incidentem testování skončilo již po 58 kolech. Došlo totiž k velkému poškození pravé přední části vozu. I tak ale považoval svůj den za produktivní. „Pořád jsme toho dokázali hodně zjistit. Mohli jsme spoustu věcí posoudit a dát je do souvislostí s právě skončenou sezonou,“ uvedl osmý muž letošního ročníku.
Do potíží se dostal i Ajumu Iwasa. Japonec, pro kterého šlo stejně jako pro Franca Colapinta z Williamsu o první svezení v monopostu F1, musel zastavit během závěrečné hodiny v nájezdu do boxů. Mohla za to technická závada, kvůli které Iwasovo auto začalo dokonce hořet.
„Bohužel jsme měli problém s autem před posledním pokusem o rychlé kolo. Tím náš den skončil předčasně. Zatím nevíme, o co přesně šlo, takže to budeme ještě vyšetřovat,“ prozradil Iwasa.
Během dne nevlály jenom červené vlajky, ale také žluté, které způsobily méně závažné krizovky. V hodinách se ocitli Zak O´Sullivan (1. zatáčka) a Jake Dennis (12. zatáčka). Dopoledne nebylo ideální ani pro novopečeného šampiona F2 Pourchaireho. U Francouze řešila Alfa Romeo technické potíže, kvůli kterým odjel během úvodní poloviny jenom 12 kol.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:24,393 | 110 | |
2. | Patricio O´Ward | McLaren | Mercedes | 1:24,662 | + 0.269 | 103 |
3. | Frederik Vesti | Mercedes | Mercedes | 1:24,679 | + 0.286 | 106 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 1:24,715 | + 0.322 | 117 |
5. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:24,799 | + 0.406 | 69 |
6. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:24,827 | + 0.434 | 36 |
7. | Jack Doohan | Alpine | Renault | 1:25,038 | + 0.645 | 107 |
8. | Robert Švarcman | Ferrari | Ferrari | 1:25,050 | + 0.657 | 123 |
9. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:25,263 | + 0.870 | 56 |
10. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:25,371 | + 0.978 | 66 |
11. | Théo Pourchaire | Alfa Romeo | Ferrari | 1:25,424 | + 1.031 | 96 |
12. | Felipe Drugovich | Aston Martin | Mercedes | 1:25,554 | + 1.161 | 123 |
13. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull PT | 1:25,570 | + 1.177 | 58 |
14. | Jake Dennis | Red Bull | Red Bull PT | 1:25,666 | + 1.273 | 124 |
15. | Ajumu Iwasa | AlphaTauri | Red Bull PT | 1:25,753 | + 1.360 | 96 |
16. | Oliver Bearman | Haas | Ferrari | 1:25,779 | + 1.386 | 110 |
17. | Zak O´Sullivan | Williams | Mercedes | 1:25,842 | + 1.449 | 50 |
18. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:25,930 | + 1.537 | 123 |
19. | Pietro Fittipaldi | Haas | Ferrari | 1:25,940 | + 1.547 | 130 |
20. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:26,283 | + 1.890 | 58 |
21. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:26,681 | + 2.288 | 50 |
22. | Franco Colapinto | Williams | Mercedes | 1:26,832 | + 2.439 | 65 |
23. | Daniel Ricciardo | AlphaTauri | Red Bull PT | 1:26,965 | + 2.572 | 55 |
24. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:27,387 | + 2.994 | 106 |
25. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:27,824 | + 3.431 | 51 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Alpine