Novinky

  • 14.04.2025 Bad Hülkenberg byl diskvalifikován z VC Bahrajnu kvůli sedřené spodní desce

  • 13.04.2025 Bad Russell a Antonelli přišli o 1 místo na startu VC Bahrajnu

  • 07.04.2025 Bad Japonec Šigeaki Hattori, účastník Indy 500, zahynul při dopravní nehodě ve věku 61 let.

Facebook Instagram

IndyCar upravila formát kvalifikace na Indy500

IndyCar upravila formát kvalifikace na Indy500

Rozstřel o pole position bude nově dvoukolový

Měsíc před kvalifikací na letošní ročník slavného závodu 500 mil v Indianapolisu IndyCar sáhla k drobné úpravě kvalifikačního formátu. Souboj o pole position bude nově dvoukolový. Nejprve do něj postoupí dvanáct nejrychlejších pilotů, z těch se pak vykrystalizuje první šestka, která si to rozdá pole position a místa v prvních dvou řadách.

Zatímco v předchozích letech se ze sobotní kvalifikace probojovalo do souboje o pole position devět nejrychlejších pilotů, teď jich bude o tři více. Piloti, kteří v sobotu skončí na 13. až 30. místě, budou mít své jisté a odstartují z pozic, které si v sobotu vybojovali.

Pokud by do závodu bylo přihlášeno více než 33 jezdců, čekal by jezdce nejprve v sobotu souboj o poslední řadu. Ten by se týkal těch, kteří skončili v sobotu na 31. až 33. místě a těch, kteří se do tradičního 33členného pole nedostali. Letos je ale zatím do závodu přihlášeno jen 32 pilotů, a nevypadá to, že by se jich v Indianapolisu nakonec objevilo více, než právě 33.

Vloni to byli dva jezdci, na které zbyl černý Petr a do závodu se nekvalifikovali. V souboji o poslední řadu skončil i vítěz z roku 2018 Will Power a při svém kvalifikačním pokusu se dostal tak blízko zdi, že to vypadalo, že jsou jeho šance ztraceny.

Čas vyhrazený pro jezdce bojující o poslední řadu, bude pravděpodobně nevyužitý a celé pole od 13. místa níže určí už sobotní kvalifikace. Nejrychlejší dvanáctka pak v neděli dostane nejprve v 18:30 našeho času 90 minut na trénink, každý pilot pak bude mít jeden kvalifikační pokus, kdy se počítají čtyři po sobě jdoucí letmá kola a celkový čas, respektive průměrná rychlost.

Kvalifikace nejlepších 12ti začne ve 22 hodin, ve 23:10 bude následovat rozstřel šesti nejrychlejších. „V rozstřelu šesti nejrychlejších bude mít každý jezdec garantovaný jeden kvalifikační pokus a kvalifikovat se budou v obráceném pořadí podle výsledků kvalifikace nejrychlejší 12tky. Nejrychlejší pilot získá pole position a odměnu 100 tisíc dolarů. Ostatních pět jezdců obsadí zbývajících pět pozic v prvních dvou řadách,“ uvedla IndyCar.

Kvalifikace také bude bodovaná, ale body se týkají právě dvanácti nejrychlejších pilotů. Ti získali sestupně od 12 do jednoho bodu podle výsledků nedělních kvalifikačních jízd.

I v sobotu bude pit lane poté, co každý pilot dostane šanci absolvovat svůj pokus, rozdělena na dvě řady. V té jedné budou piloti, kteří se chtějí pokusit vylepšit svůj čas, aniž by ten stávající odvolávali, ti se mohou jen zlepšit. V té druhé pak piloti, kteří odvolají svůj čas. Bude na ně pohlíženo jako na jezdce, kteří žádný pokus zatím neabsolvovali, a v kvalifikaci dostanou přednost před jezdci ve druhé frontě.

Letošní ročník je 106., z pole position jej piloti dokázali vyhrát v 21 případech. Vůz startující z první řady dojel do Victory lane dohromady v 45 ročnících.

Zdroj: IndyCar.com, úvodní foto: Penske Entertainment