Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Spa, Zandvoort ani Monza nemají jistotu

Spa, Zandvoort ani Monza nemají jistotu

O dlouhodobou budoucnost ve F1 musí ještě zabojovat.

Formule 1 je po dlouhém a pomalém úpadku opět na vrcholu popularity, a to jí dává možnost uzavírat s nejlepšími závodními okruhy roztroušenými po celém světě velmi lukrativní smlouvy i na desetiletí dopředu. Přitom některé evropské okruhy nevědí, co bude příští rok a další minimálně tři nemají zajištěnou budoucnost na další roky. Jedná se o okruhy, na kterých se konaly poslední tři velké ceny.

Po letní přestávce F1 zavítala do Spa-Francorchamps a prozradila radostnou novinu, že oblíbený a tradiční okruh bude v kalendáři i příští rok. Okamžitě je však třeba hledat peníze na další roky. Ani se zrenovovanou, bezpečnější tratí a 360 tisíci diváky za tři dny to nebude jednoduché.

Máme smlouvu na rok 2023, ale chceme dlouhodobou jistotu. Kontrakt na závod v roce 2023 se rodil těžko, protože místa v kalendáři jsou nyní velmi drahá. Ale pozitivní je, že z okruhů s končícími smlouvami jsme my prodloužili jako první,“ řekla promotérka Vanessa Maes.

Jistotu pro rok 2024 nemá ani VC Nizozemska, domácí závod úřadujícího šampiona, jenž je aktuálně nejpopulárnějším závodníkem a jeho fanoušci v oranžových tričkách jsou již samozřejmostí na všech evropských tribunách. Zandvoort letos praskal ve švech.

Nemáme strach, že bychom měli problém prodat vstupenky,“ podotýká Robert van Overdijk, ředitel okruhu. „Nicméně potřebujeme mít i podporu partnerů a vlády. Závod se musí stoprocentně zaplatit.

Tribuny na Monze byly plné nejen v neděli. Foto: Ferrari

A do ohrožení se pomalu dostává také Monza. Letos slavila sté výročí, ale generální ředitel F1, Ital Stefano Domenicali, mediálně upozornil, že bohatá historie nestačí. Formule 1 požaduje kromě přiměřeného poplatku i investici do modernizace okruhu a jeho zázemí.

Monza je součástí historie F1, ale to ještě neznamená, že bude součástí F1 navždy. Okruh potřebuje investice. Návštěva velké ceny F1 je teď o dost jiným zážitkem, než bývala v minulosti. A v kalendáři nebudeme mít více než 24 závodů,“ řekl Domenicali o okruhu, který má smlouvu do roku 2025.

Přestože v Itálii se už letos jelo v Imole, Monza zaznamenala rekordní kombinovanou návštěvu 336 tisíc diváků (ne unikátních diváků, jedná se o součet všech tří dnů závodního víkendu). Italové takový nápor nezvládli, za což se už divákům mediálně omluvili. Mezi nejčastější stížnosti patřily dlouhé řady na jídlo a nápoje, jakož i na samotný vstup na okruh, i slabá dostupnost služeb.

Zdroj: Sky Italia, Sporza, Algemeen Dagblad, úvodní foto: Ferrari