Novinky

  • 20.09.2022 Good Bývalý pilot F1 Juan Pablo Montoya slaví 47. narozeniny

  • 17.09.2022 Good Alonso věří, že pokoří hranici 400 velkých cen F1.

  • 15.09.2022 Good Antonio Giovinazzi se má zúčastnit testu s Alpine.

Facebook Instagram

Sezona 2023 má svůj kalendář

Sezona 2023 má svůj kalendář

Monako dostalo jistotu na tři roky.

Formule 1 zveřejnila kalendář velkých cen sezony 2023. V letošním kalendáři je, po škrtnutí VC Ruska, 22 závodních víkendů. V příštím roce se nepojede ve Francii, která přitom bude mít v poli minimálně dva jezdce a tým francouzské automobilky Alpine s motory Renault. Jelikož Německo se do kalendáře nevrací, jsou mimo dvě největší evropské ekonomiky. Příští rok se však už má do kalendáře po letech vrátit Čína, F1 se podruhé podívá do Kataru a nablýskanou novinkou bude závod v Las Vegas, takže velkých cen bude 24 a F1 se až třikrát vybere do USA.

Tři oddělené tripy do Spojených států a samostatný trip do Kanady podtrhují skutečnost, že snaha o racionálnější kalendář, díky kterému by F1 navštěvovala země podle regionů a méně létala kolem celého světa, vyšly vniveč. Došlo však k několika zajímavým přesunům, tak se na ně pojďme podívat.

Letošní sezona začínala 20. března, příští začne již 5. března. Díky tomu může mít pomalejší, méně stresující rozběh. Otevíracím závodem sezony bude opět Bahrajn, ale před druhým závodem roku v nedaleké Saúdské Arábii dostanou týmy docela luxusní, dvoutýdenní odpočinek. Volný víkend mezi nimi by se dal teoreticky dobře využít k testování, to nebylo oznámeno. Do Austrálie se tedy F1 dostane s týdenním předstihem oproti letošnímu kalendáři. Po dvoutýdenní přestávce nebude následovat Imola, ale navrátivší Čína. Týdenní náskok spotřebuje VC Ázerbájdžánu, která se z červnového termínu přesouvá na konec dubna. Předevropský blok tak bude opět uzavřen na začátku května závodem v Miami.

Dlouhé roky bylo tradicí, že evropskou část sezony otevírá Barcelona a hned po ní se jede Monako. První část tradice byla porušena letos, když se před Barcelonu dostala Imola, příští rok bude zrušena i druhá část. Týmy se z cest vrátí do Emilie Romagni, Monako si ponechalo tradiční poslední májový víkend, až poté bude na řadě Španělsko. Nejspíš je žádoucí, aby byly dvě velké ceny na severu Itálie co nejdále od sebe, budou prvním a posledním evropským závodem.

Uprostřed června bude opět výlet z Evropy do Kanady. V první polovině července si Rakousko vyměnilo místo s Británií. Letos po nich následoval volný víkend a závod ve Francii a v Maďarsku a poté už srpnové letní volno. Francie však z kalendáře vypadla, takže po volném víkendu se bude závodit v Maďarsku a v Belgii. Ano, Spa už nebude otevírat druhou část sezony. Nejspíš je dobré ho alespoň trochu termínově oddělit od Nizozemska a termín uprostřed léta také zvyšuje šanci na přijatelnější počasí pro diváky na tribunách ve stínu Arden.

Pokud budou diváci v Ardenách opět moknout, alespoň by jim mělo být tepleji. Foto: Red Bull

Po letní přestávce se tedy už nepojedou tři, ale pouze dva evropské závody, na okruzích Zandvoort a Monza. Další týden ušetří zrušená VC Ruska, která v letošním kalendáři vytvořila třítýdenní díru. Závod v Singapuru a v Japonsku se díky tomu mohl přesunout z první poloviny října na druhou půlku září. Dvoutýdenní náskok se využije k návštěvě Kataru.

Shodně s letošním kalendářem se v poslední dva říjnové víkendy pojede V Texasu a v Mexiku. Letošní listopad začne volným víkendem a následovat budou závod v Brazílii a finále v Abú Zabí. Příští rok se Austin, Mexiko a São Paulo pojedou v řadě, jako tripleheader. Volný bude druhý listopadový víkend a následně se pojede v Las Vegas a v Abú Zabí. Sezona 2023 tedy ve srovnání s letošní začne o dva týdny dříve a skončí o týden později.

    • VC Bahrajnu - 5. března
    • VC Saúdské Arábie - 19. března
    • VC Austrálie - 2. dubna
    • VC Číny - 16. dubna
    • VC Ázerbájdžánu - 30. dubna
    • VC Miami - 7. května
    • VC Emilie Romagni - 21. května
    • VC Monaka - 28. května
    • VC Španělska - 4. června
    • VC Kanady - 18. června
    • VC Rakouska - 2. července
    • VC Velké Británie - 9. července
    • VC Maďarska - 23. července
    • VC Belgie - 30. července
    • VC Nizozemska - 27. srpna
    • VC Itálie - 3. září
    • VC Singapuru - 17. září
    • VC Japonska - 24. září
    • VC Kataru - 8. října
    • VC USA - 22. října
    • VC Mexika - 29. října
    • VC São Paula - 5. listopadu
    • VC Las Vegas - 18. listopadu
    • VC Abú Zabí - 26. listopadu

Ve stejný den jako byl zveřejněn kalendář, byl oznámen i podpis smlouvy s Monakem do roku 2025. Neověřené zdroje informují o ročním poplatku 15 milionů dolarů. Některé okruhy platí i více než dvojnásobek, ale Monako s jeho význačným postavením dosud do pokladniček týmů a majitele F1 přispívalo jen málo, za dob šéfování Bernieho Ecclestona dokonce vůbec. Takže lze mluvit o kompromisu. F1 požadovala i úpravu trati tak, aby měla alespoň jedno místo vhodné k předjíždění. Také chtěla odstranit výjimku, díky které si knížectví najímá vlastního režiséra televizního přenosu a má vedle trati reklamy na vlastní sponzory, někdy konkurenční vůči sponzorům Formuli 1. Zatím nevíme, jak jednotlivé bitvy dopadly. Smlouva pouze na tři roky naznačuje, že nebylo dosaženo oboustranné spokojenosti.

Příjemným bonusem pro fanoušky motorsportu je, že F1 záměrně nechala prázdný druhý červnový víkend, takže nedojde k termínové kolizi s prestižním vytrvalostním závodem 24 hodin Le Mans. Také bylo konkretizováno, že Velká cena Las Vegas odstartuje v sobotu ve 22:00 místního času, což bude rekordně pozdní start velké ceny. Díky tomu u nás už bude neděle, sedm hodin ráno.

Zdroj: Motorsport, MotorsportWeek, úvodní foto: Ferrari