Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Čína nebude nahrazena

Čína nebude nahrazena

V zimě se F1 hodně věnuje svému kalendáři.

Kalendář velkých cen sezony 2023 je oficiálně o jednu velkou cenu kratší, než bylo původně zamýšleno. Velkých cen mělo být 24, jenže VC Číny její pořadatel rychle odvolal kvůli pokračujícím omezením vyplývajícím z boje proti šíření Covidu-19 v této zemi. F1 ještě loni oznámila, že se pokusí najít náhradu. Na začátku tohoto měsíce se pro změnu začalo mluvit o tom, že VC Číny přece jen bude, jelikož Čína zmírnila opatření. Avšak koronavirus nyní tvrdě udeřil na slabě očkovanou a nepřemořenou Čínu, zvěsti o zařazení portugalského okruhu Portimão vycházely asi jen z přání fanoušků.

Ani Ázerbájdžán nesouhlasil s přeložením svého závodu, čímž by se z kalendáře alespoň vymazal doubleheader s Miami. V dubnu je však v Baku často špatné počasí, takže tamní pořadatel nesouhlasil. Vzhledem k běžícímu času tak F1 snahu vzdala a smířila se se 23 velkými cenami i se třemi volnými víkendy mezi VC Austrálie a VC Ázerbájdžánu.

Zajímavá zprávička přišla z Vietnamu, který chtěl před lety hostit velkou cenu v Hanoji částečně v ulicích a částečně na nově vybudované trati. Nevyužívaný asfalt si na přelomu let pronajala Honda a zorganizovala na něm svou každoroční akci Honda Thanks Day, přičemž na krátkém okruhu se poprvé konaly závody motorek.

Ke článkům věnovaným závodění v Číně budou nadále přidávány fotografie z roku 2019. Novější nejsou. Foto: Mercedes

Také jsme se dozvěděli, že sezona 2024 nezačne v Austrálii, ale v Saúdské Arábii. Šejci se s Melbourne nějak domluvili, aby stihli svůj závod zorganizovat ještě před začátkem svátku Ramadán, který začne 10. března 2024 a potrvá až do 8. dubna. V roce 2025 začne Ramadán již 28. února, takže se sezona jistě začne v Austrálii a v roce 2026 by se měl na začátek kalendáře vrátit Bahrajn. F1 čeká komplikovaný úkol najít v letech 2024 a 2025 místo pro Bahrajn a v roce 2025 i pro Saúdskou Arábii a zároveň zaplnit březen, tedy měsíc, kdy je v Evropě ještě chladno a pořadatelé nechtějí riskovat poloprázdné tribuny.

Dobrá zpráva přišla ze Zandvoortu. Pořadatel závodu podepsal s F1 novou smlouvu, takže VC Nizozemska se pojede i v příštích letech. Ne tak skvělé je, že nová smlouva je pouze na dva roky, na sezony 2024 a 2025, a to navzdory velkému zájmu nizozemských fanoušků.

Plné tribuny jsou již pravidlem i v Silverstonu, a to nejen v sobotu a v neděli, návštěvnost je velmi vysoká již v pátek. Pořadatel dal vědět, že chce zkusit zajít ještě dále, rozšířit svůj závodní víkend na čtyři dny. Ve čtvrtek by na okruhu nebyly vozy F1, prostor by pravděpodobně dostaly britské seriály.

Na závěr ještě zajímavost ze Španělska. Okruh Barcelona-Catalunya údajně chce získat licenci FIA grade one pro odlišnou verzi trati. Vynechaná má být šikana mezi posledními dvěma rychlými pravotočivými zatáčkami. Přidána tam byla v roce 2007 jako bezpečnostní opatření. Místo šikany by se posílily bezpečnostní prvky v daném místě, přičemž se již pracuje na rozšíření štěrkového kačírku na vnější straně první zatáčky okruhu, jelikož bez šikany dosáhnou jezdci na hlavní rovince vyšší rychlosti. Důvodem změn je předpoklad, že pomohou předjíždění. V minulosti by to jistě nebyla pravda, ale v současnosti používané vozy s přísavným efektem dovedou jet v závěsu i v rychlých zatáčkách. Při vyšší rychlosti na rovince, s vyšším odporem vzduchu, by pak jezdci vzadu vyplynula větší výhoda jak z jízdy v aerodynamickém stínu, tak z použití DRS.

Zdroj: Motorsport, RaceFans, úvodní foto: Williams