Novinky

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

  • 12.02.2024 Good Aston Martin představil vůz pro rok 2024.

Facebook Instagram

Šampion neztrácí hlad po vítězstvích

Šampion neztrácí hlad po vítězstvích

VC Kataru – závod

Verstappen má sice od sobotního sprintu jistý třetí titul, to ale nijak nesnižuje jeho motivaci. Nizozemec dominoval při Velké ceně Kataru. Druhý dojel Piastri a třetí Norris. Hned v první zatáčce došlo ke kolizi mezi piloty Mercedesu, po které skončil závod pro Hamiltona.

Už před začátkem Velké ceny Kataru bylo jasné, že nepůjde o tradiční letošní závod. Kvůli obavám o životnost pneumatik během pátečních a sobotních jízd totiž padlo rozhodnutí, že jezdci budou moci během závodu na každé sadě odjet maximálně 18 kol a v případě překročení tohoto limitu dojde k jejich vyloučení. Vzhledem k celkové délce 57 kol to znamenalo, že každý pilot zamíří do boxů minimálně třikrát.

Na startovním roštu nakonec nestálo všech 20 vozů. Velké ceny se totiž nemohl zúčastnit Sainz, u něhož byla krátce před startem objevena porucha palivového systému. Pérez pak začínal z boxové uličky, neboť po kolizi s Oconem a Hülkenbergem ve sprintu dostal nové šasi a také nasadil nové komponenty pohonné jednotky.

Pérezův týmový kolega Verstappen, který si při sobotním sprintu zajistil svůj třetí titul, se postavil na pole position. Za ním se seřadili Russell, Hamilton, Alonso, Leclerc, Piastri, Gasly, Ocon, Bottas, Norris, Cunoda, Albon, Hülkenberg, Sargeant, Stroll, Lawson, Magnussen a Čou.

Po sobotním sprintu, kdy jezdcům velmi brzy odešly měkké pneumatiky, se většina pilotů rozhodla zvolit pro start střední sadu. I přesto se ale našli někteří, kteří to zkusili s měkkou. Patřili mezi ně Hamilton, Bottas, Lawson a Magnussen. U této čtveřice se tak dalo očekávat, že by v úvodních kolech mohla být velmi rychlá. Pérez jako jediný zvolil tvrdou směs.

Verstappen si po startu pohlídal vedení. Za ním ale došlo ke sportovní katastrofě Mercedesu. Na měkkých pneumatikách jedoucí Hamilton se snažil využít lepší přilnavost a chtěl objet po vnějšku svého kolegu Russella. Došlo však ke kolizi a oba piloti se roztočili. Zatímco pro Hamiltona závod skončil, Russell pokračoval. Měl ale poškozené auto. Na trať se vydal zpomalovací vůz.

Verstappen vedl, za něj už se ale propracoval vítěz sobotního sprintu Piastri. Třetí místo patřilo Alonsovi. Následovali Leclerc, Ocon, Norris, Gasly, Cunoda, Bottas, Hülkenberg, Albon, Sargeant, Stroll, Magnussen, Lawson, Čou a Pérez. Russell zamířil do boxů, kde dostal novou střední sadu. Na trať se vrátil logicky jako poslední osmnáctý.

Pobytu zpomalovacího vozu na dráze se rozhodli někteří využít k první zastávce. Stavěli Bottas, Magnussen, Stroll a Lawson. Většina nazula střední směs, Lawson ovšem zvolil tvrdou. Tou dobou už tak nikdo neměl na svém voze měkkou sadu.

V pátém kole došlo k restartu. Pořadí před koncem fáze zpomalovacího vozu bylo Verstappen, Piastri, Alonso, Leclerc, Ocon, Norris, Gasly, Cunoda, Hülkenberg, Albon, Sargeant, Čou, Pérez, Russell, Bottas, Magnussen, Stroll a Lawson.

Verstappen si restart pohlídal a ihned ujel Piastrimu na rozdíl větší než jedné sekundy. Cunoda atakoval Gaslyho, Francouz se ale ubránil. Russell chtěl napravit nepovedený začátek a vyšlápl si na Péreze. Mexičan si ale díky urputné defenzivě pozici zatím udržel.

Pro Lewise Hamiltona skončil závod brzy a hořce. Foto: Mercedes



Cunoda sice po restartu tlačil na Gaslyho, o kolo později ale ztratil osmou pozici. Předjel ho totiž Hülkenberg. Pilot Haasu byl ovšem vyšetřován sportovními komisaři za to, že stál na startovním roštu nepředepsaným způsobem. Vzápětí pro německého pilota skutečně přišel desetivteřinový trest.

Verstappen sice nadále vedl, zdálo se ale, že si nemůže být jistý. Piastri totiž zajel nejrychlejší kolo závodu a zdálo se, že po triumfu v sobotním sprintu by rád vyhrál i velkou cenu.

Russell se dostal na 13. místo před Péreze. Alonso vycestoval z dráhy, o třetí pozici ovšem nepřišel. Před Leclercem měl k dobru jednu sekundu.

U některých pilotů už se pneumatiky blížily k limitu 18 odjetých kol (započítávala se i kola z předchozích víkendových jízd). V boxech jsme proto viděli například Ocona nebo Cunodu. Verstappen upevňoval svou pozici. Nizozemec už vedl před Piastrim o téměř tři sekundy a vzal si do svého držení nejrychlejší kolo závodu.

Na konci 11. kola zamířil do boxů mimo jiné i Alonso. Španěl dostal novou střední sadu a propadl se na 15. místo. Třetí pozici tak přebral Leclerc. Russell stále stoupal pořadím. Díky několika předjížděcím manévrům a zastávkám v boxech se dostal už na šesté místo.

Kolo po Alonsovi stavěli i Piastri s Leclercem. Zatímco Australan udržel virtuální třetí místo, Leclerc vyjel na dráhu těsně před Alonsem. Dvojnásobnému šampionovi ale trvalo jen pár zatáček, než využil zahřátých gum a dostal se před pilota Ferrari zpátky.

Russell potvrzoval své dobré tempo. Pilot Mercedesu totiž zajel nejrychlejší kolo závodu a ve 14. kole už byl díky zastávkám v boxech druhý. Brzy ale zajel do boxů také on a spadl až na 15. místo.

Piastri a Alonso se museli vypořádávat s jezdci, kteří ještě nestavěli. To pochopitelně hrálo do karet Verstappenovi, který zůstával na dráze a kroužil na prvním místě. Zdálo se, že Red Bull chce nechat jeho zastávku na poslední možnou chvíli.

K mechanikům zajel Verstappen na konci 18. kola. Díky tomu si zažil chvíli slávy Albon, který se dočasně ujal vedení. Díky velkému rozestupu mezi oběma piloty byl Red Bull schopen povolat do boxů ve stejném kole také Péreze.

Albon odjel jednoho kolo na prvním místě a pak i on zajel do boxů, což umožnilo Verstappenovi návrat do vedení. Norris byl rozjetý. Pokořil Leclerca a dostal se tak na virtuální čtvrté místo.

Bottas se díky zastávce během fáze zpomalovacího vozu posunul až na třetí pozici. Bylo ale jasné, že pilot Alfy Romeo bude muset brzy zastavit znovu a nezdálo se tak pravděpodobné, že by byl schopen bojovat o stupně vítězů. Navíc se na něj dotahoval Alonso, který ho v úvodu 20. kola předjel.

 Fernando Alonso v úvodu sahal po pódiovém umístění. Foto: Aston Martin



Ve 21. kole to vypadalo pro Verstappena velmi dobře. Před Piastrim už totiž vedl o 7,5 sekundy. Relativně v klidu mohl být i Alonso. Norris, který se dostal na čtvrté místo po Bottasově zastávce, totiž ztrácel čtyři vteřiny. Russell se nadále snažil probíjet dopředu, Gasly mu to ale nedával zadarmo. Pilot Alpine dokonce vyvezl Brita mimo trať a zatím se tak držel před ním na sedmém místě.

Ve 23. kole už byl Gasly na Russella krátký. Pilot Mercedesu se tak posunul na sedmou pozici. Nyní byl jeho dalším cílem Ocon, který měl sekundový náskok.

Traťové limity byly i v neděli výzvou. Pérez byl varován černo-bílou vlajkou, že je překračuje příliš často. Alonso si musel dávat pozor na Norrise. Pilot McLarenu se totiž dotáhl na rozdíl jedné a půl sekundy. Španěl si stěžoval, že ho pálí sedačka do zad.

Mezitím začínalo druhé kolo zastávek v boxech. Mezi prvními zamířil k mechanikům mimo jiné i Alonso a obul tvrdou směs. Pérez nadále překračoval traťové limity, což vyústilo v pětivteřinový trest.

Norrisovi se vyplatilo, že stavěl o kolo později než Alonso. Na trať se totiž vrátil před ním. Na rozdíl od pilota Aston Martinu obul Brit střední směs pneumatik.

Russell se během zastávek opět dočasně dostal na druhé místo. Jeho inženýr ho informoval, že je reálné dosáhnout v cíli na čtvrtou pozici.

Alonso ve 33. kole vycestoval do štěrku. Kvůli tomu se propadl jak za Russella, tak za Leclerca. Pilot stáje Aston Martin tak najednou figuroval až na virtuální šesté pozici a navíc byl vyšetřován za to, že se na dráhu vrátil nebezpečným způsobem.

Verstappen byl i po druhé zastávce na cestě za vítězstvím. Náskok pilota Red Bullu před Piastrim se nadále pohyboval okolo sedmi sekund.

Sargeant hlásil do vysílačky, že se necítí dobře a dokonce zvracel do helmy. Šéf stáje James Vowles ho vybídl, že může odstoupit, Američan však chtěl závod dokončit. Nacházel se ale až na posledním 18. místě a nic nenasvědčovalo tomu, že by měl právě dnes získat své první body.

Pérezovo trápení pokračovalo. Mexičan byl až jedenáctý a navíc dostal další pětisekundový trest za překračování traťových limitů. Černo-bílou vlajku dostal za stejný prohřešek i Stroll. Sargeant nakonec přece jen odstoupil.

Gasly se stal po Pérezovi druhým pilotem, který byl penalizován pětisekundovým trestem za překračování traťových limitů. Piastri zajel do boxů na svou poslední zastávku. Obul tvrdé pneumatiky a propadl se na čtvrtou pozici. Krátce po něm stavěl i Norris a Australan se tak posunul dopředu. Na druhé místo se posunul Russell.

Oscar Piastri potvrdil pověst vycházející hvězdy. Foto: McLaren



Norris zajel nejrychlejší kolo závodu a dotahoval se na Piastriho. U McLarenu ale na souboj mezi svými jezdci rozhodně nebyli zvědaví. Norris byl proto požádán, aby držel pozici. Gasly dostal další pětisekundový trest za traťové limity. To samé potkalo i Albona.

Sedm kol před koncem si Russell odbyl svou poslední zastávku. Na trať se vrátil podle očekávání jako čtvrtý. Brit sice dostal pro závěrečná kola měkkou sadu, na třetího Norrise ovšem ztrácel více než 16 sekund a nezdálo se pravděpodobné, že se dostane na stupně vítězů.

Devátý Stroll se stal dvě kola před koncem dalším pilotem, který byl potrestán pěti sekundami za traťové limity.

Lehčí drama přišlo v závěru. Piastri dostal varování černo-bílou vlajkou za překračování traťových limitů. Jeho kolega Norris se k němu mezitím přiblížil na rozdíl jedné vteřiny. Gasly dostal v závěru další pětisekundový trest.

Mezitím už si Verstappen dojel pro vítězství. Druhý skončil Piastri a třetí Norris. Na své poměry vydařený závod zažila Alfa Romeo, která dokázala bodovat s oběma svými jezdci. Bottas skončil osmý a Čou devátý.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Max Verstappen Red Bull Red Bull - 57 25+1
2. Oscar Piastri McLaren Mercedes 4,833 57 18
3. Lando Norris McLaren Mercedes 5,969 57 15
4. George Russell Mercedes Mercedes 34,119 57 12
5. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 38,976 57 10
6. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes 49,032 57 8
7. Esteban Ocon Alpine Renault 1:02,390 57 6
8. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1:06,563 57 4
9. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari 1:16,127 57 2
10. Sergio Pérez Red Bull Red Bull 1:15,181 57 1
11. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:21,652 57 0
12. Pierre Gasly Alpine Renault 1:22,300 57 0
13. Alexander Albon Williams Mercedes 1:31,014 57 0
14. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1 kolo 56 0
15. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 1 kolo 56 0
16. Nico Hülkenberg Haas Ferrari 1 kolo 56 0
17. Liam Lawson AlphaTauri Red Bull 1 kolo 56 0
DNF Logan Sargeant Williams Mercedes - 40 0
DNF Carlos Sainz Ferrari Ferrari - 0 0
DNF Lewis Hamilton Mercedes Mercedes - 0 0

Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 433, 2. Pérez 224, 3. Hamilton 194, 4. Alonso 183, 5. Sainz 153, 6. Leclerc 145, 7. Norris 136, 8. Russell 132, 9. Piastri 83, 10. Stroll 47, 11. Gasly 46, 12. Ocon 44, 13. Albon 23, 14. Bottas 10, 15. Hülkenberg 9, 16. Čou 6, 17. Cunoda 3, 18. Magnussen 3, 19. Lawson 2, 20. Sargeant 0, 21. De Vries 0, 22. Ricciardo 0.

Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 657, 2. Mercedes 326, 3. Ferrari 298, 4. Aston Martin 230, 5. McLaren 219, 6. Alpine 90, 7. Williams 23, 8. Alfa Romeo 16, 9. Haas 12, 10. AlphaTauri 5.


Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull