Novinky

  • 20.02.2024 Good Takuma Sato je výkonným poradcem Honda Racing Corporation

  • 13.02.2024 Good FIA má nového technického ředitele monopostů - Jana Monchauxe

  • 12.02.2024 Good Aston Martin představil vůz pro rok 2024.

Facebook Instagram

Aston je hoden miliardy liber

Aston je hoden miliardy liber

Stroll prodal podíl v týmu.

Soukromá investiční společnost Arctos koupila od Lawrence Strolla podíl v týmu Aston Martin. Přesná čísla nebyla zveřejněna, ale podle Financial Times byl tým ohodnocen na 1 miliardu britských liber, což je při současném kurzu 28 miliard černých korun. O podílu investiční společnosti víme pouze, že je minoritní. Tým takto zřejmě získal kapitál, který později využije při přípravě na rok 2026, kdy se na trať dostane další generace vozů a tým ze Silverstone se stane továrním týmem Hondy, což mimo jiné znamená zřídit oddělení pro vývoj a výrobu převodovek. Rovněž se nejspíše bude muset vzdát mnoha dalších věcí v současnosti nakupovaných od Mercedesu.

Zajímavostí je, že i tým Alpine v průběhu letošního roku přijal na palubu minoritního spoluvlastníka a tento tým byl oceněn na 725 milionů liber (bez továrny na pohonné jednotky). Rozdíl nejspíše udělala nová moderní továrna i s větrným tunelem, do které se tým pomalu stěhuje. Ale podobně jako Alpine, i Lawrence Stroll si vybral investiční společnost s bohatými zkušenostmi ze světa sportovního byznysu, která kromě peněz týmu doručí i marketingové know-how a dlouhodobě tak může podstatně zvýšit jeho příjmy.

Stroll musel opět čelit otázkám ohledně možnosti úplně se zbavit vlastnictví týmu. Tomu se sice daří, což se však nedá říci o jeho synovi za volantem. Letos vidíme extrémní trápení Lance Strolla, ve srovnání s týmovým kolegou, získal pouze 73 bodů oproti 200 bodům Fernanda Alonsa. A nejednou vypadal, že ho život jezdce F1 už skutečně nebaví.

Lawrence nikam neodchází,“ ujišťuje generální ředitel týmu Aston Martin, Jeff Slack. „Není to jen o týmu, v portfoliu má i (výrobce automobilů) Aston Martin Lagonda, který je pro něj také velmi důležitý. Takže tým je marketingovou platformou pro Aston Martina Lagonda a Lawrence je velmi bohatý muž, takže s kapitálem problém nemá. A tito noví lidé, to je ten typ, který nakupuje podíly, ale nikdy nic neřídí. Oni nikdy nebudou vlastníkem týmu. Pokud by Lawrence hledal nového majitele týmu, jistě by se neobrátil na tuto skupinu.

Moderní továrna přilákala Hondu i investory. Foto: Aston Martin

Trochu obtížněji představitelné je, že bude stáj sloužit jako perfektní marketingová platforma pro Aston Martin Lagonda a zároveň jako perfektní marketingová platforma pro Hondu. A Honda by mohla chtít vlastní tým s jejím jménem. To je bod, kde se součástí příběhu stává Júki Cunoda, který se do juniorského pořadu Red Bullu a do týmu AlphaTauri dostal s neskrývanou podporou Hondy. Japonci však už svou podporu přenášejí na nový tovární tým, zatímco Red Bull si ve spolupráci s Fordem postaví vlastní pohonnou jednotku. Objevily se spekulace, že Cunoda má namířeno do Silverstone, ačkoli nabídka od týmu Red Bull Racing by ho potěšila více.

Jedna věc musí být jasná. Nechci aby si Red Bull myslel, že jsem myšlenkami například s týmem Aston Martin,“ řekl třiadvacetiletý závodník. „Jsem s AlphaTauri ak Red Bullu patřím od mých osmnácti, takže myslím na mé výkony s Red Bullem, ne s Aston Martinem. Doufám, že tomu všichni rozumějí a že mě berou jako vážného kandidáta a že mě budou brát ještě vážněji, když se mé výsledky ještě zlepší. Co se Hondy týče, tak je-li ve hře úspěch japonského jezdce, tak je netrápí, se kterým týmem to bude. Přejí si úspěch japonského jezdce, ačkoli ideální by samozřejmě bylo, aby to byl společný úspěch.

Pokud by se Cunoda skutečně dostal do týmu Red Bull a vyhrával závod, popularita F1 v Japonsku by šla prudce nahoru, z čehož by těžila i Honda. Cunodovo neopatrné vyjádření ohledně logičnosti jeho spojování s týmem Aston Martin nám však naznačuje silné propojení Hondy s jeho budoucností i budoucností týmu ze Silverstone.

Zdroj: Motorsport, Financial Times, úvodní foto: Aston Martin