Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

F1 loni utržila 2.5 miliardy liber

F1 loni utržila 2.5 miliardy liber

Rast v USA se však zastavil.

Když Formule 1 zveřejnila své finanční výsledky za loňský rok, dala do popředí úžasné tržby na úrovni 2.5 miliardy britských liber, tedy zhruba 74 miliard českých korun. Je třeba uznat, že je to impresivní nárůst o 25 % ve srovnání s rokem 2022, který nebyl vůbec slabý a měl stejný počet velkých cen a F1 v něm utržila “pouze“ dvě miliardy. Velká část nárůstu se připisuje Velké ceně Las Vegas, novince v loňském kalendáři. Závod ve Městě hříchu nejen prodal úžasně drahé vstupenky, ale přilákal i diváky k televizním obrazovkám a k F1TV. A sponzoři nezůstali pozadu.

Ovšem ne všechno je tak růžové, jak to Liberty Media maluje. Vykřičníkem je, že navzdory 25% zvýšení v tržbách sportu se platby týmům F1 zvýší pouze o 5 % a nezapomínejme na vysokou meziroční inflaci. Můžeme si domyslet, že ke zvýšeným výnosům se přidružily zvýšené náklady. A opět myslíme na Las Vegas, kde F1 poprvé v historii investovala do zviditelnění, do reklamy na sebe v místě konání velké ceny, zatímco normálně se o marketing v dané lokalitě stará pořadatel závodu. F1 tedy investovala do zvýšení povědomí o sobě na americkém trhu a nesmíme zapomínat, že koupila pozemek a postavila permanentní budovu boxů za 500 milionů dolarů (400 mil. liber), aby se vozy F1 měly ve Vegas kam uchýlit.

Pořad to vypadá na dobře dlouhodobě investované peníze a týmy díky rozpočtovému stropu a zájmu sponzorů určitě “nehladoví“. Nepříjemná zpráva se týká sledovanosti v USA. Novinka v kalendáři dokázala přitáhnout pozornost, a přesto se sledovanost zhoršila. F1 na ESPN měla předloni průměrnou sledovanost závodu 1.21 milionu diváků, loni 1.11, což je pokles o téměř 10 procent. Navzdory Vegas a navzdory faktu, že místa pro růst v USA je habaděj. Průměrný zápas NFL přitáhne k obrazovkám i 19 milionů amerických diváků. Přitom víme, že v roce 2022 sledovalo průměrný závod F1 živě přibližně 70 milionů diváků, takže podíl USA zůstává maličký.

Přesto může F1 mluvit o druhém nejlepším roce v USA, jelikož rekordní byl právě rok 2023. Stefano Domenicali, ředitel F1, se vyhnul srovnání s letošním rokem a raději uvedl, že sledovanost v USA se zvýšila o 36 procent ve srovnání s rokem 2021. To byl rok velkého souboje Lewise Hamiltona s Maxem Verstappenem, což jistě pomohlo sledovanosti následující sezony všude ve světě. Sledovat další z dlouhé řady Verstappenových vítězství v roce 2023 už nebylo tak přitažlivé a jistě se to projeví v letošních číslech.

Ale opět je zde dobrá, až překvapivá zpráva, že F1 celosvětově nadále roste sledovanost i návštěvnost závodů. Zajímavostí je, že podle Domenicaliho nyní ženy tvoří 40% podíl fanouškovské základny. Ještě v roce 2017 jich bylo pouhých osm procent. Pozitivní je, že publikum je mladé a že letos se F1 vrací do veliké Číny.

Verstappenův výstup na vrchol nastartoval šílenství, avšak jeho dominance už Američany nepřitahuje. Foto: Red Bull

Smíšené pocity jdou i ze situace na streamovacích platformách. Netflix prozradil, že Touha po vítězství (Drive to Survive) naakumulovala v první týden po uvedení 21.8 milionu hodin streamování. Loni to bylo 25.7 milionu a předloni 28 milionů. Tehdy, v roce 2022, když to bylo o sezoně 2021, to byl čtvrtý celosvětově nejsledovanější pořad Netflixu, letos se nakrátko umístil na osmém místě. V top 10 byl ve 42 zemích světa včetně Spojeného království, Kanady nebo Mexika, avšak nikoli v USA.

Pozitivní je, že show Netflixu pomalu dostává konkurenci. I v našich končinách můžete na Disney+ zhlédnout čtyřdílný dokument s Keanu Reevesem o neuvěřitelném úspěchu týmu Brawn v roce 2009. Na Apple TV se dočkáme filmu s Bradem Pittem, na kterém se jako koproducent podílí Lewis Hamilton. Práce na filmu však přerušila stávka hollywoodských scénáristů.

Zdroj: Formule One, ESPN, Netflix, úvodní foto: Red Bull