Novinky

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

  • 12.11.2024 Neutral BWT Alpine Team bude od roku 2026 používat pohonnou jednotku a převodovku Mercedes.

Facebook Instagram

Verstappen ustál Russellův skvělý start i Norrisovy pokusy

Verstappen ustál Russellův skvělý start i Norrisovy pokusy

VC Španělska - závod

Verstappen upevňuje dalším vítězstvím celkové vedení. Pilot Red Bullu rozhodl o svém triumfu již ve třetím kole, kdy předjel Russella, kterého dostal do čela vynikající start. Druhý skončil po prohrané strategické bitvě s pilotem Red Bullu Norris a třetí místo dostalo letos poprvé na stupně vítězů Hamiltona. Russell se musel spokojit se čtvrtou pozicí.

U McLarenu se mohli v neděli ráno probouzet s nadějí, že po dlouhých 19 letech opět vyhrají v Barceloně. V sobotu totiž vybojoval pole position Norris, který porazil o pouhých 20 tisícin sekundy Verstappena. Druhá řada patřila pilotům Mercedesu v pořadí Hamilton, Russell. Následovali Leclerc, Sainz, Gasly, Ocon, Piastri, Alonso, Pérez, Bottas, Hülkenberg, Stroll, Čou, Magnussen, Cunoda, Ricciardo a Sargeant. Albon vyrážel z boxů.

Původně měl Albon startovat jako devatenáctý. Ke startu z boxové uličky ale thajského pilota odsoudila skutečnost, že se po kvalifikaci na jeho voze měnily komponenty pohonné jednotky. Albonův kolega Sargeant byl penalizován třemi místy za zdržení Strolla, díky Albonově přesunu do boxů ale paradoxně jednu pozici vydělal. Penalizaci ztráty tří pozic si do Španělska dovezl i Pérez, který v Kanadě pokračoval do boxů s vozem, přestože se nacházel v nebezpečném stavu. To ho odsunulo z osmého místa na jedenácté.

Ačkoli existovaly v sobotu obavy, že na závod přijde déšť, byla před startem obloha slunečná. Přesto byla dvacetiprocentní šance, že zaprší.

Před startem Pirelli předpovídalo spíše dvouzastávkovou strategii. Italský výrobce ale připouštěl, že bychom mohli vidět i jízdu na tři zastávky. Pro start nazula většina pole měkkou směs pneumatik. Jedinou výjimku představoval Albon, který začal na střední sadě.

Verstappen se hned po startu nacpal na vnitřek a pokoušel se dostat před Norrise. To se trojnásobnému šampionovi povedlo, oběma ale vyplálil rybník Russell. Pilot Mercedesu se vnějškem ujal vedení. To přitom startoval jako čtvrtý. Souboj mezi Verstappenem a Norrisem se neobešel bez kontaktu.

Do druhého kola najížděl Russell s půlsekundovým náskokem před Verstappenem. Třetí byl Norris, čtvrtý Hamilton, pátý Leclerc, šestý Sainz, sedmý Gasly, osmý Piastri, devátý Ocon a bodovanou desítku uzavíral Hülkenberg. Pérez se stále nacházel až jako jedenáctý. Vydařený začátek závodu neměla ani místní hvězda Alonso, který byl až dvanáctý. Pilot Aston Martinu vycestoval v postartovní tlačenici ven z trati.

V nájezdu do třetího kola se změnil lídr závodu. Verstappen dostal od svého inženýra informaci, že právě nyní je nejvhodnější chvíle na útok. Nizozemec poslechl do puntíku a vnitřkem se před Russella dostal. Ihned poté začal unikat. Do čtvrtého kola už najížděl s náskokem jedné sekundy, čímž Russellovi upřel možnost využívat systému DRS.

Horko bylo u Ferrari. Sainz zaútočil na Leclerca a souboj mezi dvojicí se neobešel bez kontaktu. K radosti domácích fanoušků se ale Španěl dostal dopředu.

Alonsovo domácí trápení bylo s každým kolem větší. Pilot Aston Martinu se propadl za Strolla i Bottase a najednou se nacházel až na 14. pozici. Naopak Verstappen mohl být ve stále větší pohodě. Jeho náskok před Russellem totiž přesáhl dvě sekundy. Na sedmého Gaslyho se dotahoval Piastri.

George Russella dostal fantastický start do čela. Foto: F1



Pérez se v 10. kole konečně dostal na desátou pozici před Hülkenberga. Viděli jsme první zastávky. Přezouvat zajížděli Bottas, Čou, Magnussen a Cunoda. Postupně se přidávali další včetně Péreze s Hülkenbergem.

Na špici už se Verstappenův náskok blížil ke čtyřem vteřinám. Norris ztrácel na svého krajana něco málo přes sekundu. Sainz s Leclercem se dotahovali na Hamiltona. Magnussen dostal pětivteřinový trest za ulitý start. Oconovi se vyplatila pozdější zastávka. Na trať se vrátil před kolegu Gaslyho.

V 15. kole zamířili do boxů Russell a Sainz. U Russella se ale objevily problémy a ztratil hodně času. Měl co dělat, aby se na výjezdu z boxů udržel před Sainzem. Nakonec se mu to podařilo. O své druhé místo se ovšem před Norrisem mohl obávat.

V 17. kole zajel do boxů Hamilton. Sedminásobný šampion se po návratu na trať propadl až za Sainze.

Kolo po Hamiltonovi si dojel pro střední sadu pneumatik také Verstappen. Pilot Red Bullu se vrátil na trať jako čtvrtý. Díky jeho zastávce se ujal vedení Norris. Jezdec McLarenu dal do vysílačky jasně najevo, že se chce před Nizozemce dostat.

Hamilton napravoval škody. V první zatáčce se po tvrdém souboji se Sainzem, během kterého došlo i ke kontaktu, vrátil před Španěla zpátky. Sedminásobný šampion dokonce zajel nejrychlejší kolo závodu.

Ve 20. kole pokračovali bez zastávky v boxech už jenom Norris, Leclerc a Piastri. A u McLarenu se zastávky jen tak nechystaly. Piastri totiž dostal pokyn, aby se pokusil zdržet čtvrtého Verstappena. Norris dostal instrukci, aby pokračoval dál. Sportovní komisaři zaznamenali incident mezi Sainzem a Hamiltonem.

Piastri se sice snažil, na opotřebovaných pneumatikách byl ale vůči Verstappenovi bezzubý. Nizozemec se bez větších potíží dostal dopředu. Norris pokračoval na prvním místě.

Norris byl pomalejší než jeho soupeři na čerstvějších pneumatikách. V případě zastávky v boxech by se propadl až na šestou pozici. Přesto ale pokračoval v jízdě. Sportovní komisaři se rozhodli, že v případě incidentu mezi Sainzem a Hamiltonem není nutné trestat.

Norris ve 24. kole konečně zajel do boxů. O kolo později stavěl také Leclerc. Oba nazuli střední směs. Zatímco pilot McLarenu se propadl až na pátou pozici, Leclerc až na sedmou, přeskočil ho i Gasly. Pořadí bylo Verstappen, Russell, Hamilton, Sainz, Norris, Gasly, Leclerc, Ocon, Pérez, Piastri, Hülkenberg, Čou, Bottas, Stroll, Alonso, Magnussen, Ricciardo, Cunoda, Albon a Sargeant.

Lando Norris zkoušel přelstít Maxe Verstappena odlišnou strategií. Foto: McLaren



Jak Norris, tak Leclerc těžili v dalších kolech z nového obutí. Zatímco Brit zdolal bez větších potíží Sainze, Monačan se přehnal přes Gaslyho. Piastri předjel Péreze a odsunul ho tak na desátou pozici.

Norrisova stíhací jízda pokračovala i v dalších kolech. Ve 32. kole se pilot McLarenu dostal zpět na stupně vítězů, když předjel Hamiltona. Nedaleko před ním byl Russell. Verstappen už  vedl s náskokem větším než osm sekund. Začínalo druhé kolo zastávek v boxech. Další změnu obutí absolvovali Pérez, Bottas, Cunoda a Magnussen.

Ve 35. kole zaútočil Norris na Russella. Pilot McLarenu to zkusil v první zatáčce a nakonec se před Russella dostal, jezdec Mercedesu si ale tento útok nechtěl nechat líbit a ve čtvrté zatáčce se vnějškem vrátil zpět. Boj kolo na kolo trval až do sedmé zatáčky, kde ho Norris vyhrál a začal ujíždět. Ve 36. kole Russel stavěl, stejně tak Sainz. Oba přešli na tvrdou sadu. Bylo jasné, že na této sadě už oba dojedou do cíle.

Russell se po návratu na trať zařadil na sedmé místo. Život mu navíc komplikoval Gasly, který pilota Mercedesu dlouho nechtěl pustit dopředu. Nakonec se ale před něj Brit dostal. Nedlouho poté se pilot Alpine odebral do boxů.

Norris stahoval i Verstappena. Postupně snížil svou ztrátu z osmi vteřin pod sedm. Za pár dalších kol už byl rozestup jenom čtyřvteřinový.

Ve 43. kole zajel do boxů Hamilton. Na rozdíl od Russella obul měkkou směs pneumatik. Ačkoli se tedy na trať vrátil až za Russellem a Sainzem, minimálně v dalších pár kolech se s ním muselo počítat.

Měkkou sadu pneumatik obul ve 44. kole také Verstappen. Pilot Red Bull se zpět na dráhu zařadil jako třetí a pustil Norrise na okamžik do vedení. Inženýr Norrise informoval, že právě přišla jeho šance. Brit okamžitě zabral.

Verstappen zajel na měkkých pneumatikách nejrychlejší kolo závodu. Norris zatím pokračoval na dráze. Zatímco Hamilton předjel Sainze, Russell se dostal před Piastriho. Dvojici dělily dvě sekundy.

Norrisova zastávka přišla ve 47. kola, tedy o tři kola později než v případě Verstappena. Dostal měkké pneumatiky a na trať se vrátil jako třetí těsně před Russella. Pilot Mercedesu zkoušel svého krajana zdolat, jakmile ale Norris dostal do měkkých pneumatik teplotu, začal na tvrdé sadě jedoucímu Russellovi ujíždět.

Nejrychlejší kolo uzmul Verstappenovi Hamilton, který už ve 49. kole nebezpečně dýchal na záda svému týmovému kolegovi Russellovi. Bronzová pozice mladšího z jezdců Mercedesu se ocitla ve vážném ohrožení. Hülkenberg dostal pětisekundovou penalizaci za překročení rychlosti v boxové uličce.

Lewis Hamilton letos poprvé vystoupal na pódium. Foto: Mercedes



Norrisova ztráta na Verstappena narostla po zastávce v boxech zpět na osm vteřin, v dalších kolech ale pilot McLarenu Nizozemce stahoval. Ve svých snahách zajel dokonce nejrychlejší kolo.

Cunoda se stal dalším penalizovaným. Stejně jako Hülkenberg překročil rychlost v boxové uličce, za což si vysloužil pět trestných vteřin. Hamilton pokračoval v nahánění Russella.

Čtrnáct kol před koncem se Hamilton na třetí místo konečně dostal. Kolegu Russella objel v první zatáčce po vnějšku.

11 kol před cílem jsme byli svědky týmové režie u Ferrari. Sainz před sebe pustil Leclerca. Zatímco Monačan se nacházel na měkkých pneumatikách, které za sebou měly sedm kol, Sainz kroužil 18. kolo na tvrdé sadě. Leclercovy šance na dotažení Russella tak byly větší. Brit měl k dobru zhruba šest sekund.

Rozestup mezi Verstappenem a Norrisem se zasekl na pět vteřinách. Pilot McLarenu ale stále jezdil rychlejší časy.

Albon vycestoval ve čtvrté zatáčce mimo trať. Pilot Williamsu se tou dobou nacházel až na 18. pozici a nemohl tak pomýšlet na body.

Norris stále mírně stahoval Verstappena, Nizozemec ale pořád držel zhruba čtyřvteřinový náskok. Do konce závodu navíc zbývala jen čtyři kola.

Verstappen už si situaci pohlídal a dojel si pro vítězství. Norris projel cílem jako druhý a třetí Hamilton získal první letošní pódium. Russell se až do samotného konce musel obávat o čtvrté místo, dotírajícího Leclerca ale za sebou nakonec udržel.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Max Verstappen Red Bull Red Bull PT 1:28:20,227 66 25
2. Lando Norris McLaren Mercedes +2,219 66 18+1
3. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +17,790 66 15
4. George Russell Mercedes Mercedes +22,320 66 12
5. Charles Leclerc Ferrari Ferrari +22,709 66 10
6. Carlos Sainz Ferrari Ferrari +31,028 66 8
7. Oscar Piastri McLaren Mercedes +33,760 66 6
8. Sergio Pérez Red Bull Red Bull PT +59,524 66 4
9. Pierre Gasly Alpine Renault +62,025 66 2
10. Esteban Ocon Alpine Renault +71,889 66 1
11. Nico Hülkenberg Haas Ferrari +79,215 66 0
12. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes 1 kolo 65 0
13. Čou Kuan-jü Sauber Ferrari 1 kolo 65 0
14. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1 kolo 65 0
15. Daniel Ricciardo RB Red Bull PT 1 kolo 65 0
16. Valtteri Bottas Sauber Ferrari 1 kolo 65 0
17. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1 kolo 65 0
18. Alexander Albon Williams Mercedes 1 kolo 65 0
19. Juki Cunoda RB Red Bull PT 1 kolo 65 0
20. Logan Sargeant Williams Mercedes 2 kola 64 0

Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2024

p. Jezdec
1.M. Verstappen 219 26 25 - 26 33 26 25 8 25 25
2.L. Norris 150 8 4 15 10 21 25 18 12 18 19
3.C. Leclerc 148 12 16 19 12 17 22 15 25 - 10
4.C. Sainz 116 15 - 25 15 14 14 10 15 - 8
5.S. Pérez 111 18 18 10 18 21 18 4 - - 4
6.O. Piastri 87 4 12 12 4 6 3 12 18 10 6
7.G. Russell 81 10 8 - 6 9 4 7 10 15 12
8.L. Hamilton 70 6 2 - 2 9 8 8 7 13 15
9.F. Alonso 41 2 10 4 8 7 2 - - 8 -
10.J. Cunoda 19 - - 6 1 - 7 1 4 - -
11.L. Stroll 17 1 - 8 - - 2 - 6 -
12.D. Ricciardo 9 - - - - - 5 - - 4 -
13.O. Bearman 6 6
14.N. Hülkenberg 6 - 1 2 - 1 2 - - - -
15.P. Gasly 5 - - - - - - - 1 2 2
16.E. Ocon 3 - - - - - 1 - - 1 1
17.A. Albon 2 - - - - - - - 2 - -
18.K. Magnussen 1 - - 1 - - - - - - -
19.V. Bottas - - - - - - - - - - -
20.K. Čou - - - - - - - - - - -
21.L. Sargeant - - - - - - - - - - -

Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2024

p. Jezdec
1.Red Bull 330 44 43 10 44 54 44 29 8 25 29
2.Ferrari 270 27 22 44 27 31 36 25 40 - 18
3.McLaren 237 12 16 27 14 27 28 30 30 28 25
4.Mercedes 151 16 10 - 8 18 12 15 17 28 27
5.Aston Martin 58 3 10 12 8 7 2 2 - 14 -
6.RB 28 - - 6 1 - 12 1 4 4 -
7.Alpine 8 - - - - - 1 - 1 3 3
8.Haas 7 - 1 3 - 1 2 - - - -
9.Williams 2 - - - - - - - 2 - -
10.Sauber - - - - - - - - - -

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: F1