Novinky

  • 10.09.2024 Neutral Magnussena v Baku nahradí Bearman.

  • 31.08.2024 Good Ital Andrea Kimi Antonelli nahradí u Mercedesu pro příští rok Lewise Hamiltona

  • 28.08.2024 Neutral Argentinec Franco Colapinto se stal novým jezdcem Williamsu pro zbytek sezony

Facebook Instagram

Palou má titul, Herta první vítězství na oválu

Palou má titul, Herta první vítězství na oválu

Big Machine Music City Grand Prix – Závod

Álex Palou se v neděli stal trojnásobným šampionem IndyCar. Povedlo se mu to ve věku 27 let coby druhému nejmladšímu v historii po Samu Hornishovi juniorovi. Palou je v IndyCar navíc „jen“ pět sezon. O titulu bylo rozhodnuto už v úvodu, když Power kvůli uvolněnému bezpečnostnímu pásu strávil několik kol v boxech. Australan se kvůli tomu propadl z 2. místa v šampionátu na 4. Vicemistrem se tak stal Colton Herta, který závod v Nashvillu vyhrál a připsal si vůbec první vítězství na oválu v kariéře.

Start závodu patřil souboji Kirkwooda s Newgardenem, kdy nakonec vítěz kvalifikace uhájil vedení. Za nimi se Power na chvíli posunul na třetí příčku. Pak se ale začal propadat a ve 12. kole musel do boxů. Na vině byl uvolněný bezpečnostní pás, s čímž se samozřejmě závodit nedá. Tady ale moc nehrál mechanikům do karet aeroscreen, který v posledních letech chrání jezdce. Výměna se protáhla tak, že Power pokračoval se ztrátou pěti kol a bylo jasné, že Palou se stane letošním šampionem.

Španěl přitom dělal vše proto, aby o tom rozhodl sám a dostal se na příčky, na kterých by se na Powerův výsledek nemusel ohlížet. Hned v prvních kolech získal několik příček a ve 22. kole byl už navzdory startu z 24. místa na 12. příčce.

Kirkwood v prvním stintu udržel vedení před Newgardenem a Rosenqvistem. Herta byl čtvrtý, Malukas pátý. VeeKay v 41. kole zahájil první zastávky v boxech. Kirkwood zastavil v 54. kole. Krátce na to ale poprvé nad oválem v Nashvillu zavlály žluté vlajky. Do zdi narazil Rosenqvist, kterému zřejmě před tím praskla pneumatika.

Pro Kirkwooda to byla špatná zpráva, protože Newgarden a další jezdci z čela ještě v boxech nebyli. Restart přišel v 68. kole, pořadí bylo Newgarden, Herta, Malukas, Ericsson, Lundqvist, Ferrucci, McLaughlin, Rossi, Grosjean a Kirkwood.

Herta a Malukas sváděli pěkný souboj bok pro boku, který vyšel lépe pro pilota týmu Andretti Autosport, který následně útočil i na Newgardena, tam už ale úspěšný nebyl. Newgarden vedl po celý stint, byť na něm Herta byl nalepený jako klíště.

V 89. kole ale Fittipaldi předjel před Katherine Leggeovou, ta se dostala do turbulence za jeho vozem, přišel lehký kontakt se zdí a vůz britské závodnice se zastavil až v trávě mezi cílovou rovinkou a pit lane. Do boxů zamířilo praktické celé pole. Newgarden vyjížděl z pit lane první. Pozice ztratil Herta, protože se musel vyhýbat Palouovi, který byl již o kolo zpět a zastavil společně s lídry závodu.

Na trati zůstal Rossi, který tak převzal vedení. A po restartu navíc udržel za zády Newgardena. Herta se po restartu dostal rychle před Ericssona a záhy i před Malukase. Newgardena ale opět nepřekonal.

Rossi v 124. kole zamířil k mechanikům, Newgarden převzal vedení, to se ale změnilo s další žlutou fází. Tentokrát ji způsobil Ericsson, který narazil do zdi v 135. kole. Opět většina jezdců zamířila do boxů, na trati ale zůstal O’Ward a závod vedl. Restart přišel v 146. kole. Malukas dokázal najít recept na Newgardena a předjet jezdce, který většinu závodu vedl, se povedlo i Hertovi. Ten pak po vnějšku zatlačil na Malukase, využil toho, že mu v nájezdu na protilehlou rovinku otevřel vnitřek dráhy a přes něj se dostal před svého soupeře.

O’Ward v 161. kole naposledy zamířil k mechanikům. U ostatních pilotů to byla otázka toho, jestli přijdou další žluté fáze, které by jim umožnily vydržet s palivem až do konce a pokud ne, tak ve kterém kole kdo zamíří k mechanikům.

Do dění začal opět promlouvat vítěz kvalifikace Kirkwood, který se dostal už na druhé místo a přibližoval se i vedoucímu Hertovi. Ve 177. kole zamířil k mechanikům Newgarden. O dvě kola později jej následoval McLaughlin, se kterým pak na trati sváděl těsný souboj, ten pro něj nakonec vyšel vítězně. Herta zastavil v 180. kole a vedení přepustil Kirkwoodovi, ale jen do 194. kola, kdy zastavil Kirkwood. Vedl Malukas před Palouem a O’Wardem, přičemž jen Mexičan měl dost paliva až do konce závodu.

Jenže k němu se zezadu raketovou rychlostí blížil Herta a rozdíl mezi ním a O’Wardem klesal o vteřinu každé kolo. Malukas zastavil v 201. kole, souboj O’Warda a Herty tak už byl soubojem o vedení. Oba se navíc prokousávali pomalejšími jezdci.

Což nakonec rozhodlo, když se O’Ward při předjíždění Robba dostal na vnějšek, Herta mohl zaujmout vnitřní stopu a protáhnout se na první místo.

Na tom dojel s náskokem necelých dvou vteřin a na trati u města, kde žije, se dočkal prvního vítězství na oválu. Newgarden, který je rodák z Nashvillu, nakonec obsadil poslední místo na stupních vítězů. Vítěz kvalifikace Kirkwood byl čtvrtý a páté místo McLaughlinovi stačilo k tomu, aby se v pořadí šampionátu posunul na čtvrtou příčku. Šampion Palou dokončil závod 11.

Sérii teď čeká dlouhá pauza. Nový ročník začíná až 2. března, jak už je v posledních letech tradicí, tak závodem v ulicích floridského St. Petersburgu.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Colton Herta Andretti Global Honda 01:43:15,2534 206 50+1
2. Patricio O´Ward Arrow McLaren Chevrolet + 1,8106 206 40+1
3. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 1,9611 206 35+1
4. Kyle Kirkwood Andretti Global Honda + 4,7175 206 32+4
5. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet + 7,7837 206 30
6. Santino Ferrucci A.J. Foyt Enterprises Chevrolet + 9,2336 206 28
7. Marcus Armstrong Chip Ganassi Racing Honda + 14,3870 206 26
8. Linus Lundqvist Chip Ganassi Racing Honda + 14,6519 206 24
9. David Malukas Meyer Shank Racing Honda + 15,2726 206 22+1
10. Conor Daly Juncos Hollinger Racing Honda - 1 kolo 205 20
11. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda - 1 kolo 205 19
12. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet - 1 kolo 205 18
13. Jack Harvey Dale Coyne Racing Honda - 1 kolo 205 17
14. Christian Rasmussen Ed Carpenter Racing Chevrolet - 1 kolo 205 16
15. Alexander Rossi Arrow McLaren Chevrolet - 1 kolo 205 15+1
16. Romain Grosjean Juncos Hollinger Racing Chevrolet - 2 kola 204 14
17. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda - 2 kola 204 13
18. Nolan Siegel Arrow McLaren Chevrolet - 2 kola 204 12
19. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Honda - 2 kola 204 11
20. Sting Ray Robb A.J. Foyt Enterprises Chevrolet - 2 kola 204 10
21. Pietro Fittipaldi Rahal Letterman Lanigan Honda - 2 kola 204 9
22. Kyffin Simpson Chip Ganassi Racing Honda - 4 kola 202 8
23. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda - 4 kola 202 7
24. Will Power Team Penske Chevrolet - 8 kol 198 6
25. Marcus Ericsson Andretti Global Honda Havárie 137 5
26. Katherine Leggeová Dale Coyne Racing Honda Havárie 85 5
27. Felix Rosenqvist Meyer Shank Racing Honda Havárie 55 5

Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertainment