Palou má titul, Herta první vítězství na oválu
Big Machine Music City Grand Prix – Závod
Álex Palou se v neděli stal trojnásobným šampionem IndyCar. Povedlo se mu to ve věku 27 let coby druhému nejmladšímu v historii po Samu Hornishovi juniorovi. Palou je v IndyCar navíc „jen“ pět sezon. O titulu bylo rozhodnuto už v úvodu, když Power kvůli uvolněnému bezpečnostnímu pásu strávil několik kol v boxech. Australan se kvůli tomu propadl z 2. místa v šampionátu na 4. Vicemistrem se tak stal Colton Herta, který závod v Nashvillu vyhrál a připsal si vůbec první vítězství na oválu v kariéře.
Start závodu patřil souboji Kirkwooda s Newgardenem, kdy nakonec vítěz kvalifikace uhájil vedení. Za nimi se Power na chvíli posunul na třetí příčku. Pak se ale začal propadat a ve 12. kole musel do boxů. Na vině byl uvolněný bezpečnostní pás, s čímž se samozřejmě závodit nedá. Tady ale moc nehrál mechanikům do karet aeroscreen, který v posledních letech chrání jezdce. Výměna se protáhla tak, že Power pokračoval se ztrátou pěti kol a bylo jasné, že Palou se stane letošním šampionem.
Španěl přitom dělal vše proto, aby o tom rozhodl sám a dostal se na příčky, na kterých by se na Powerův výsledek nemusel ohlížet. Hned v prvních kolech získal několik příček a ve 22. kole byl už navzdory startu z 24. místa na 12. příčce.
Kirkwood v prvním stintu udržel vedení před Newgardenem a Rosenqvistem. Herta byl čtvrtý, Malukas pátý. VeeKay v 41. kole zahájil první zastávky v boxech. Kirkwood zastavil v 54. kole. Krátce na to ale poprvé nad oválem v Nashvillu zavlály žluté vlajky. Do zdi narazil Rosenqvist, kterému zřejmě před tím praskla pneumatika.
Pro Kirkwooda to byla špatná zpráva, protože Newgarden a další jezdci z čela ještě v boxech nebyli. Restart přišel v 68. kole, pořadí bylo Newgarden, Herta, Malukas, Ericsson, Lundqvist, Ferrucci, McLaughlin, Rossi, Grosjean a Kirkwood.
Herta a Malukas sváděli pěkný souboj bok pro boku, který vyšel lépe pro pilota týmu Andretti Autosport, který následně útočil i na Newgardena, tam už ale úspěšný nebyl. Newgarden vedl po celý stint, byť na něm Herta byl nalepený jako klíště.
V 89. kole ale Fittipaldi předjel před Katherine Leggeovou, ta se dostala do turbulence za jeho vozem, přišel lehký kontakt se zdí a vůz britské závodnice se zastavil až v trávě mezi cílovou rovinkou a pit lane. Do boxů zamířilo praktické celé pole. Newgarden vyjížděl z pit lane první. Pozice ztratil Herta, protože se musel vyhýbat Palouovi, který byl již o kolo zpět a zastavil společně s lídry závodu.
Na trati zůstal Rossi, který tak převzal vedení. A po restartu navíc udržel za zády Newgardena. Herta se po restartu dostal rychle před Ericssona a záhy i před Malukase. Newgardena ale opět nepřekonal.
Rossi v 124. kole zamířil k mechanikům, Newgarden převzal vedení, to se ale změnilo s další žlutou fází. Tentokrát ji způsobil Ericsson, který narazil do zdi v 135. kole. Opět většina jezdců zamířila do boxů, na trati ale zůstal O’Ward a závod vedl. Restart přišel v 146. kole. Malukas dokázal najít recept na Newgardena a předjet jezdce, který většinu závodu vedl, se povedlo i Hertovi. Ten pak po vnějšku zatlačil na Malukase, využil toho, že mu v nájezdu na protilehlou rovinku otevřel vnitřek dráhy a přes něj se dostal před svého soupeře.
O’Ward v 161. kole naposledy zamířil k mechanikům. U ostatních pilotů to byla otázka toho, jestli přijdou další žluté fáze, které by jim umožnily vydržet s palivem až do konce a pokud ne, tak ve kterém kole kdo zamíří k mechanikům.
Do dění začal opět promlouvat vítěz kvalifikace Kirkwood, který se dostal už na druhé místo a přibližoval se i vedoucímu Hertovi. Ve 177. kole zamířil k mechanikům Newgarden. O dvě kola později jej následoval McLaughlin, se kterým pak na trati sváděl těsný souboj, ten pro něj nakonec vyšel vítězně. Herta zastavil v 180. kole a vedení přepustil Kirkwoodovi, ale jen do 194. kola, kdy zastavil Kirkwood. Vedl Malukas před Palouem a O’Wardem, přičemž jen Mexičan měl dost paliva až do konce závodu.
Jenže k němu se zezadu raketovou rychlostí blížil Herta a rozdíl mezi ním a O’Wardem klesal o vteřinu každé kolo. Malukas zastavil v 201. kole, souboj O’Warda a Herty tak už byl soubojem o vedení. Oba se navíc prokousávali pomalejšími jezdci.
Což nakonec rozhodlo, když se O’Ward při předjíždění Robba dostal na vnějšek, Herta mohl zaujmout vnitřní stopu a protáhnout se na první místo.
Na tom dojel s náskokem necelých dvou vteřin a na trati u města, kde žije, se dočkal prvního vítězství na oválu. Newgarden, který je rodák z Nashvillu, nakonec obsadil poslední místo na stupních vítězů. Vítěz kvalifikace Kirkwood byl čtvrtý a páté místo McLaughlinovi stačilo k tomu, aby se v pořadí šampionátu posunul na čtvrtou příčku. Šampion Palou dokončil závod 11.
Sérii teď čeká dlouhá pauza. Nový ročník začíná až 2. března, jak už je v posledních letech tradicí, tak závodem v ulicích floridského St. Petersburgu.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Colton Herta | Andretti Global | Honda | 01:43:15,2534 | 206 | 50+1 |
2. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren | Chevrolet | + 1,8106 | 206 | 40+1 |
3. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 1,9611 | 206 | 35+1 |
4. | Kyle Kirkwood | Andretti Global | Honda | + 4,7175 | 206 | 32+4 |
5. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 7,7837 | 206 | 30 |
6. | Santino Ferrucci | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | + 9,2336 | 206 | 28 |
7. | Marcus Armstrong | Chip Ganassi Racing | Honda | + 14,3870 | 206 | 26 |
8. | Linus Lundqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | + 14,6519 | 206 | 24 |
9. | David Malukas | Meyer Shank Racing | Honda | + 15,2726 | 206 | 22+1 |
10. | Conor Daly | Juncos Hollinger Racing | Honda | - 1 kolo | 205 | 20 |
11. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | - 1 kolo | 205 | 19 |
12. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 205 | 18 |
13. | Jack Harvey | Dale Coyne Racing | Honda | - 1 kolo | 205 | 17 |
14. | Christian Rasmussen | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 205 | 16 |
15. | Alexander Rossi | Arrow McLaren | Chevrolet | - 1 kolo | 205 | 15+1 |
16. | Romain Grosjean | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | - 2 kola | 204 | 14 |
17. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | - 2 kola | 204 | 13 |
18. | Nolan Siegel | Arrow McLaren | Chevrolet | - 2 kola | 204 | 12 |
19. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 2 kola | 204 | 11 |
20. | Sting Ray Robb | A.J. Foyt Enterprises | Chevrolet | - 2 kola | 204 | 10 |
21. | Pietro Fittipaldi | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 2 kola | 204 | 9 |
22. | Kyffin Simpson | Chip Ganassi Racing | Honda | - 4 kola | 202 | 8 |
23. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 4 kola | 202 | 7 |
24. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | - 8 kol | 198 | 6 |
25. | Marcus Ericsson | Andretti Global | Honda | Havárie | 137 | 5 |
26. | Katherine Leggeová | Dale Coyne Racing | Honda | Havárie | 85 | 5 |
27. | Felix Rosenqvist | Meyer Shank Racing | Honda | Havárie | 55 | 5 |
Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertainment