Novinky

  • 11.12.2024 Bad Mick Schumacher na konci roku opustí roli rezervního jezdce týmu Mercedes

  • 11.12.2024 Neutral 33letý Daniel Juncadella bude simulátorovým jezdcem týmu Aston Martin

  • 06.12.2024 Bad Leclerc v Abú Zabí přijde o 10 míst na startu

Facebook Instagram

Od roku 2026 bude mít F1 ​​11 týmů

Od roku 2026 bude mít F1 ​​11 týmů

Jedenáctým bude tým Cadillac!

Formule 1 oznámila, že dospěla k předběžné dohodě s americkým koncernem General Motors, který dostal šanci založit jedenáctý tým F1 a počínaje sezonou 2026 se s ním účastnit velkých cen. Součástí dohody je, že General Motors vyvine a od roku 2028 začne používat vlastní pohonnou jednotku. Stáj by měla nést jméno Cadillac, což je jedna z více značek spadajících do impéria GM.

GM přebírá projekt Michaela Andrettiho, jenž léta klepal na dveře F1, avšak ne správným způsobem. Na začátku roku 2023 až překvapivě rychle dospěl k dohodě s prezidentem FIA. Stávajících 10 týmů však nebylo nadšeno. Ptali se, co Andretti F1 přinese a zda to za to bude stát. Stejnou otázku měli majitelé F1 a s Andrettim se nedohodli. Američan získal na svou stranu značku Cadillac a GM se vyjádřil, že se chce pustit do vývoje pohonné jednotky, ačkoli určitě nestíhá začátek nové generace v roce 2026. Formule 1 tedy na začátku roku 2024 řekla dobře, Andretti může rozšířit startovní pole jako tovární tým. Tedy později, když bude připraven on i GM. To se však nelíbilo Andrettimu a do věci zapojil americký kongres i Ministerstvo spravedlnosti USA. Dosáhl hlavně toho, že si majitele F1 znepřátelil.

Věci se začaly hýbat správným směrem až letos v září, když se Andretti vzdal kontroly nad Andretti Global a přenechal jej většinovému vlastníkovi, Danu Towrissovi. A Towriss a GM splnily požadavky F1, asi hlavně skrze větší a silnější zapojení automobilky, která když do F1 přijede, tak to bude s velkou marketingovou kampaní, která bude zároveň reklamou na F1. Proto jsou nyní majitelé seriálu spokojeni.

Formule 1 má v plánu další růst v USA a vždy jsme věděli, že získat skvělou americkou značku jako GM/Cadillac na startovní rošty a GM jako budoucího výrobce pohonné jednotky, zvýší hodnotu a zájem o náš sport,“ oznámil tiskovou zprávou Greg Maffei, odcházející prezident Liberty Media, vlastníka seriálu Formule 1. „Musíme pochválit General Motors a jeho partnery za signifikantní progres v přípravě na vstup do F1. S radostí pokročíme v procesu odsouhlasení vstupu týmu GM/Cadillac do šampionátu v sezoně 2026.

F1 je vrcholem motorsportu a vyžaduje posouvání hranic v inovacích a dokonalost,“ řekl prezident GM, Mark Reuss. „Bude nám, General Motors a Cadillacu, ctí zapojit se do královské disciplíny. Jsme odhodláni soutěžit vášnivě a čestně a posunout sport na vyšší úroveň pro fanoušky na celém světě. Pro GM je to příležitost demonstrovat odborné znalosti a špičkové technologie na zcela nové úrovni.

V uplynulých měsících se šeptalo, že dává smysl, aby GM odkoupilo celou továrnu ve Viry-Châtillon od Renaultu, který naopak s vývojem pohonných jednotek končí a nechá tým své značky Alpine soutěžit jako zákaznický tým. Tohle se však nepotvrdilo, přestože bude pro Američany určitě lákavé lanařit z Viry jednotlivce. Součástí týmu už je Pat Symonds, ačkoli byl přijat pouze jako výkonný poradce inženýrství. Nick Chester, bývalý technický ředitel Renaultu, je však technickým ředitelem nové stáje. A zcela novým úlovkem je Rob White, dlouholetý zaměstnanec Renaultu, který u ní byl technickým ředitelem motorů, ředitelem továrny na motory i ředitelem provozu týmu Alpine, než v něm začal Bruno Famin provádět organizační změny.

U Andretti Cadillac je White provozním ředitelem, jak sám oznámil skrze platformu LinkedIn, takže Andretti Cadillac je asi jméno, které bychom prozatím měli pro tento tým používat. Andretti Global, mateřská společnost týmu, mezitím dala na známost, že hledá zaměstnance na desítky volných pracovních míst v Silverstonu, kde Michael Andretti koupil jen malou továrnu a začal nabírat první zaměstnance potřebné k výrobě prototypu vozu F1. Času není nazbyt, testování vozů nové generace Formule 1 zakázala až do roku 2025, ale do toho už zbývá pouze jeden měsíc. Alespoň větrný tunel má Andretti Cadillac v pořádku, už se seznámil se zařízením Toyoty v Kolíně nad Rýnem. Ten již nebyl dost moderní pro McLaren, který si ve Wokingu postavil nový, avšak začínající stáji bude stačit.

Michael Andretti zůstal poradcem společnosti Andretti Global, zastřešující týmy v různých seriálech a jeho otec, Mario Andretti, mistr světa z roku 1978, dostal místo v představenstvu týmu Andretti Cadillac, nejspíše jako nevýkonný ředitel, jako býval Niki Lauda u Mercedesu.

Logo Cadillac bude na pohonných jednotkách F1, ale až od roku 2028. Foto: Cadillac

Pokud vše půjde podle plánu, tým bude potřebovat motory pro sezony 2026 a 2027. Andretti měl předběžnou dohodu s Renaultem, nicméně ten končí a Mercedes přijal Alpine jako svůj čtvrtý tým a na zásobování dalšího už určitě nebude mít kapacity. Audi a Red Bull designují zcela nové motory a nejspíše mají zájem soustředit se teď na sebe. Volné kapacity bude mít Honda, přijde o Red Bull Racing i Racing Bulls a získá pouze Aston Martin jako svůj nový tovární tým. Rovněž bude mít volné kapacity Ferrari, které přijde o Sauber transformující se na tovární tým Audi. Obzvláště Honda by měla mít zájem o sympatie na americkém trhu.

O dopadech přijetí 11. týmu ještě určitě uslyšíme od šéfů a vlastníků současných deseti. Nejspíše můžeme očekávat něco hodně podobného tomu, co už stihl říct Christian Horner.

Pokud je to logisticky možné, tak nemáme absolutně žádný problém s přijetím GM. Ovšem ne na naše náklady,“ řekl šéf týmu Red Bull, čímž chtěl nejspíše naznačit očekávání, že Liberty Media bude počínaje rokem 2026 dělit mezi jedenáct týmů větší procento společných příjmů F1, než teď dělí mezi deset týmů. To by samozřejmě znamenalo, že Liberty ukrojí procenta z její strany koláče.

Zdroj: Motorsport, Cadillac, úvodní foto: Andretti Global