Cadillac se bude stěhovat z Anglie do USA

Nová továrna potřebuje čas.
Cadillac vstoupí do F1 jako druhý tým s americkou licencí operující ze základny ve Spojeném království. Takto funguje tým Haas, který sice má oficiální sídlo v Severní Karolíně, nicméně šéf týmu má kancelář v „logistickém centru“ v Banbury, přičemž má ještě designérské kanceláře v Maranellu, v areálu Ferrari, které mu pronajímá i větrný tunel, plus má technické partnerství s Toyota Gazoo Racing.
S Cadillacem to před sezonou 2026 vypadá velmi podobně. Americká vlajka, avšak vozy budou vyjíždět ze starší zrenovované továrny v Silverstonu. Pohonná jednotka, převodovka a další díly budou od Ferrari, přičemž větrný tunel si Cadillac pronajal v Kolíně nad Rýnem od Toyoty. Avšak, už se reálně pracuje i na více vzrušující a více americké budoucnosti Cadillacu. V Severní Karolíně začal nábor zaměstnanců a příprava na výstavbu nové haly koncernu General Motors, kde má poté být vyvinut první americký motor kategorie F1. Mezitím v Indianapolisu již roste továrna týmu Cadillac F1, kde bude budoucím zaměstnancům k dispozici kolem 40,000 metrů čtverečních.
„Bude to téměř půl milionu čtverečních stop, zcela nové zařízení pouze pro Formuli 1,“ prozrazuje šéf týmu, Graeme Lowdon. „A kolem ní bude spousta dalších věcí, pro fanoušky to bude moc zajímavé. Bude to sídlo týmu a většina vozu se bude, časem, vyrábět tam. Ale prostě jsme získali místenku v březnu letošního roku a nelze postavit továrnu, najmout lidi, nainstalovat stroje, vyrobit komponenty standardu F1, což je standard jako u NASA, a v Melbourne mít vůz včas na startovním roštu. Nešlo to. Takže máme zařízení v Silverstonu, logistické centrum. Tam děláme aerodynamický i mechanický design. Vůz sezony 2026 bude koordinován odtamtud, zatímco dokončíme výstavbu ve Fishers. Avšak časem se hlavní sídlo přesune do USA. Ale Silverstone není pobočka, je to důležitá součást týmu.“
Samozřejmě, Cadillac nemůže prostě všechny zaměstnance ze Silverstonu posadit na letadlo do Indianapolisu. Je pro něj super, že mezi Spojeným královstvím a USA neexistuje jazyková bariéra, ale zajisté to bude jen nějaké procento zaměstnanců, kteří budou ochotni přestěhovat se, alespoň dočasně. Pamatujme na rozpočtový strop, který neumožní všechny motivovat královskými platy. Takže když tým dostaví budovu a zaplní ji stroji a technikou, přijdou tam stovky zaměstnanců bez zkušeností s F1. Obrovská výzva, když uvážíme, že v současnosti jsou pouze dvě „hnízda“ F1. Jedno v Anglii, odkud operuje většina týmů a Cadillac v roce 2026 pouze rozšíří jejich řady, druhé ležící v severní Itálii s přesahem do švýcarského Hinwilu.
Jenže to druhé hnízdo má dlouhodobý problém s nedostatkem dostatečně kvalitní pracovní síly za dostatečně rozumnou cenu, i proto švýcarský Sauber již otevřel UK Technology Centre v Bicestru a italský Racing Bulls otevřel „pobočku“ v Milton Keynes, přičemž několik oddělení nyní funguje na obou adresách a stáj pro to vymyslela název Location Free model. To značně komplikuje život Ferrari, kterému se sužují možnosti vysávat nejlepší zaměstnance z regionu, pomáhá si alespoň juniorským týmem pracujícím v hale Haasu. A Cadillac deklaruje úmysl vytvořit nové hnízdo F1 na jiném kontinentu, za oceánem, což vypadá jako extrémně velká výzva i na místě, kde je jinak motorsport velmi silný.
Cadillac má vstupenku do F1 i peníze, hladoví po zkušenostech. Foto: Cadillac
Také bylo oznámeno, že jedním ze sponzorů Cadillacu bude americký výrobce bourbonu, značka Jim Beam. Tým, podle nepotvrzených informací, chce do první sezony nastoupit s pěti prémiovými partnery, přičemž každý přispěje do rozpočtu 20 až 30 miliony amerických dolarů. A s dalšími osmi partnery, z nichž každý přinese 3 až 15 milionů. Plus menší techničtí partneři. Slušné, když rozpočtový strop bude 215 milionů USD a stáj začne od druhé sezony dostávat i desítky milionů od FOM jako podíl na společných příjmech sportu v roce 2026.
Zdroj: Beyond the Grid, úvodní foto: Cadillac