Verstappen po delší době zase létal

VC Itálie – závod
Monza viděla Verstappena v jeho staré dobré formě. V úvodních kolech sice Nizozemce potrápil Norris, od čtvrtého kola ale převzal čtyřnásobný šampion otěže závodu pevně do svých rukou a nedal nikomu šanci. Norris dojel do cíle jako druhý před kolegou Piastrim. Díky tomu stáhl svou celkovou ztrátu na 31 bodů. Tomu všemu ale předcházela nepovedená zastávka v boxech a překvapivá výměna pozic.
První kola závodu přinesla dost možná nejnapínavější úvod velké ceny v sezoně. Verstappen si sice po startu ubránil první místo před chtivým Norrisem, nebylo to ale zadarmo. Nejprve vyhnal cestou do první zatáčky pilota McLarenu na trávu a poté sám „střihnul“ úvodní šikanu. Po návratu na trať sice zůstával první, u Red Bullu ale měli obavy a raději Verstappenovi nařídili, aby Norrisovi pozici přepustil. To se v nájezdu do druhého kola sice stalo, souboj ale nekončil.
Verstappen se totiž nadále držel těsně za Norrisem a ve čtvrté zatáčce to na něj v úvodní šikaně zkusil. Jeho pokus byl úspěšný a ukázal se jako rozhodující. Od tohoto momentu totiž začal Verstappen na čele ujíždět. Nakonec si Nizozemec dojel pro třetí výhru v sezoně.
McLaren to ještě zkusil přes zastávky v boxech. Verstappen vsadil na jistotu a ve 37. kole přezul ze střední sady na tvrdou. Papájové monoposty ovšem riskovaly více. Nejprve byl povolán do boxů třetí Piastri ve 45. kole a dostal novou měkkou sadu. Stejnou směs obul o kolo později i Norris, právě zde ale nastal problém. Mechanici měli totiž potíže s dotažením levé přední pneumatiky. Výsledkem byl Norrisův propad za Piastriho na třetí místo.
Když už to vypadalo, že Norris ztratí další tři body na svého kolegu, přišla překvapivá instrukce z boxové zídky McLarenu. Piastri byl požádán, aby Norrise pustil před sebe a současně dostal svolení, že s ním může ve zbytku závodu bojovat. Australan sice pokyn nechápal, nakonec ale uposlechl.
Poprvé od roku 2021 se v Monze nepodíval na stupně vítězů ani jeden pilot Ferrari. Leclerc se sice v úvodu přetahoval s Piastrim o třetí příčku a za Australana se propadl až v momentě, kdy nedobrzdil do úvodní šikany, poté mu ale vidina pódiových pozic začala unikat a skončil čtvrtý. Hamilton obsadil šesté místo. Sedminásobný šampion odstartoval až jako desátý kvůli penalizaci pěti míst za ignorování dvojitých žlutých vlajek cestou na rošt Velké ceny Nizozemska.
Domácí Antonelli bodoval před italskými diváky devátou příčkou. Pilot Mercedesu sice projel cílem jako osmý, kvůli nevyzpytatelnému počínání při souboji s Albonem ale dostal pětisekundový trest a propadl se o jedno místo dozadu. Se svým návratem do hry mohl být spokojen Hadjar. Třetí nejlepší jezdec Velké ceny Nizozemska sice startoval z boxové uličky kvůli výměně dílů pohonné jednotky, přesto získal bod za 10. místo.
Závod se obešel bez výjezdu zpomalovacího vozu, nikoli však bez kolizí. Ve druhé šikaně došlo k incidentu mezi Bearmanem a Sainzem. Brit byl potrestán deseti sekundami. Pět vteřin dostal Ocon za to, že v úvodu vyhnal z trati ve stejném místě Strolla. Alonso měl nakročeno k bodům, na jeho voze ale selhalo zavěšení a musel odstoupit. Už po zaváděcím kole musel odstavit auto Hülkenberg.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | - | 53 | 25 |
2. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 19.207 | 53 | 18 |
3. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 21.351 | 53 | 15 |
4. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 25.624 | 53 | 12 |
5. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 32.881 | 53 | 10 |
6. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 37.449 | 53 | 8 |
7. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 50.537 | 53 | 6 |
8. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 58.484 | 53 | 4 |
9. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 59.762 | 53 | 2 |
10. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 1:03.891 | 53 | 1 |
11. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:04.469 | 53 | 0 |
12. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1:19.288 | 53 | 0 |
13. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 1:20.701 | 53 | 0 |
14. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 1:22.351 | 53 | 0 |
15. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1 kolo | 52 | 0 |
16. | ![]() |
![]() |
Renault | 1 kolo | 52 | 0 |
17. | ![]() |
![]() |
Renault | 1 kolo | 52 | 0 |
18. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1 kolo | 52 | 0 |
DNF | ![]() |
![]() |
Mercedes | - | 24 | 0 |
DNS | ![]() |
![]() |
Ferrari | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Piastri 324, 2. Norris 293, 3. Verstappen 230, 4. Russell 194, 5. Leclerc 163, 6. Hamilton 117, 7. Albon 70, 8. Antonelli 66, 9. Hadjar 38, 10. Hülkenberg 37, 11. Stroll 32, 12. Alonso 30, 13. Ocon 28, 14. Gasly 20, 15. Lawson 20, 16. Bortoleto 18, 17. Bearman 16, 18. Sainz 16, 19. Cunoda 12, 20. Colapinto 0, 21. Doohan 0.
Průběžné pořadí Poháru konstruktérů: 1. McLaren 617, 2. Ferrari 280, 3. Mercedes 260, 4. Red Bull 239, 5. Williams 86, 6. Aston Martin 62, 7. Racing Bulls 61, 8. Sauber 55, 9. Haas 44, 10. Alpine 20.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Getty Images/Red Bull Content Pool