George Russell na pole position. Ferrari jen těsně drželi krok

VC Singapuru - kvalifikace
Velká cena Singapuru je tradičně jedním z nejnáročnějších závodů celé sezony. Úzké uličky Marina Bay, tropické podmínky a nulový prostor pro chyby znamenají, že každá minuta na trati může rozhodnout. Sobotní kvalifikace nabídla dramatický průběh i nečekané momenty. Pole position nakonec patří Georgi Russellovi z Mercedesu, zatímco Ferrari s novou posilou Lewisem Hamiltonem se muselo spokojit s pozicemi za ním.
Už před samotným startem kvalifikace se řešila kontroverze. Lewis Hamilton čelil vyšetřování kvůli podezření, že během třetího tréninku zpomalil a následně zrychlil pod červenými vlajkami vyvolanými nehodou Liama Lawsona. Komisaři však britskému pilotovi žádnou penaltu nedali.
Hamilton mohl na trať vyrazit bez časové zátěže. Foto: Pirelli
První část kvalifikace odstartovala svižně. Lando Norris zahájil rychlým kolem a na chvíli vedl, jenže Max Verstappen nezůstal pozadu a okamžitě se vyšvihl na čelo. Hamilton se po prvním nepovedeném pokusu znovu vydal na trať a zařadil se těsně za svého rivala. Překvapením byla jízda Olivera Bearmana, který se vyhoupl až na druhé místo, a rychlý byl i George Russell.
Ferrari si ale nenechalo ujet příležitost – Charles Leclerc, byť s nepovedeným třetím sektorem, dokázal zajet solidní čas. Zatímco McLareny držely krok, Oscar Piastri musel svůj pokus přerušit kvůli krátké žluté vlajce a odjel do boxů. Na trať se vrátil až v závěru, kdy se mezitím na špici nečekaně dostal Isack Hadjar s Racing Bulls. Norris na nové sadě pneumatik však reagoval okamžitě a převzal první příčku.
Oba vozy týmu Williams měly vysoká očekávání. Foto: Pirelli
Závěr Q1 poznamenala technická porucha Alpine Pierra Gaslyho, který zůstal stát na trati. Krátké žluté vlajky zkomplikovaly rychlá kola několika jezdcům. Cunoda však stihl zachránit postup, zatímco Gasly, Ocon, Colapinto, Stroll a Bortoleto skončili.
Druhá část začala s drobným zpožděním, protože se trať musela vyčistit po odstaveném Gaslyho monopostu. Krátce po startu navíc ředitelství závodu oznámilo, že incidenty pod žlutými vlajkami s několika jezdci – včetně Russella či Cunody – budou prošetřeny po skončení kvalifikace.
Na trati se mezitím začalo bojovat. Max Verstappen okamžitě zaútočil na čelo a držel si náskok před Hadjarem a Alonsem. Charles Leclerc svůj první pokus přerušil a zamířil zpět do boxů, což zvýšilo tlak na Ferrari. Mercedes naopak ukazoval rychlost – Antonelli zajel špičkový čas, který mu ale byl vymazán kvůli překročení traťových limitů. Na jeho místo se posunul Piastri a Norris se držel těsně za ním.
Piloti McLarenu podávali velmi podobné výkony. Foto: McLaren
Leclerc přidal na dramatičnosti, když lehce trefil zeď a stále neměl platné kolo. Až v posledním pokusu dokázal stlačit Ferrari do top 10 a vybojovat šesté místo. Antonelli se nevzdal a předvedl další rychlou jízdu, dokonce na chvíli vedl. O chvíli později ho ale překonal Russell, který naznačil, že Mercedes míří vysoko. Naopak se museli rozloučit Cunoda, Lawson, Sainz, Albon a Hülkenberg.
Finále kvalifikace patřilo Mercedesu. George Russell rozjel první měřené kolo odvážně, lehce se otřel o zeď, ale přesto zajel nejlepší čas. Hamilton se Ferrari ho následoval, zatímco McLareny ztrácely a Verstappen se snažil Russella překonat. Ani Piastri se nevyhnul chybě – v zatáčce 17 trefil stejnou zeď jako Russell.
Rozhodovalo se až v závěrečných minutách. Norris se pokusil zopakovat loňské singapurské vítězství alespoň symbolicky ziskem pole position, jenže v prvním sektoru nezrychlil a nakonec skončil pátý. Leclerc se nezlepšil, Hamilton se sice snažil, ale nedokázal atakovat první řadu. Russell své vedení potvrdil a Verstappen sice rozjel velmi rychlé kolo, jenže v posledním sektoru zvolnil a útok na pole position vzdal.
Britský jezdec posledním pokusem potvrdil zisk nejrychlejšího času. Foto: Pirelli
Pole position si tak odváží George Russell, jenž ukázal, že Mercedes má na singapurském okruhu rychlost i jistotu. McLareny a Ferrari mají před sebou složitou výzvu, zatímco Verstappen zůstává největší hrozbou pro nedělní závod.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:29,158 | 6 | ||
2. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 1:29,340 | 6 | ||
3. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:29,524 | 6 | ||
4. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:29,537 | 6 | ||
5. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:29,586 | 6 | ||
6. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1:29,688 | 6 | ||
7. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1:29,784 | 6 | ||
8. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 1:29,846 | 5 | ||
9. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1:29,868 | 6 | ||
10. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:29,955 | 6 | ||
11. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1:30,141 | 6 | ||
12. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:30,202 | 6 | ||
13. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:30,235 | 6 | ||
14. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 1:30,320 | 6 | ||
15. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 1:30,353 | 6 | ||
16. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1:30,820 | 8 | ||
17. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:30,949 | 9 | ||
18. | ![]() |
![]() |
Renault | 1:30,982 | 9 | ||
19. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1:30,989 | 6 | ||
20. | ![]() |
![]() |
Renault | 1:31,261 | 8 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes