Williams těží z rivality jezdců
Vůz nevyvíjel, ale jezdci se zlepšovali.
Když sezona skončila, je dobré podívat se, jak si týmy vedly v porovnání s předchozím rokem a jaké tedy mají důvody pro optimismus nebo pesimismus do nejbližších měsíců.
Optimismus a skvělá nálada jsou jednoznačně v táboře McLarenu, který obhájil Pohár konstruktérů.
„S oběma jsme riskovali a nepředstírejte, že jste měli lepší příležitosti. Ty (Oscar Piastri) jsi měl za****ý Alpine a ty (Lando Norris) jsi musel být rychlejší než Stoffel Vandoorne," blábolil Zak Brown ve svém projevu, ve velmi dobré náladě na pódiu před zaměstnanci McLarenu. Také řekl, že ví, že mu jezdci za zády přezdívají Big Daddy, načež si Norris schoval tvář do dlaní.
Z boje tří týmů za dominantním McLarenem vyšel vítězně Mercedes, loni až čtvrtý. Hodně k tomu pomohly stabilně silné výkony George Russella i to, jak se ve druhé polovině sezony chytil nováček Kimi Antonelli. Red Bull je opět třetí a až čtvrté skončilo Ferrari, které po loňském druhém místě sršelo optimismem. Krátce po začátku sezony však zastavilo vývoj letošního vozu a vše vsadilo na vůz pro rok 2026.
„Bylo to těžké. Možná jsme i podcenili psychologický dopad na tým. Představte si, že do konce sezony zbývá ještě 20 nebo 18 závodů a vy víte, že vůz už nedostane ani jedno vylepšení aerodynamiky. Bylo to těžké, ale nadále jsme se snažili o co nejlepší výsledky," řekl Frédéric Vasseur.
Ze zbytku pole vyčuhuje tým Williams, 45 bodů před šestým Racing Bulls. Je to skok z devátého místa na páté, a tedy velký důvod k optimismu, i vzhledem k tomu, že tým z Grove také zastavil vývoj letošního vozu velmi brzy.
„Je skvělé mít silného týmového kolegu,“ řekl na konci sezony Alexander Albon o novém kolegovi, Carlosi Sainzovi. „Najednou vidím, že v některých zatáčkách se dá odvést lepší práce. A jsem si jist, že Carlos by vám řekl to samé. Vlastně asi každý jezdec vám řekne, že je prospěšné mít silného týmového kolegu. Přitom jsem se od něj učil hlavně mimo závodní dráhu. Hlavně jak postupuje na poradách, při vývoji vozu v simulátoru, v trénincích...“
Od pátého místa dále se umístily Williams, Racing Bulls, Aston Martin, Haas, Sauber a poslední Alpine. Loni bylo pořadí Aston Martin, Alpine, Haas, Racing Bulls, Williams poslední Sauber. Kromě Williamsu se tedy žádný z nich nepřesunul o více než 2 místa, pouze s výjimkou Alpinu. Ten spadl ze šestého místa v roce 2024 na poslední místo v roce 2025. Bídné rozloučení s továrním statusem i s motorem Renault.
„Je to moc smutné,“ řekl Alain Prost, čtyřnásobný mistr světa, jenž s motorem Renault ve voze Williamsu získal jeho poslední titul. „Chápu finanční důvody stojící za rozhodnutím. Když něco děláte ve Francii, je to dražší než třeba v Anglii. Jsem smutný, protože Renault má dlouhou historii a teď mizí jen tak, bez povšimnutí. Návrat bude velmi těžký. Možná za dlouhou dobu, ale těžko."
Když se podíváme na souboje týmových kolegů, Norris porazil Piastriho o 13 bodů, Russell Antonelliho o 169 bodů, Verstappen Cunodu o 388 bodů, Leclerc Hamiltona o 86 bodů, Albon Sainze o 9 bodů, Hadjar Lawsona o 13 bodů, Alonso Strolla o 23 bodů, Bearman Ocona o 3 body, Hülkenberg Bortoleta o 32 bodů a Gasly Colapinta o 22 bodů. Colapinto jezdil až od sedmého závodu, prvních šest odjel Doohan, ale ani jednomu z nich se nepodařilo získat bod.
Williams může spokojeně slavit Vánoce. Letošní vůz nevyvíjel, přesto ujel zbytku středu pole. Foto: Williams
Zdroj: Motorsport, MotorsportWeek, úvodní foto: Williams

V testu mladých jezdců byl nejrychlejší Jak Crawford

17.12. 2025