Finále IRL pro sebe rozhodl Franchitti, Enge dojel osmý
Toyota Indy 400 - výsledky závodu
Toyota Indy 400
200 kol, 400 mil
21° C
4 žluté fáze, celkem 29 kol
nejrychlejší kolo: Dan Wheldon - 32,8041 sec ve 46.kole
Finálový závod letošního ročníku IRL v kalifornské Fontaně dokázal dotáhnou do vítězného konce Dario Franchitti. Po celý závod se držel ve vedoucí skupině a ve finiši po posledním restartu dokázal odolat tlaku loňského šampiona Kanaana a Vitora Meiry.
Po startu závodu šel do vedení Franchitti, ale už ve třetím kole neodolal útoku Schecktera. Dopředu se začal startovním polem prodírat i Enge, který v 5. kole pokořil Briana Hertu a posunul se na devátou pozici. Za vedoucím Scheckterem bojovali Franchitti a Hornish, další klubko jezdců se vytvořilo kolem sedmého místa, o které v úvodní fázi bojovali Meira a Danica Patrick. Ve 14. kole se do jejich souboje zapojil i Enge. Pořadí této trojice se několikrát promíchalo, ale ve dvacátém kole už byl Enge před oběma jezdci na páté pozici. Vedl stále Scheckter před Hornishem, Kanaanem a Franchittim.
Ve 23. kole se Foyt otřel o zeď v zatáčce č. 2, ale prozatím situaci ustál a pokračoval. To se mu však nezdařilo o osm kol později, kdy ve stejné zatáčce narazil do zdi a způsobil první žlutou fázi. Ve 36. kole zajelo celé pole vozů poprvé do boxů. Odsud jako první vyrazil Kanaan, Scheckter měl problémy s výměnou pravé přední pneumatiky a klesl na pátou příčku, o dvě pozice zpět klesl i Enge. Po restartu ve 44. kole se do vedení dostal Franchitti, zatímco Enge klesl postupně až na desátou pozici. Zelená fáze však netrvala dlouho a již v 50. kole se na dráze opět rozsvítila žlutá světla, tentokrát z důvodu nečistot na trati. Tentokráte zajela do boxů jen část vozů a pole se rozdělilo podle odlišných palivových strategií.
Závod byl znovu restartován v 54. kole a Enge se brzy dostal do krásného souboje s Wheldonem, Sharpem a Hornishem. V 68. kole se dokázal Enge na chvíli protlačit až na čtvrtou pozici, ale vzápětí ji opět ztratil ve prospěch Wheldona. V 80. kole pak bylo pořadí Scheckter, Kanaan, Franchitti, Wheldon a Sharp.

K další zastávce v boxech zamířili z vedoucí skupiny jako první Scheckter a Sharp, vzápětí následováni Engem, Kanaanem a Franchittim. Do vedení se tak posunula skupina jezdců, která tankovala při předchozí žluté. V 89. kole přišla sprcha pro všechny fanoušky Tomáše Engeho, který byl potrestán průjezdem boxy za překročení rychlostního limitu v boxové uličce. Tato penalizace Tomáše v podstatě vyřadila z boje ve vedoucí skupině. Stejnou penalizací byli vzápětí potrestáni i Hornish a Buddy Rice. Enge, který se na trať vrátil na 14. pozici se navíc ocitl v nebezpečí, že bude předjet vedoucí skupinou jezdců o jedno kolo. Zachoval se však jako velký bojovník a dokázal v následujících desítkách kol udržet místo těsně před vedoucími jezdci závodu. Dokázal zajíždět stejně rychlá kola jako oni a moc by mu v tuto chvíli pomohla žlutá fáze. Ta však stále nepřicházela.
V polovině závodu pak bylo pořadí Scheckter, Franchitti, Wheldon, Kanaan a Meira. Při zastávkách v boxech se pořadí několikrát zamíchalo, když se dostala vpřed skupina vedená Lazierem, která měla odlišnou palivovou strategii. Tomáš Enge se stále pohyboval těsně před vedoucí skupinou a bojoval jako lev, aby nebyl předjet o jedno kolo. Jeho odměna přišla až ve 169. kole, kdy přišla žlutá po smyku Matsuury v boxech a Enge si mohl konečně trochu oddechnout.
Z čela se tou dobou už vytratil Scheckter, který už v této fázi závodu nestačil držet tempo s piloty týmu Andretti-Green. Závod byl znovu rozjet ve 176. kole a Enge se dokázal vzápětí dostat před Dixona. Na čele byl Franchitti, následován Kanaanem, Sharpem a Meirou. Ve 184. kole se ještě střetli ve čtvrté zatáčce Jacques Lazier a Danica Patrick a samozřejmě následovala opět žlutá. Havárie naštěstí dopadla pro oba dobře.

192. kolo pak přineslo restart k závěrečnému boji o pozice. V posledních osmi kolech však už Franchitti před sebe nikoho nepustil a zvítězil před týmovým kolegou Kanaanem, Vitorem Meirou a Scottem Sharpem. Tomáš Enge nakonec dojel osmý za svým stájovým kolegou Scheckterem.
|
p. |
Jezdec | Tým |
Čas/odstup |
|
1. |
Andretti Green Racing |
2:22:22.6114 | |
|
2. |
Andretti Green Racing |
0.1117 | |
|
3. |
Rahal Letterman Racing |
0.9880 | |
|
4. |
Delphi Fernandez Racing |
1.0874 | |
|
5. |
Marlboro Team Penske |
1.3711 | |
|
6. |
Andretti Green Racing |
1.7402 | |
|
7. |
Panther Racing |
2.3260 | |
|
8. |
Panther Racing |
4.4645 | |
|
9. |
Marlboro Team Penske |
4.4718 | |
|
10. |
Chip Ganassi Racing |
6.6636 | |
|
11. |
Andretti Green Racing |
8.1629 | |
|
12. |
Rahal Letterman Racing |
1 kolo | |
|
13. |
Hemelgarn Racing |
1 kolo | |
|
14. |
Red Bull Cheever Racing |
1 kolo | |
|
15. |
Red Bull Cheever Racing |
1 kolo | |
|
16. |
Dreyer & Reinbold Racing |
2 kola | |
|
17. |
Chip Ganassi Racing |
havárie | |
|
18. |
Rahal Letterman Racing |
havárie | |
|
19. |
Super Aguri Fernandez |
havárie | |
|
20. |
Vision Racing |
ovládání | |
|
21. |
A.J. Foyt Enterprises |
havárie |
Všechny časy neoficiální
Fotografie s laskavým svolením Indyracingmedia / LAT

Filip Salač se v neděli 2. listopadu ve 13 hodin zúčastní besedy na Racing Expo
Sainz potrestán ztrátou 5 míst na startu v Mexiku

17.10. 2005