Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

BMW odhalilo superpočítač s označením Albert 2

BMW odhalilo superpočítač s označením Albert 2

Využití: Dynamika tekoucích látek (CFD).

Albert 2 je nástupcem svého o dva roky staršího předchůdce superpočítače, který si pořídil bývalý tým BMW Petera Saubera - Alberta.

Pro připomenutí uvádíme články z června a prosince 2004:
Sauber bude mít brzy nový superpočítač
Sauber má nový superpočítač

Albert 2 je svým výpočetním výkonem nejryhlejším počítačem používaným v průmyslu v Evropě a řadí se mezi 500 nejvýkonnějších počítačů vůbec.

Je založen na technologii Intel [Albert se skládal z procesorů
AMD Opteron - pozn. redakce] s 256 uzly, z nichž každý je složen ze dvou dvoujádrových procesorů Intel Xeon, dohromady tedy 1024 jader. Pracuje s operační pamětí 2.048 gigabytů a jeho výpočetní výkon je 2.888 gigaflopů.

Albert 2 je používán k výpočtům dynamiky tekoucích látek (CFD - computational fluid dynamics) stejně jako předchůdce s tím rozdílem, že má přibližně 5.5krát vyšší výkon.

Albert 2 je s to vykonat 12.288.000.000.000 aritmetických operací za sekundu. Pro ilustraci jako srovnání můžeme použít příklad, kdy by všichni obyvatelé Mnichova (1.3 millónů lidí) násobili dvě osmiciferná čísla každých 3.5 vteřiny po dobu celého roku. 

Superpočítač se zkládá z deseti servrových skříní (racků), každý má délku 1 metr a hloubku 1.2 metru. Vysoké jsou 2.3 metru. Superpočítač Albert 2 váží 21 tun.

Architektura Superpočítače byla vyvinuta švýcarskou společností Dalco. Softwarové vybavení pro výpočty CFD pochází od americké společnosti Fluent, jejíž specialisté spolupracují s inženýry CFD v Hinwilu už delší dobu.

Šéfaerodynamik BMW-Sauberu Willem Toet je přesvědčen, že Albert 2 bude hrát klíčovou roli, která umožní posunout tým nahoru.

"Hlavní výhodou CFD je schopnost simulovat proudění vzduchu, což nám umožňuje pochopit, proč je jedna část vozu lepší než jiná. Můžeme proto profitovat z propojení simulované a experimentální aerodynamiky."

"Do budoucna je to mnohem efektivnější způsob práce, než stavět další aerodynamický tunel. Pokud bychom takový tunel neměli, potom by to byl úplně jiný příběh, ale díky Peteru Sauberovi máme jeden z těch nejlepších. "

"S jedinným dodavatelem pneumatik pro formuli 1 od příštího roku a se zmražením vývoje pohonných jednotek už není příliš oblastí, ve kterých můžete učinit větších rozdílů," dodává Toet.