Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Představení účastníků MS F1 2007: 9. díl

Představení účastníků MS F1 2007: 9. díl

Toro Rosso: S Neweyho vozem a italským motorem.

Slibný nárůst výkonnosti

Tým vybudovaný na základech bývalého Minardi poutal pozornost ještě před zahájením sezony - nelibost konkurence vzbuzovalo jednak šasi nápadně podobné loňskému vozu sesterského týmu, ale také jediný desetiválec (s omezenými otáčkami) ve startovním poli, zdánlivá výhoda posvěcená FIA z důvodu nelichotivé finanční situace předchůdce. Kontroverzní, ale osvědčená kombinace techniky odolala zákulisním tahanicím a z její příkladné spolehlivosti těžila nejméně zkušená dvojice pilotů na startovním roštu - rychlejší, ale méně spolehlivý Vitantonio Liuzzi a po většinu roku pomalejší Scott Speed. Toro Rosso si dokázalo s přehledem udržovat odstup od Midlandu i Super Aguri, případně využívali zaváhání týmů středu, aby ukořistili jejich pozice. Téměř pravidelné dojíždění pouze s jedním kolem ztráty na vítěze, značilo vzestup formy o kterém si Minardi mohlo nechat jen zdát. První úspěch byl ve třetím závodě takřka na dosah - v australské GP, plné zvratů od startu do zaváděcího kola až po závěrečný finiš, dojel Speed na osmém místě a získal první bod. Radost z úspěchu neměla dlouhého trvání, protože komisaři udělili americkému pilotovi penalizaci 25 sekund za předjetí Coultharda během vyvěšených žlutých vlajek (následoval posun na nebodované 9. místo). Nebyl to jediný trest, neboť Speedovo hrubé chování při vyšetřování incidentu bylo oceněno pokutou 5000 dolarů.

Kromě výše uvedených protestů proti technice se tým obešel bez dalších afér, byl pouze mezi týmy, které postihl zákaz hmotových tlumičů. Mladí býci by nejraději zapomněli na vystoupení v maďarské GP, kde do Liuzziho nešťastně narazil o kolo rychlejší Räikkönen a Speed po uspěchaném přechodu na suché pneumatiky dojel za oběma Midlandy na jedenáctém místě se ztrátou čtyř kol. Stáj z italské Faenzy se dočkala i jediného bodového zisku potom, co v prořídlém poli v Indianapolis Liuzzi zdolal Rosberga v souboji o osmou příčku a získal první bod. Tento bod stačil k celkové deváté příčce mezi konstruktéry a pomohl Liuzzimu k devatenácté pozici mezi jezdci, Speed bez bodů skončil o pozici níže.

Neklidní býčci

Přestože Berger naznačoval v průběhu roku velkou pravděpodobnost setrvání stávající jezdecké dvojice, byli oba piloti potvrzeni jako poslední. Nabízela se také možnost umístění Kovalainena spolu s motory Renault, ale stejně jako neopětovaná nabídka Montoyovi ani v jednom případě nedošlo k uskutečnění. Nejvíce ohrožen byl Scott Speed, poté co společnost Muermans byla ochotna zaplatit částku 5-10 milionů dolarů Robertu Doornbosovi za místo závodního pilota. Teprve v únoru se nejdříve dočkal Vitantonio Liuzzi a krátce nato i Scott Speed. Testovací pilot Neil Jani ukončil po ročním působení spolupráci s týmem z italské Faenzy a přemístil se do série Champ Car, kde mu v týmu PKV Racing zajistil Red Bull místo závodního pilota. Místo testovacího pilota tak není zatím obsazeno.

O něco zkušenější Liuzzi si většinou poradil se svým týmovým kolegou, pokud ovšem některá z jeho četných chyb nebyla potrestána poškozením vozu nebo propadem ve startovním poli. Tak jako týmový kolega Speed byl limitován sice spolehlivým, ale v konkurenci vyvíjených osmiválců slábnoucím motorem.

Americký pilot Scott Speed, s marketingově zajímavým jménem,většinou svému jménu čest příliš nedělal. Stejně jako jeho vůz zaujal více spolehlivostí, když kromě tří závodů, dojel vždy do cíle. Letos musí zabrat, protože stáj během testů zaujal trojnásobný mistr Champ Car, Sébastien Bourdais, který by mohl v příštím roce zaujmout závodní sedačku v jednom z vozů italského týmu.

Dvojí role nového technického ředitele

V září 2006 byl oznámen odchod dlouholetého technického ředitelé týmu z Faenzy, Gabriele Tredoziho (do týmu přišel v roce 1988, v roce 2002 byl jmenován technickým ředitelem v Minardi, po převzetí Red Bullem, zůstal v této funkci i u Toro Rosso). V listopadu jeho pozici převzal Alex Hitzinger, který začínal v roce 1997 v rallye týmu Toyoty, než se o tři roky později přemístil do Cosworthu. Zde nejprve pracoval na programu pro rallye, od roku 2004 působil ve funkci vedoucího vývoje motorů pro F1. Zároveň mu byla přidělena funkce vedoucího pokročilých technologií v Red Bullu.

V říjnu spolumajitel Gerhard Berger oznámil stavbu nové větší továrny týmu, která by měla být umístěna opět ve Faenze anebo v okolí Forli (nedaleko je letiště a také hlavní dálnice). To by vylučovalo zvěsti, které naznačovaly přemístění italského týmu do Milton Keynes, k týmu Red Bull. Otázkou zůstává využití nové továrny v situaci, kdy tým využívá vozu vyvinutého společností Red Bull Technology.

S italským motorem pod kapotou

Toro Rosso vychází z filozofie svého majitele, společnosti Red Bull, takže je uzavřeno nabídkám jiných společností, jež nejsou technickými partnery.

Ačkoliv měl tým platnou smlouvu se společností Cosworth na dodávky motorů V10 (na něž měl udělenou výjimku FIA), přesto došlo ke změně dodavatele. První zvěsti ukazovaly na použití renaultů, ale poté co došlo k dohodě Red Bullu a Ferrari, francouzské motory připadly RBR a na Toro Rosso byla převedena smlouva na dodávky motorů od italského výrobce (nyní by měly být dodávány v roce 2007 a 2008, s opcí i na rok 2009). Odchod Michelinu z F1 si vynutil změnu dodavatele pneumatik, jímž se stal Bridgestone.

Jednovaječné dvojče

Přestože je oficiálně zakázáno kupování šasi vyvíjených jiným týmem, společnosti Red Bull se podařilo využít situaci, kdy tým si může koupit vůz od tzv. třetí strany. Z tohoto důvodu byla založena společnost Red Bull Technologies (RBT, která představuje onu třetí stranu), jejíž výsledek práce v lednu představený jako Red Bull RB3 uvedla stáj Red Bull Racing a pak v únoru vyjel identický vůz týmu Toro Rosso s označením STR2. Rozdíl mezi oběma monoposty je v pohonných jednotkách. Stáj se proti nevoli konkurence hájí tvrzením, že její technici spolupracovali na vývoji vozu se společností RBT.

Další postup nahoru

Podle spolumajitele, Gerharda Bergera, bude tým usilovat o posun Toro Rosso výše v konečném pořadí, což by měl zajistit předpokládaný výkonnostní vzestup.

V podzimních testech se starším vozem se tým o žádné překvapení nepostaral, poté měl v lednu přestávku, aby 14.února v Barceloně zahájil Vitantonio Liuzzi testování vozu, který ihned zaujal svoji podobou s Red Bullem RB3. Intenzivnější testy zahájil tým až v Bahrajnu, kde se povětšinou pohyboval vzadu, přesto párkrát překvapilo umístění ve středu pole. Na rozdíl od spřízněného Red Bullu, italskou stáj takřka nepronásledovaly poruchy. Celková ujetá vzdálenost v testech činí 6 775 kilometrů (10.), na nový vůz připadá pouhých 1 958 kilometrů (11.).

Dříve omezené možnosti předchůdce, týmu Minardi, jsou nyní rozšířeny sdílením poznatků a konstrukce se zkušenějším Red Bullem a lépe vybavenou společností Red Bull Technologies, která zaměstnává řadu špičkových techniků.

Díky nedostatečnému testování neměl tým a piloti možnost se seznámit s novým vozem, který dle zkušeností Red Bullu bude třeba ještě vylepšit. Riskantní volbou je použití na chlazení náročnějšího motoru Ferrari do karoserie vyvíjené pro lepší pohonné jednotky Renault zastavěné v red bullech.

Výkony sestavy jezdců nebude zkreslovat a snižovat jiná charakteristika desetiválcového motoru s omezenými otáčkami, motivovat by je mohla případná šance na přestup z B-týmu Toro Rosso do Red Bullu.

Současné výsledky testů naznačují nedostatečnou konkurenceschopnost k dosažení cíle, k postupu v celkovém hodnocení výše pak nelze spoléhat na zisk jednoho bodu, který lze při troše štěstí získat v závodě s velkým množstvím odpadlých soupeřů. Pokud se však podaří zlepšit výkonnost vozu a případně problémy, které pronásledovaly sesterský tým, může jít o metu, jíž by bylo možné dosáhnout.

Porazí i letos Liuzzi svého týmového kolegu, který se na něj v závěru sezony dotahoval? Podaří se Speedovi k spolehlivým výkonům přidat také rychlost? Nebude se tým trápit z nedostatečně odzkoušeným vozem? Bude Toro Rosso vyrovnaným soupeřem Red Bullu s nímž sdílí šasi?

Scuderia Toro Rosso

Startovní číslo 18: Vitantonio Liuzzi
Startovní číslo 19: Scott Speed
 
Vedoucí oddělení motorsportu: Helmut Marko
Šéf týmu: Franz Tost
Generální ředitel: Gianfranco Fantuzzi
Konzultant: Gerhard Berger
 
Technický ředitel: Alex Hitzinger
Hlavní inženýr: Laurent Mekies
 
Vůz: STR2
Motor:  Ferrari 056
Pneumatiky:  Bridgestone
 
Web:  www.scuderiatororosso.com